12 Reacties
2 maanden geleden
Oja en ik ben niet aanvullend verzekerd dus ik kan niet voor elk dingetje gelijk een lactatie kundige inschakelen. Als het probleem aanhoud dan zal het wel moeten natuurlijk maar ik hoop eerst hier misschien wat tips of idee毛n op te doen 鈽猴笍
2 maanden geleden
Misschien spruw? Kijk even goed naar de kleur van je tepels en in de mond van je baby of je iets ziet wat op spruw lijkt. Hoe eerder je erbij bent hoe beter!
Maakt hij nog een goede aanhap?
Heb je kloofjes of wondjes?
MOD
2 maanden geleden
Reactie op Longstoryshort
Misschien spruw? Kijk even goed naar de kleur van je tepels en in de mond v ...
Dit en:
Verkleuren je tepels?
Kun je het gevoel wat meer beschrijven? Zijn het steken of is het juist een branderig gevoel?
2 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik beantwoord de vragen even in een keer:
Ik zie geen witte plekjes in z鈥檔 mond maar de andere symptomen van spruw zijn er soms wel, niet altijd (onrustig drinken en vaak los laten) dus ik zal dit in de gaten houden.
Verder zie ik niks anders aan mijn tepels en ook nog geen wondjes. Wel heeft hij net een paar regel dagen gehad waardoor mijn productie flink omhoog is gegaan. Ik heb al na 1,5 uur harde, volle borsten en begin dan ook al veel te lekken.
Aanhap is niet anders dan normaal. Soms heeft hij z鈥檔 lip of beide lippen wel wat naar binnen, dat is vanaf dag 茅茅n al zo. Omdat dat voor ons beide verder geen klachten gaf hebben we hier niks mee gedaan. Soms corrigeer ik het een beetje met mijn vinger.
Het gevoel is lastig te beschrijven maar het is een beetje alsof er met mesjes in mijn tepels gesneden wordt 馃槄
2 maanden geleden
Reactie op AnoniemLwd
I ...
Hmm, klinkt voor mij wel spruw-achtig, je kan alvast kokosolie gaan smeren en als er duidelijkere spruw aanwijzingen komen kan je naar de huisarts voor medicatie als je dat wil, soms gaat spruw ook zelf over. Kokosolie heeft ook een schimmeldodende werking, en verder goede hygi毛ne rondom de tepels en mond / handen wassen etc. Tepels aan de lucht laten drogen en alles goed droog houden en heet wassen.. en op Google staan vast nog meer tips die je in het beginstadium kan toepassen!
Als het gewoon gevoelige / pijnlijke tepels zijn van het clusteren: ik heb zelf echt baat bij rite aid hydrogel pads gehad en ik vind ook die van multimam heel goed! En ze zijn vrij groot dus je kan ook 1 knippen en voor beide tepels gebruiken 馃槣.
Ik denk dat je er snel vanaf komt hoor! Zou jammer zijn als je hierdoor voelt dat je moet/ wil stoppen met de borstvoeding 馃槉 hopelijk gaat het snel weer goed en makkelijk
2 maanden geleden
Voor kloofjes zijn inderdaad de rite aid hydrogel pads echte life savers, maar dan zou je verwachten dat je wel iets ziet op je tepel. Pijn van kloofjes gaat snel na aanhappen over in mijn ervaring.
Spruw heb ik geen ervaring mee, maar ik heb wel 2x een melk blaar gehad. Dat voelde echt als heftige messteken in mn tepel. Pijn hield na aanhappen ongeveer een halve minuut tot een minuut aan (en als ze even stopte met zuigen was het weg). Uiteindelijk zie je dan een wit puntje op je tepel, maar was bij mij pas na een dag of 2 zichtbaar. Advies is leciticine capsules (3 per dag als je de pijn hebt, eventueel 1 per dag daarna ter voorkoming) en vooral baby aan laten happen zodat ie kapot gaat (en zacht maken met watje met olijfolie voordat baby gaat drinken.
En als laatste, opzien tegen voeden is psychologisch gezien heel slecht omdat je dan verkeerde associaties gaat krijgen (ik had ook die angst even toen ik die blaar had). Je kunt overwegen 1 a 2x te kolven en flesjes bv te geven voor wat (mentale) rust en het dan weer live oppakken. Ik merkte dat ik na 1x kolven weer mn baby wou voeden. Dat is beter dan doorlopen met die tegenzin.
Succes!!
MOD
2 maanden geleden
Reactie op AnoniemLwd
I ...
Voor mij klinkt het als vaatvernauwing zonder enige vorm van verkleuring.
Gewoon even aanzien, wellicht trekt het zo weer weg.
2 maanden geleden
Reactie op AnoniemLwd
I ...
Ik denk dat er een te snelle toestroom is van de melk. Zeker nu de productie is verhoogd. Dat kan best overweldigend zijn (loslaten). Ze krijgen dan ook minder achter melk binnen en komen eerder weer vragen om een voeding. Je zou even voor de voeding wat melk eruit kunnen laten stromen. Dan kan het wat rustiger zijn. En sowieso even de meest soepele borst gedurende 24 uur eerst geven. Verder de voedingsmomenten zo'n 10 min uitstellen, zodat er weer wat meer tijd tussen gaat zitten.
Tenzij het spruw is, maar toeschietreflex kan ook stekend gevoel geven. Dat is bij mij heftiger als mijn borsten erg vol zijn. Liefs
2 maanden geleden
Ook veel pijn gehad na periode van pijnvrij voeden. Tepelhoedje gebruikt om tepel rust te geven en dat wissel ik af met gewoon aanleggen. Hoef nu niet meer op mn tanden te bijten tijdens aanleggen en ook tussen voedingen door veel minder tot geen pijn
2 maanden geleden
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Het is inmiddels al wat minder. Ik denk dat het een combinatie was van een slechte voedings houding en een paar onrustige/agressieve voedingssessies waarbij hij een paar keer behoorlijk aan m鈥檔 tepel trok 馃槄 ik probeer dit nu te voorkomen en hopelijk neemt het dan helemaal af!