12 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb een baby van net geen 2 wk. Wachtte tot dusver tot zij kwam, maar sinds gisteravond probeer ik haar meer in een voedingsschema te brengen. Heb nog hulp van familie want was oververmoeid. En die hebben haar in de avond en nacht wel eens de fles gegeven. Waardoor we elkaar nu in nacht nog 'mislopen'. Dit schema probeer ik nu pas sinds één avond en nacht, maar denk dat dat voor mijn baby wel gaat passen. Vk zei ook 'liever niet kolven in de nacht'. Ik ben van plan om haar vanaf nu wel wakker te maken rond deze tijdstippen (bron Buskruit met muisjes). Beetje rustig maar wel aanleggen. Maar zoals ik al zei, dit is voor mij ook een probeersel. Misschien is advies van een lactatiekundige nog beter voor jou? Veel succes!

2 maanden geleden

Reactie op JettyB88

Ik heb een baby van net geen 2 wk. Wachtte tot dusver tot zij kwam, maar si ...
Ja dit lijkt wel op mijn schema, alleen iets minder momenten omdat mijn baby iets ouder is denk ik. Ze is overdag heel tevreden, slaapt goed en komt soms zelf voor de voedingen op het moment dat het ook tijd is en anders bied ik haar aan. Misschien is het wel een idee om de laatste avondvoeding wat later te geven zodat het allemaal wat opschuift. Lactatiekundige heeft meegekeken! Verder niets mis met de aanhap enzo dus dat is fijn. Waarom adviseerde de jouwe niet te kolven in de nacht?

2 maanden geleden

Ik herken dit ongeveer wel! Onze zoon is 4,5 week en 5kg. Ik kolf veel omdat hij snel in slaap valt en m’n toeschietreflex heel sterk is. Ik geef 120 cc maar hij drinkt vaak +/- 100.. Ik houd ongeveer dit schema aan: 0730/1030/1330/1630/1930/2300 en dan ‘s nachts inderdaad om 0300 uit zichzelf. Soms slaapt hij dan door tot 0600 en soms niet, maar nooit tot 0700 sowieso. Vaak wordt hij wakker met krampjes. Ik denk ook wel dat het iets is wat bij de leeftijd hoort? Wellicht over 2-3 weekjes is het al heel anders!

2 maanden geleden

Zou het kunnen dat je in de nacht erg volle borsten hebt? Dat de melk te snel stroomt en ze daardoor overstuur raakt? En wellicht heeft je dochter haar clusteruurtjes in de vroege ochtend (ipv vaak vroege avond). Had mijn zoontje ook.. was vooral eraan toegeven, veel aan de borst voor kleine slokjes en op mij liggen, ging met een aantal weken vanzelf beter en is vanzelf gaan doorslapen. Kan me voorstellen dat 4/5 weken nog super vroeg is voor een schema..

2 maanden geleden

Reactie op L1993H

Ik herken dit ongeveer wel! Onze zoon is 4,5 week en 5kg. Ik kolf veel omda ...
Fijn dat het herkenbaar is! Dank :) elke dag is ook weer anders en dat is natuurlijk heel normaal, las ook dat huilen/krampen vaak beetje pieken tussen 4-6 weken

2 maanden geleden

Ons kleintje kan dit ook doen. Ik heb zelf het idee dat er dan eigenlijk meer melk komt dan ze aankan en dan overstuur raakt. Meestal haal ik alvast wat druk van m’n borst voordat ik voed en soms is ze gewoon zo gulzig… dan hou ik haar soms even omhoog. Maar het is ook hier een puzzel die ik nog moet kraken 🥹

2 maanden geleden

Hey ik herken dit ook zeker. En vind zelf kolven ook verleidelijk vanwege de snelheid van een flesje in de nacht. Ik kreeg de tip van lactatiekundige om eerder te voeden- want bij 4,5 uur hebbben ze echt te veel honger om dit goed te doen met zulke volle borsten. Niet wat je wilt horen- want je wilt minder nachtvoedingen- maar als die voedingen soepel verlopen en korter zijn (want immers minder honger) slaap je per saldo meer. Hier helpt het heel goed. Hoe minder je kolft hoe meer je lichaam het vraag en aanbod echt goed afstemt en hoe minder te vol die borsten ook raken en hoe makkelijker het allemaal wordt. Sterkte!

2 maanden geleden

Reactie op svdh92

Hey ik herken dit ook zeker. En vind zelf kolven ook verleidelijk vanwege d ...
Goeie! Ga ik proberen. Probeer nu ook overdag iets vaker aan te leggen en dat gaat goed, ze drinkt dan soepeler (en wat sneller). Ze slaapt dan ongeveer 1,5 uur tussen voedingen en is ook een uur of iets langer wakker, dus denk dat dat prima is. Ga vannacht bv proberen, misschien ook een kwestie van gewoon weer doen en even over die drempel heen. Dank!!

2 maanden geleden

Reactie op marijn1992

Goeie! Ga ik proberen. Probeer nu ook overdag iets vaker aan te leggen en d ...
Kolf jij dan ook nog een keer extra voor de vriezer/reserve?

2 maanden geleden

Hier vaak ook de laatste uren op ons, ik gok door darmkrampjes, of toch een beetje papa of mama missen. 130cc is wel echt een grote fles. Als ik reken met 8 voedingen, dan kom je op 140*4,5/8 = ongeveer 80cc voor een volledige voeding. Dat is natuurlijk een richtlijn, maar 50cc over die richtlijn heen is wel echt flink, jonge baby's hebben nog maar kleine maagjes. Voor meer info zie (ook handig als je straks evt wil weten hoeveel melk er in een fles moet voor kdv/gastouder): https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/#:~:text=De%20hoeveelheid%20melk%20per%20kilogram,de%20vijfde%20maand%20110%20ml. Wat hier nog wel eens werkt is alvast zorgen dat je een druppel melk aan de tepel hebt hangen voor de aanhap, dan proeft hij de melk en snapt hij met zijn slaapdronken hoofd de bedoeling wat sneller heb ik het idee. 😅 Overigens is iedere 2-3 uur voeden echt super normaal op deze leeftijd! 3,5-4 uur ertussen is al best wel lang, ook om de productie op gang te houden. Als je kindje dat uit zichzelf doet kan het hoor! Maar wilde even waarschuwen om geen kv -schema te volgen. Dat sluit vaak niet aan bij de natuurlijke manier van drinken van een baby aan de borst (vaak kleine beetjes ipv af en toe veel). Het zou jammer zijn als je productie hierdoor achteruit gaat terwijl je dat zelf niet wil.

2 maanden geleden

Hee! Ik geef alles live en een flesje afgekolfd. Geen idee wat jouw productie is maar ons kindje is woensdag 5 weken oud en weegt 4,5 kg en die krijgt 100 cc sinds 1 week. Daarvoor 90 cc. Ik denk dat 130 erg veel is. Daarnaast denk ik dat het kan helpen om je kindje overdag om de drie uur te voeden ipv 3,5. Hoe meer ze overdag binnenkrijgen, hoe minder ze ‘s nachts nodig hebben en dat helpt dan misschien ook met de hoeveelheid honger die ze in de nacht heeft. Onze jongen is in de nacht soms ook onrustig maar heeft naar mijn idee meer te maken met reflux, krampjes of een vastzittend boertje.

2 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Hier vaak ook de laatste uren op ons, ik gok door darmkrampjes, of toch een ...
Precies! Ze drinkt 130 meestal niet helemaal hoor, eerder 110 ofzo, dus denk dat we wel oké zitten. Ik weet dat elke 3 uur prima is, maar moet haar er overdag dan soms voor wakker maken, meestal komt ze zelf na 3,5 ofzo. Ik heb de intervallen overdag weer wat korter gemaakt zodat ze niet te hongerig is. Ze groeit gelukkig hartstikke goed :)