92 Reacties

7 maanden geleden

Voor nu ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig: Hoe bereiden jullie je voor op de aanstaande geboorte? Zijn er nog bepaalde dingen die je specifiek in je geboorteplan hebt? Wij hebben in ieder geval het volgende (mocht alles uiteraard zo lopen zoals we het liefst willen): - Thuis in bad bevallen - Als alles goed en rustig gaat en het op dat moment voor ons allemaal goed voelt, onze dochter ook bij de geboorte aanwezig. - Binnen het uur ook huid op huid met de vader en eventueel onze dochter. - Gouden uur als gezin doorbrengen - Halve lotus geboorte (wachten met doorknippen navelstreng tot na de geboorte van de placenta) Voor nu is onze dochter (bijna 2) er echt al wel heel erg mee bezig. Hebben haar waar het kon ook meegenomen naar de echo's en verloskundige, en proberen haar goed voor te bereiden op wat komen gaat. Bijvoorbeeld dat ze de borst straks ook met haar broertje moet delen.

7 maanden geleden

Ik vind dit ook heel interessant! Ik heb zelf nog geen ervaring want dit zal mijn eerste kindje worden dus ik lees graag mee in dit topic. Mijn man is Marokkaans, nog niet zo lang in Nederland. In het kleine dorpje waar hij vandaan komt is deze manier van opvoeden standaard. Alles gaat daar heel natuurlijk. Moeder blijft thuis bij de kinderen zodat zij ook echt de mogelijkheid heeft om optimaal te binden en het het kind te volgen in zijn natuurlijke behoeftes. Er is daar geen sprake van kinderopvang etc, als dit al nodig is wordt het kind opgevangen door nabije familie. Ik wil dat hier zelf (hopelijk) ook zo veel als mogelijk gaan implementeren en zo min mogelijk afwijken van de natuurlijke behoeften en mijn instinct 🥰

7 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Ik vind dit ook heel interessant! Ik heb zelf nog geen ervaring want dit za ...
Ah wat fijn! En idd, je gevoel is zo een belangrijke in deze!! Heb het met slaap veel gelezen. Ouders die als advies krijgen hun kind steeds x minuten te laten huilen en dan zelf met tranen op de gang zitten. Ze horen dan dat ze gewoon maar even door moeten zetten, terwijl ik dan denk: als je gevoel zo schreeuwt dat het niet oke is wat je doet, niet doen! Maar is zo lastig met alle (ouderwetse) adviezen die je nog krijgt. Leuk dat je hier aanhaakt!

7 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Ah wat fijn! En idd, je gevoel is zo een belangrijke in deze!! Heb het me ...
Precies, dat spreekt mij ook totaal niet aan. Ieder zijn ding natuurlijk maar persoonlijk vind ik überhaupt het volgen van dat soort bedachte methodes/schema’s op zo’n jonge leeftijd heel onnatuurlijk. Als een kind wat ouder is dan kan het, mijns inziens, in bepaalde situaties prima eens uithuilen want dan moet hij ook leren om zijn emoties te reguleren maar met een baby is dat een heel ander verhaal. Dat soort dingen zijn op die leeftijd nog niet aan te leren. Een baby huilt niet voor niets, al denken mensen vaak van wel, puur omdat wij niet weten waarom. Ik heb een paar jaar in de kinderopvang gewerkt en daar gebeurde dit soort dingen regelmatig, vooral uit praktische redenen/tijdnood. Dat vond ik ook altijd verschrikkelijk en ik moest dan echt vechten tegen mijn intuïtie. Ik ben sowieso echt een gevoelsmens dus ik ben daar heel gevoelig voor 🤭

7 maanden geleden

Leuk, ik haak ook aan! Ons zoontje is nu bijna 1,5 en ik moet zeggen dat ik me eigenlijk nooit in ouderschapsstijlen heb verdiept, maar in je omschrijving vind ik veel herkenning (met uitzondering van het samen slapen). Bij de eerste heb ik een hele mooie thuisbevalling gehad in bad en ik hoop dat het dit keer weer zo mag gaan. We zijn nog heel erg in dubio over wat we met ons zoontje doen. Eigenlijk vind ik hem te jong om erbij te hebben omdat we hem nog niet echt dingen uit kunnen leggen en daarnaast twijfel ik of ik zelf wel goed in mijn bubbel kan komen als hij er ook bij is. Ik voel dan toch snel de drang om voor hem te zorgen. Verder hoop ik weer voor een zoveel mogelijk hands off bevalling te kunnen gaan en wil ik de baby graag zelf aanpakken als hij geboren wordt. Dat vond ik bij de eerste ook zo magisch 🥰

7 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Precies, dat spreekt mij ook totaal niet aan. Ieder zijn ding natuurlijk ma ...
Ja precies! Wist je trouwens dat emotieregulatie pas op je 28e ongeveer af is 🫣 Kinderen hebben nog heel lang coregulatie nodig (m.a.w. wat slaapcoaches roepen met dat ze met 6mnd hun emoties kunnen reguleren is klink klare onzin 😅).

7 maanden geleden

Reactie op Evaa1991

Leuk, ik haak ook aan! Ons zoontje is nu bijna 1,5 en ik moet zeggen dat ik ...
Ah leuk! Welkom! 😃 Wij hebben voor onze dochter bedacht om iemand in huis te hebben wie op haar past, in plaats van haar weg te brengen. We kunnen 2 oma's en een tante bellen, dus genoeg back up :). We kunnen dan altijd op het moment zelf kijken wat goed voelt voor iedereen, maar hoeven ons niet met onze dochter bezig te houden op dat moment.

7 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Ah leuk! Welkom! 😃 Wij hebben voor onze dochter bedacht om iemand in huis ...
Ja slim, dat is ook nog het overwegen waard! Bedankt voor de tip 😊

7 maanden geleden

Leuk, ik lees en klets graag mee! Wij zitten vanaf 20 weken in de medische mallemolen doordat er een afwijking is gevonden bij ons kindje. Natuurlijk absoluut nodig dat we nu bij het ziekenhuis komen en we zijn heel tevreden met en dankbaar voor de zorg die we krijgen. Mijn gevoel zei sowieso al in het ziekenhuis bevallen, maar vind het wel heel jammer dat ik ingeleid ga worden als ze er met 39 weken nog niet is. Ik hoop echt dat het veilig genoeg is om de bevalling op mijn tempo te doen en dat er niet medisch ingegrepen hoeft te worden. Maar als het moet dan wil ik dat uiteraard. Zo hoop ik ook dat ze een uurtje bij ons kan liggen, maar gaat het niet dan is dat zo… Daarna moet ze dus naar de NICU en kort daarna wordt ze geopereerd. Dat druist zo tegen mijn gevoel in, ons kleintje zo alleen daar… Nog zoekende naar manieren om daarmee om te gaan 😬

7 maanden geleden

Ik sluit me hier ook bij aan. We hebben al een zoontje van bijna 2 waarbij we dit toepassen, dit voelt voor ons het meest natuurlijk. Vooral het samen slapen zijn we hier een groot voorstander van😍 Voorbereiden doe ik dit keer op een iets andere manier omdat ik een geplande keizersnede krijg (eigen keus). Bij ons zoontje wel geprobeerd om thuis in bad te bevallen maar dat liep helaas anders. Wel heb ik een soort “keizersnede plan” gemaakt, waarin de voor mij/ons belangrijke dingen staan, zoals bv geven, direct huid op huid, navelstreng niet direct doorknippen etc. Voor het voorbereiden van ons zoontje heb ik laatst een pop gekocht bij de hema die je een flesje kan geven en schone luier etc. Die wil ik binnenkort geven en op spelenderwijs voorbereiden.. Denk niet dat hij al echt snapt dat er een baby komt, benoem het wel bijna dagelijks dat er een baby in mama’s buik zit maar echt interesse heeft ie niet🤣

7 maanden geleden

Reactie op Ourbabyjourney❤️

Ik sluit me hier ook bij aan. We hebben al een zoontje van bijna 2 waarbij ...
Aanhakend op een klein stukje van wat je zei; Ik was anderhalf toen mijn broertje geboren werd. Ik had wel heel veel interesse voor mijn moeders buik en vervolgens mijn broertje. Ze koos er voor dat ik er altijd bij mocht zijn als ze hem verzorgde, maar ik wou natuurlijk helpen. Daar is een pop ook een uitkomst voor. Zij verzorgde mijn broertje, ik verzorgde mijn pop. Iedereen blij!

7 maanden geleden

Leuk topic! Mijn dochtertje is nu bijna 18 maanden, pittig meisje, maar wij zijn zeker qua ouderschap wat jij omschrijft. Ik loop ook bij het natuurlijk spreekuur ipv normale consultatiebureau (is hier in Tilburg een extra optie, zoveel fijner). Wij hebben haar hooguit 2x proberen laten huilen, maar niet ons ding en werkt ook niet in mijn ogen. Samen slapen werkt helaas niet, want mevrouw ziet het als spelen (had het wel gewild als zij gewoon zou slapen, maar nee😂). Bij mijn tweede bevalling straks kies ik weer voor het kraamhotel (wonen in een appartement en vind het voor buren etc en m'n eigen gevoel niet fijn om dan thuis te bevallen en ik vond het kraamhotel onwijs fijn). Ook halve lotus bevalling weer, huid op huid, ook met vader en ook snel m'n dochtertje erbij als de baby aangekleed is etc. Als ik nu aan haar vraag, ga je de baby een kusje geven, geeft ze een kusje op m'n buik, soms knuffelt ze mn buik, aait ze hem (ook uit zichzelf, te cute), maar of ze het echt beseft geen idee

7 maanden geleden

Reactie op barbzz

Aanhakend op een klein stukje van wat je zei; Ik was anderhalf toen mijn br ...
Wat fijn om te horen. Wij gaan ons zoontje ook zeker overal bij betrekken en dat hij idd de pop kan verzorgen als ik zijn zusje verzorg🤗

7 maanden geleden

Leuk topic dit! Op de voeding na zijn wij ook heel erg van het responsief ouderschap. Bij onze dochter ging dit vanzelf en volgden we eigenlijk gewoon ons gevoel, tegen veel adviezen en meningen in. Toen ontdekte ik op instagram een aantal accounts die alles wat ik dacht en voelde bevestigde, dat vond ik zo ontzettend fijn! @TheGentleKidd @LiefdeVanEenMoeder @Responsive_Parenting Het was echt een bevestiging dat ik niet eigenwijs of gek was en niks verkeerd deed. Ik vond het zo bijzonder dat dit instinct was van zowel mijzelf als mijn man, dat wij daarin op 1 lijn lagen, dat het werkte met onze meid én dat het dus gewoon "legit" bleek te zijn! 🙏🏼 Met een maand of 5 kregen we het advies van cb om over te gaan op nutrilon forte. Ik had gevraagd; we merken dat ze de fles van 14.00 nooit op drinkt en juist rond 18.00 meer wil. Kan ik om 14.00 dan 150ml geven en 18.00 210? Ipv 2x 180? Hun reactie was dus nutrilon forte, want ze wil meer dan ze aankan, zo wordt ze te dik en krijgt ze nierschade ivm de eiwitten. Ze is te jong om 210 te krijgen en als je zo doorgaat zit je over 3 weken met alle flessen op 210 en dat kan echt niet. Ik zei; Ah oke, we gaan ernaar kijken. Mijn man en ik liepen de deur uit en hij zei; Dit gaan we niet doen, toch? Ik; nope. Leuk om te weten; ze is inmiddels 2 jaar en 3 maanden en heeft nog NOOIT een fles van 210 gehad...😂😂😂 Bv was hier dus niet gelukt, na 24h huilend haar eerste fles staan maken. Maar dit had voor ons dusdanig veel voordelen dat we voor ons zoontje waarschijnlijk ook voor flesvoeding gaan. Maar verder slapen we samen, heeft onze dochter nog steeds geen vaste slaaptijden, mag ze nog steeds onbeperkt "koala'en" als ze dit nodig heeft en de situatie het toelaat. Ik heb ooit getracht iets van een slaaptraining tip toe te passen, maar het voelde compleet verkeerd. We zijn met haar begonnen met 4 mnd met de vaste voeding, maar ik wist toen oprecht niet beter en alles en iedereen vond het een goed idee. Voor ons zoontje wachten we langer, nu weten we wel beter!!

7 maanden geleden

Komen jullie gezellig bij de kiindspeeltuin? Daar zijn we allemaal onder elkaar 😘

7 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Komen jullie gezellig bij de kiindspeeltuin? Daar zijn we allemaal onder el ...
Heb daar wel eens over zitten twijfelen. Maar vind het vrij prijzig en vraag me af of ik daar echt zo veel ga zijn/mee ga doen. 😅

7 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Heb daar wel eens over zitten twijfelen. Maar vind het vrij prijzig en vraa ...
Het is echt precies wat je als ouder wilt en we spreken ook offline af. Het is een warm bad. Sinds dit jaar helemaal veranderd. 😘

7 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Het is echt precies wat je als ouder wilt en we spreken ook offline af. Het ...
Ah ik ga er nog eens naar kijken. :)

7 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Ah ik ga er nog eens naar kijken. :)
Mocht je nog meer vragen hebben, dan weet je mij te vinden 😃

7 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Komen jullie gezellig bij de kiindspeeltuin? Daar zijn we allemaal onder el ...
Wat is dat/houdt dat in? Nog nooit van gehoord