23 Reacties
3 maanden geleden
Voor je productie is dit lijkt mij niet handig 🙈
Als je je kleintje niet aanlegt of niet zou kolven heb je kans dat je lichaam denkt oke er is geen behoefte meer dus we bouwen af.
Vooral zo vroeg al.
Wat is de reden dat je dit wil doen of doet?
3 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
Voor je productie is dit lijkt mij niet handig 🙈
Als je je kleintje niet a ...
Mijn tepels doen zoveel pijn. De punt van mij tepel is ook paars geworden. Mijn borsten lekken nu wel. Ik dacht ik gun ze even rust, omdat het veel pijn doet. Vooral Mijn rechtborst, onduidelijk of de punt tepel of van binnenuit pijn doet. Ik heb wel al een slechte productie. Als ik kolf komt er maar 60 ml uit bij elkaar.
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Mijn tepels doen zoveel pijn. De punt van mij tepel is ook paars geworden. ...
Juist als je al een slechte productie zou hebben is dit helemaal niet slim.
En laat de ml met kolven lekker los. Bv is niet uit te drukken in ml want je kleintje drinkt ook niet altijd of eigenlijk bijna nooit dezelfde hoeveelheid.
Heb je een tepelcreme geprobeerd die je niet af hoeft te spoelen voor n voeding of voor t kolven?
Of n tepelhoedje?
Allemaal kleine dingen die wellicht kunnen helpen 🩷
Ben heel bang dat als je dit blijft doen je borstvoeding gaat mislukken 😢
3 maanden geleden
Oef een week is echt te lang voor een afspraak! Kun je geen andere lactatiekundige vinden? Of een telefonisch/video consult? Of hier je vragen stellen die je nog hebt voor je lactatiekundige?! La leche league heeft ook veel betrouwbare informatie.
Check ook online tips voor het behandelen van je borsten/tepels zoals creme, borstvoedingdruppels op je tepels, koelen, verwarmen, koolbladeren etc! En probeer inderdaad elke 3 uur te voeden of te kolfen, desnoods met een pijnstiller de pijn wat weg nemen en dan voeden.
Sterkte 🫶🏼
3 maanden geleden
Wat betreft je onzekerheid. Misschien moet je proberen het de precieze hoeveelheden iets meer los te laten en op je gevoel en kindje afgaan. Heb je een weegschaal in huis? Dan heb je een indicatie, komt je baby aan, dan gaat het goed, valt hij (veel) af, dan moet je meer voeden. Weegschaal kun je eventueel ook shuren op dezelfde plek waar je klossen voor je bed hebt geleend.
Verder zou ik vooral goed opschrijven wat je doet, dan kan je dat met de lactatie kundige bespreken.
3 maanden geleden
Je baby kan live meer drinken dan dat jij kolft. Heb vertrouwen in je lichaam en je kindje. Lanolinezalf smeren op je tepels, en het is echt even doorzetten maar het wordt beter! Zodra er een soort ‘eelt’ laag over je tepels zit, dan doet het geen pijn meer.
Heel veel succes!💪🏼✨
3 maanden geleden
Is kolven minder pijnlijk voor je dan borstvoeding geven? Ik zat ook op zo’n punt dat borstvoeding geven te pijnlijk was vanwege kapot gesabbelde tepels, dus om mijn tepels rust te geven heb ik toen in overleg met verloskundige en lactatiekundige enkele dagen (alleen) gekolfd. Mijn tepels konden toen tot rust komen en herstellen, en vervolgens met hen een plan gemaakt om de borstvoeding weer langzaam op te bouwen.
3 maanden geleden
Tip: de website of Insta pagina van Teddy Roorda, zij is lactatiekundige en ze geeft zoveel tips, ook dmv van video's.
Ws is de hap van je kindje niet diep genoeg en komt de tepel tegen het harde gedeelte van het gehemelte aan.
Op borstvoeding.nl staan ook veel tips en video's over aanleggen.
Ik zou niet stoppen met melk uit je borsten te halen, hetzij door je kindje of de kolf, zo krijgen je borsten geen seintje dat er melk moet komen en gaat je kindje dat weer regelen zodra je die weer aan de borst doet, dus die gaat regelen en clusteren.
3 maanden geleden
Ik heb begrepen dat mijn zoontje een te strakke lip en tongriem heeft, waardoor hij niet goed kan drinken. De LK telefonisch heeft geadviseerd om aan te leggen en 10 min na te kolven. Helaas hebben de kraamzorg en VK dit niet gezien terwijl ik gevraagd had om dat te controleren. Nu gaf ze het advies om aan te leggen en daarna 10 min kolven, als kolf te weinig is aanvullen met kunstvoeding en tussen 21.00 - 03.00 uur maar 1 x te kolven en daarna pas weer om 07.00 aanleggen plus 10 min kolven. Hopelijk zal dit mijn productie niet nog meer doen verminderen?
3 maanden geleden
Mogelijk loopt je productie eerst iets terug. Maar als je er een ritme in houdt (en zo klinkt het wel met dit advies) zal je wel melk blijven produceren. En als het dan straks weer soepeler gaat zal de productie ook wel weer toenemen. Zo niet dan zijn er gelukkig nog best wat opties om de hoeveelheid melk weer te stimuleren. Dus ik denk dat je er op mag vertrouwen dat je borsten gaan doen wat goed is voor jou en je kindje
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Mijn baby is 10 dagen oud en kreeg net flesvoeding. Kraamzorg zei dat hij 9 ...
100ml op deze leeftijd is echt wel veel, grote kans dat 70 veel beter bij hem past.
Ken je de formule van LLL om te berekenen hoeveel er in een fles moet? Dat is van 0-1 maand 150*gewicht/aantal voedingen. Dus als je kindje 4 kg weegt is dat 150*4=600. Hij moet dan 600cc per dag krijgen. Als je 10 voedingen op een dag geeft is dat 60cc per voeding.
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Ik heb begrepen dat mijn zoontje een te strakke lip en tongriem heeft, waar ...
Kun je niet voor de lip- en tongriem vast een verwijzing krijgen? Bij ons ging dat via de lactatiekundige, die heeft het opgeschreven en toen kon de verloskundige voor ons verwijzen naar de kno. Bij onze dochter is het destijds wat later geweest, toen heb ik adhv de lactatiekundige de huisarts gevraagd voor een verwijzing. We konden beide keren super snel bij de kno terecht voor het klieven.