13 Reacties
5 dagen geleden
Oooooh kan hier heel geïrriteerd van raken door het alleen maar te lezen. Super vervelend voor je, hoop dat het lukt het wat links te laten liggen. Op la leche league site leggen ze uit dat het echt zeldzaam is dat je daadwerkelijk te weinig melk hebt, vaker denken moeders dit alleen. Hier ook een dip gehad rond 4/5 maanden toen ik weer ging werken en onrustige baby en dit is helemaal weggetrokken(de onrustige baby niet haha maar waar ik eerder dacht dat dit kwam door misschien een lege borst is dit nu echt niet het geval). Als het lukt zou ik proberen het onderwerp zo veel mogelijk te vermijden. Hier juist een wat dikkere baby en hier hoor ik alleen maar (gelukkig enkel van kennissen en niet nabije familie): Zo zo geef je slagroom ofzo?! En das wel Hollands welvaren zeg!!!! Dus ook dat is niet goed voor de buitenwereld, altijd wel wat. Goed naar je kindje en je eigen gevoel luisteren en de rest mag lekker niet bemoeien met jullie! Goodluck
5 dagen geleden
Ik begrijp je volledig☺️ ik geef ook volledig borstvoeding. En krijg ook vaak te horen: moet hij nu alweer drinken?!? Of nog gekkere opmerkingen.
Tegenwoordig lukt het me er wat van te zeggen en krijg ik minder opmerkingen.
Je doet het goed mama! En jij weet heus wat goed is voor je kleine. Dus lekker je eigen gevoel hierin volgen❤️😘
5 dagen geleden
Heel vervelend om te lezen je situatie!
Jij bepaald wat jij je kind wilt geven. Je ziet zelf al de signalen als je baby meer nodig heeft en geeft dan zo nodig bij. Ik begrijp je hele gevoel. Bij mijn eerste vond ik het ook naar dat ik bij moest voeden.
Betreft dat je baby nog ‘klein’ is en ‘niet goed groeit’ kan ik ook heel slecht tegen! Mijn oudste is 2 jaar en 3 maanden en heeft een maatje aan van een 1 jarige (80/86). Ze groeit gewoon in haar eigen lijn, niets mis mee.
Bij m’n tweede kon ik helaas niet lang borstvoeding geven, en was genoodzaakt om over te stappen naar kunstvoeding. Me heel lang rot onder gevoelt.
Begrijpelijk dat je door alle opmerkingen en ‘adviezen’ je een beetje verdrietig door voelt.
Het enige wat ik wil zeggen tegen je.. je doet het goed! Blijf doen waar jij je goed bij voelt en laat de andere maar kletsen hoe moeilijk dat ook is. ❤️
5 dagen geleden
Pfff wat ontzettend frustrerend om dat ongevraagde commentaar te krijgen terwijl je ze al 100x hebt duidelijk gemaakt waarom je BV geeft.
Wat Ploen zegt, het is echt zeldzaam dat moedermelk niet voedend genoeg zou zijn (fabel van vroeger).
Ik denk gezien de situatie van je zoontje (prematuur, wat lager gewicht, onrustig drinken en alles daarom heen), dat je echt duidelijk een grens mag stellen aan dit advies.
Je vraagt er niet om, dat mag je echt kenbaar maken! Zij zitten niet in jouw schuitje. Nu je zelf moeder bent en je zoontje nog zo innig voed, moet je voor jezelf en hem de rust bewaren. Beetje de moederleeuw in je los laten 😉
Succes mama, laat het kaas niet van je brood eten want je weet wat goed is voor jou en je zoontje!
5 dagen geleden
Heel frustrerend inderdaad. Je doet zo hard je best en het lijkt voor hun niet goed genoeg. Ik zou hen vriendelijk bedanken voor het advies (wat fijn dat je mee wil denken), en vervolgens aangeven dat jij het graag op jouw manier wil doen. Dat je het vervelend vindt om steeds van iemand te moeten horen wat je zou moeten doen (vooral niet aanvallend, maar wat het met jou doet). En dat als je advies wil, dat je het dan zeker aan hen vraagt (iets met een compliment over hoe goed ze hun kinderen hebben opgevoed doet dan altijd wonderen).
5 dagen geleden
Super naar en vervelend dat je directe omgeving je niet support. Hier ook een moeizame start gehad en moeten bijvoeden in het begin. Ik heb absoluut niets tegen kv, maar heb het anders voor ogen voor mijn zoon en wilde het niet en kon net daarom zo niet accepteren. Ben er dagen lang verdrietig van geweest. Hier bij lastige voedingsmomenten ook elke keer weer discussie gehad over wel of niet genoeg en moeten we dan niet bijvoeden. Ik heb aangegeven dat de discussies elke keer tot onzekerheid, verdriet en stress leiden en dat het me juist helpt mij te supporten en te stimuleren om de ruimte te pakken om het goed te laten lopen. Sindsdien gaat het goed in de samenwerking en met de borstvoeding veel beter. Wellicht dat je er toch baat bij hebt om het gesprek aan te gaan (en kun je je partner om steun vragen), zodat ze snappen wat het met je doet en dat dit ook echt consequenties voor jou en de baby heeft, hoe goed ze het ook bedoelen. Het is jou / jullie kindje en jullie keuze. Zoals hieronder al gezegd, het komt zelden voor dat bv niet goed en/of genoeg voor een kindje is. En juist met een jong kindje, lijkt het mij het beste van je kan geven.
Sterkte lieve mama, laat je niet gek maken! Ik hoop dat je je space kan vinden om het vertrouwen te houden / vinden / krijgen om te doen en door te gaan met wat voor jou goed voelt ❤️
5 dagen geleden
Geen advies wat betreft hoe om te gaan met de opmerkingen, maar wel even herhaling wat mijn lactatiekundige vorige week zei (ik was daar omdat mn dochter qua gewicht wat achter loopt en voor een hartruisje in het ziekenhuis was. Daar gaan ze nu opeens een probleem maken van haar gewicht, ondanks dat iedereen ook daar beaamt dat ze mega gezond, aanwezig, actief is). Ze zegt ze gaan eerst zeggen dat je te weinig melk hebt. Als je dat kan ontkrachten (door bijvoorbeeld kolven en flesjes waardoor je de hoeveelheid ziet) gaan ze het gooien op 'niet goede' moedermelk. Ze zegt dat is allemaal de grootst mogelijke onzin! Laat je niet gek maken. Dus dat wil ik jou ook even meegeven. Misschien makkelijker om 'adviezen' naast je neer te leggen als je 0 twijfelt aan jezelf en je borstvoeding! En verder sterkte, hoop dat ze een keer ophouden.
5 dagen geleden
Sorry, misschien een hele andere vraag! Mag ik vragen wat voor behandeling jouw baby krijgt voor zijn eczeem en daardoor mogelijk achterstand kan krijgen? Hoe zien of weten ze dat hij achterstand heeft?
Laat je niet gek maken! Ik wilde heel graag fulltime bv geven, maar ik heb vanaf de start een slechte productie gehad. En moet helaas kv geven, ben er ook niet op tegen maar had het graag anders gewild. Mijn zoontje heeft eczeem en krijgt KV. Dus laat ze vooral niet praten en je gek maken. Hoe moelijk het ook is. Ik zou duidelijk en desnoods heel bot aangeven, jouw baby jouw regels! Vervelend dan schoonouders/zus etc zo uit hun rol schieten.. iedere moeder wil het beste voor haar kind op haar manier vanuit haar opvattingen en regels, dat moet worden geaccepteerd! Ik heb gemerkt dat als je soms lieflijk dingen probeert duidelijk te maken dat men het niet wil snappen of niet wil horen. Frustrerend! En misschien dat je partner ook kan aangeven dat men ermee moet kappen! Liefs!
4 dagen geleden
Ik begrijp je gevoel heel goed! Derde baby hier en derde keer borstvoeding. Bij de eerste lukte het niet goed maar ondanks doorzetten en hard werken is het me toch gelukt. Ik kreeg heel veel kritiek over me heen, wat jij hierboven ook beschrijft maar ik kon het gelukkig naast me neerleggen en ik heb alleen geluisterd naar mensen die er verstand van hebben (lactatiekundige). Bij de tweede ging de start niet zo soepel maar lukte het wel, wederom alleen geluisterd naar de lactatiekundige. De kritiek kwam later op gang, en dan meer in de trant van wanneer ik eens ging stoppen want oudere baby's en bv dat vonden ze maar raar en niet nodig.
Nu bij de derde ook opstart problemen, alleen maar geluisterd naar diezelfde lactatiekundige en inmiddels dus ook zelf weer meer ervaring. Ze is nu bijna 6mnd en ik heb nog niets gehoord over de bv.
Moraal van dit verhaal: luister naar mensen die verstand hebben van bv en naar je eigen moeder gevoel. Mensen die iets aan je baby gaan geven wat jij niet wilt daar moer je je baby als het even kan niet achterlaten.
Je eigen gevoel is de juiste! Probeer de kritiek naast je neer te leggen.
4 dagen geleden
Ooooh wat irritant. Jouw kind, jouw keuzes. Je doet het super mama! Je mag heel erg trots op jezelf zijn 😘 de ene baby groeit sneller dan de andere baby en dat zegt niks over of jij genoeg melk hebt ja of nee.
Mensen moeten zich eens leren bemoeien met zichzelf. Al zijn de adviezen vast goed bedoeld. Daarmee passeren ze eigenlijk jou als moeder eigenlijk ook, want zíj́ denken het beter te weten.
Misschien de volgende keer toch wat duidelijker aangeven dat het jouw kindje is en jij de keuzes maakt! Dat kun je respectvol en liefdevol overbrengen, maar ze mogen gerust weten waar je grens ligt❤️
Het zou zoveel fijner zijn als ze je steunen hierin, want borstvoeding geven is best pittig! Je doet het super en je bent een kanjer!!🙏🏼
één dag geleden
Herkenbaar dat er vaak wordt aangestuurd op kunstvoeding. Niks mis met mensen die graag kv geven maar wat je zegt alsof het slecht is om borstvoeding te geven. Ik krijg ook vaak opmerkingen dat hij dan waarschijnlijk beter doorslaapt. “Wil jij na de 6 maanden nog bv geven?! Waarom?!” Etc etc…
Knap van je dat je überhaupt hierin staande blijft. Lijkt me heel lastig als het mensen zijn die zo dichtbij je staan. toen je niet genoeg melk had heb je je eigen gevoelens aan de kant gezet en kv gegeven 🙏. Dat laat zien dat je echt wel het beste voor je kind doet.
En wie weet wordt de eczeem wel nog erger op kv.
Meid niet aan jezelf twijfelen en ik zou oprecht je omgeving erop aanspreken waarom ze je niet steunen terwijl je al deze moeite doet voor je kleintje 🙏 dar t ook wel eens heel fijn zou zijn om erkent te worden in de moeite die je doet.
9 uur geleden
Op een of andere manier hebben mensen altijd een mening over borstvoeding, doorgaans ook nog de mensen die het zelf nooit hebben gegeven. Vreselijk irritant. Ene oor in, andere oor uit. Mijn mening is dat moeders die zelf voeden vaak dichterbij hun instinct staan en prima aanvoelen wat hun kind nodig hebben. Het komt overigens ook zelden voor dat iemand niet genoeg voeding maakt, tenzij je veel stress hebt of zelf ziek bent oid.