6 Reacties

3 maanden geleden

Hoe meer je kolft, hoe meer je aanmaakt. Dus eigenlijk, minder kolven. Je kunt (als je stuwing krijgt) het met de hand eruit masseren. Niet meer dan dat. Niet eruit gaan kolven of leeg gaan kolven. Koelen helpt ook. Liefs

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Hoe meer je kolft, hoe meer je aanmaakt. Dus eigenlijk, minder kolven. Je k ...
Precies dit! Je bent nu juist meer aan het aanmaken🥲 borstvoeding is echt vraag en aanbod en je maakt de vraag en dus ook het aanbod nog steeds groter

3 maanden geleden

Hoi. Ik kreeg als tip van lactatiekundige om minder minuten te gaan kolven toen ik overproductie had. Ik stopte bij de 100 ml per borst. Ik had hiervoor alleen al aan 1 borst >150 ml per kolfbeurt en ik was constant melk aan invriezen. Ik kolfde gewoon wanneer ik normaal ook kolfde en naar paar dagen was mijn productie vermindert. Als je te veel druk voelt tussentijds dan kan je ookalleen de druk afkolven.

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Hoe meer je kolft, hoe meer je aanmaakt. Dus eigenlijk, minder kolven. Je k ...
Dit inderdaad. En wellicht als het lukt haar vaker aanleggen ipv kolven, zodat je productie beter afstemt aan de behoefte.

3 maanden geleden

Reactie op kb4216

Hoi. Ik kreeg als tip van lactatiekundige om minder minuten te gaan kolven ...
Deze tip kreeg ik ook, en heeft bij mij ook geholpen. Je komt dan ook meer in de buurt van wat je kindje drinkt en voel je ook beter of je borst goed leeg gedronken wordt als je wel live voed. Ik kon dan voelen of ik nog moest kolven en of er nog wat door de sonde moest worden gegeven. Mijn kindje kan ook nog niet alle voedingen zelf uit de borsthalen dat is voor haar te vermoeiend, al gaat het steeds beter :). Ook 6 weken geleden geboren en 3 weken te vroeg. Verder kreeg ik als tips: even geen warme douche op je borsten dat helpt bij de aanmaak van melk. Niet je borsten masseren want dan kan je het weefsel beschadigen maar meer tokkelen op de hardere plekken in je borst. En je borsten koelen met bijv. zakje met appelstroop uit de koelkast om de zwelling/ontsteking tegen te gaan.

3 maanden geleden

Toen ik overproductie had kreeg ik deze adviezen van Lactatiekundige: - bij voeden maar 1 borst aanbieden ipv 2. Bij de andere borst (indien nodig) enkel de druk eraf kolven - wanneer je kindje binnen 2,5 uur opnieuw om voeding vraagt, bied je opnieuw die ene borst aan - 1x per dag de borsten helemaal leeg kolven (als je het gevoel hebt dat de borsten die dag niet goed geleegd zijn) - borsten niet verwarmen voor het voeden! En ook niet koelen na het voeden! Eigenlijk zo min mogelijk de borsten stimuleren, niet masseren Het gaat een aantal dagen heel zwaar zijn, maar na een aantal dagen gaan vraag en aanbod zich beter afstemmen. Zou je zeker adviseren ook een Lactatiekundige om advies te vragen.