19 Reacties

4 maanden geleden

Heb je 1 keer gekolfd? Ik heb gewoon iedere dag op hetzelfde tijdstip gekolfd en dat gaat dan echt hard. Een schema is echt belangrijk met productie sowieso. Dus zou dat proberen. Eerst gewoon 10/15 minuten. Je kan altijd nog uitbreiden maar het belangrijkste is rond hetzelfde tijdstip iedere dag! Ik heb hier nu moeten stoppen want ik had echt geen opslag meer😂

4 maanden geleden

Reactie op coco1109

Heb je 1 keer gekolfd? Ik heb gewoon iedere dag op hetzelfde tijdstip gek ...
Jaaa is mijn eerste keer inderdaad. Dus gewoon volhouden en elke dag op hetzelfde tijdstip proberen? Kan het ook twee keer per dag?

4 maanden geleden

Na een dag of 4 kwam het bij mij al aardig op gang. Deed dan 2 a 3x per dag. Rond de 5 min per borst.

4 maanden geleden

Reactie op linda03

Na een dag of 4 kwam het bij mij al aardig op gang. Deed dan 2 a 3x per dag ...
Doe het met de hand

4 maanden geleden

Reactie op PaulinaP

Jaaa is mijn eerste keer inderdaad. Dus gewoon volhouden en elke dag op het ...
Jaa joh! 1 keer is echt helemaal niks om iets te krijgen🫣 Bij m’n eerste ook met een hand kolf iedere keer 1 borst gedaan en echt pas na 5/6 keer wat gekregen. Maar uiteindelijk ook een kleine voorraad gemaakt. Nu met de 2de heb ik het 2 keer per dag met 2 kolven gedaan en dat was dag 2 al raak (heb ook wel echt mega overproductie gehad vorige keer). Je kan het zeker 2 keer per dag doen! Maar zou niet langer dan 20 minuutjes doen dan. Ik deed het in de ochtend en na het eten en dan merkte ik echt heel snel dat de vaste tijden heel goed hielpen! You got this!!

4 maanden geleden

Reactie op coco1109

Jaa joh! 1 keer is echt helemaal niks om iets te krijgen🫣 Bij m’n eerste ...
Top! Bedankt voor de tips!

4 maanden geleden

Je moet ook niet de verwachting hebben dat t gelijk lukt en dat je gelijk een hoeveelheid hebt. Je lichaam moet wennen aan dat t dus borstvoeding moet gaan aanmaken, t hormoon moet aangemaakt worden en je moet echt tijd ervoor nemen en veel geduld hebben. Ik lek al best wel ff en als ik kolf dan heb ik ook niet heel veel ondanks dat t wel al op gang is. 2x per dag en van te voren goed masseren dan komt t hopelijk een beetje op gang maar garantie heb je niet helaas

4 maanden geleden

Vooral geduld hebben helaas. Wat je zou kunnen doen is eerst een warme douche, dan borst masseren en dan met de hand kolven. En proberen goed te ontspannen. Het wil niet bij iedereen lukken, zeker niet zo snel.

4 maanden geleden

Borstvoeding heeft sowieso een paar dagen nodig om op gang te komen. Doe het met de hand, anders dan heb je zo overproductie en geloof me, dat wil je ook niet 😆. Het gaat om het stimuleren van de hormonen, niet om de productie in eerste instantie. Die komt vanzelf.

4 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Borstvoeding heeft sowieso een paar dagen nodig om op gang te komen. Doe he ...
Dit is niet waar. Borstvoeding kan niet op gang komen zolang de placenta niet geboren is. Zwangerschapshormonen houden de melkproductie tegen. Antenataal kolven is puur om enkele mls te hebben voor evt bijvoeden. En een ml per keer is zo gek nog niet. Je kan hiermee geen productie opwekken en al helemaal geen overproductie. De melkproductie komt pas op gang na de geboorte van de placenta.

4 maanden geleden

Reactie op kich

Dit is niet waar. Borstvoeding kan niet op gang komen zolang de placenta ni ...
Je hebt helemaal gelijk. Het blijft colostrum tot de bevalling. Ik bedoelde dat het steeds iets meer kan worden als je het vaker doet. Overproductie gaat het inderdaad sowieso niet worden. Dankjewel voor het wijzen op de fout en excuses.

4 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Je hebt helemaal gelijk. Het blijft colostrum tot de bevalling. Ik bedoelde ...
Excuses natuurlijk niet nodig!! 😬

4 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Borstvoeding heeft sowieso een paar dagen nodig om op gang te komen. Doe he ...
Wat doe je als je baby geboren wordt en je bv nog niet op gang is gekomen? Zal je baby dan niet gewend raken aan kunstvoeding? Is het erg dat ik geen colostrum heb gekregen en niet heb opgevangen?

4 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat doe je als je baby geboren wordt en je bv nog niet op gang is gekomen? ...
De eerste dagen moet de baby oefenen om te drinken. Vaak zijn ze de eerste dag ook wat onder de indruk van de geboorte. Je legt je kindje vaak aan en dan wordt de productie gestimuleerd. Soms kun je extra kolven daarnaast mocht de baby teveel afvallen. Ze gaan je daarmee begeleiden :). Het voor de geboorte kolven lijkt nu meer voor te komen, maar is zeker geen must

4 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat doe je als je baby geboren wordt en je bv nog niet op gang is gekomen? ...
De eerste weken bij elke piep en kik je baby aan de borst leggen, niet op de klok letten. Zo komt je borstvoeding op gang. Je kunt niet teveel voeden! En er is gewoon hulp in de vorm van een lactatiekundig en die kan ook zeker weten in de kraanwerk al komen dus maak daar gebruik van! Bij onze eerste 11dgn aan het sukkelen geweest met de voeding en toen kwam de lk, bij nummer 2 kwam ze op dag 3 en liep het meteen soepel. Bij deze baby komt ze ook in de kraanwerk weer meekijken. 😁

4 maanden geleden

Reactie op Bloempje51

De eerste weken bij elke piep en kik je baby aan de borst leggen, niet op d ...
Wat fijn!! Bedankt voor de tip! Raad je het aan om alvast met en lactatiekundige een afspraak te maken? Wat moet je doen als het een apar dagen later pas op gang komt? Kunstvoeding? Ik wil graag BV geven, maar op een of andere manier vind ik het ook spannend? Weet niet of dat het goede woord is. Mijn borsten zijn altijd gevoelig geweest.. Ben erg benieuwd.

4 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat fijn!! Bedankt voor de tip! Raad je het aan om alvast met en lactatiek ...
Je kunt ook vantevoren een afspraak maken, dan heb je alvast contact gehad en kan ze wellicht wat zorgen wegnemen. Je baby brengt de borstvoeding op gang in principe, hoe vaker de borsten gestimuleerd worden hoe meer melk er wordt aangemaakt, zoveel mogelijk aanleggen dus. Als het goed is weet je kraamverzorgende hoe dit moet maar mijn ervaring is dat ze allemaal evenveel verstand van bv hebben, vandaar dat bij ons de lk al in de kraanwerk komt. Ook om niet weer de eerste weken zo te lopen aanrommelen met de voeding. ! Een tip: Teddy Roorda heeft op instagram een account zij is lactatiekundige en geeft veel tips en heeft ook een hele fijn cursus.

4 maanden geleden

Reactie op pln92

Wat fijn!! Bedankt voor de tip! Raad je het aan om alvast met en lactatiek ...
Ik heb ook begrepen dat de baby nog wel wat voeding in het buikje heeft van de zwangerschap. Niet al te druk maken. Goed om alvast contact te hebben met een lactatiekundige. Dat is sowieso in de kraamweek goedkoper dan daarna 😆 weet ik uit ervaring. Vooraf een consult kan ook wat rust geven.

4 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Ik heb ook begrepen dat de baby nog wel wat voeding in het buikje heeft van ...
Dank je wel!! Ik ga maar eens een afspraak maken bij een LK. Ben benieuwd 😊