Kleine trigger warning: mentale gezondheids klachten
Dag hallo!
Sinds mijn bevalling eind juli heb ik inmiddels mijn vierde ongesteldheid. Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik te kampen gehad met een zware prenatale depressie, met onder meer suïcidale ideatie. Dat was allemaal vrij afschuwelijk. Inmiddels voel ik me over het algemeen gelukkig weer een stuk beter, alleen merk ik dat mijn ongesteldheden sindsdien deze gevoelens weer een beetje oproepen. Gelukkig is een ongesteldheid natuurlijk van relatief korte duur dus is het overzichtelijk, maar een paar dagen per maand zwarte gedachten en pittige huilbuien is alsnog niet ideaal. Ik kan wel de verbinding maken met de hormoonschommelingen (hoewel dit natuurlijk tegenovergestelde schommelingen betreft), maar dat maakt het niet meteen makkelijker om mee te dealen.
Heeft iemand hier ervaring mee? En voor vrouwen die misschien al langer mentale klachten ervaren tijdens de ongesteldheid, hoe dealen jullie hiermee? Welke dingen kan ik proberen om het wat lichter te maken? Ik ben voor specifieke tips persoonlijk meer van wetenschap en met onderzoek onderbouwde methoden dan bijv meer de homeopathische hoek, maar ik ben ook op zoek naar (h)erkenning en persoonlijke verhalen voor wie dat wil delen.