17 Reacties
2 maanden geleden
Echt een ritme erin krijgen vind ik ook nog wel lastig maar dat is wat anders dan dat je zo twijfelt/onzeker bent. Probeer gewoon je gevoel te volgen en uit te proberen! Elk kindje en elke situatie is anders dus het een is niet per se beter dan het ander. Ik lees hier bijv vaak dat veel moeders hun baby voor de voeding in bad doen, ik doe het juist expres (een half uurtje) na de voeding. Stel je baby spuugt wel een keer dan is dat ook geen ramp en weet je dat voor de volgende keer. Op die manier kom je er vanzelf achter 😊
2 maanden geleden
Ik snap je helemaal. Ook zeker met dat spugen. Mijn dochter krijgt wel eens last van reflux als ik haar te snel na een voeding plat leg en dit beperkt me dan ook. Ik durf bv niet snel op pad te gaan daarna, bang dat ze alles onder spuugt. Maar als ik te lang wacht kan ik ook niet echt meer weg, want dan moet ze alweer bijna drinken. En een slaapritme heeft ze ook nog niet, vaak slaapt ze overdag heel slecht (‘s nachts gelukkig wel goed). Dat maakt het ook lastig.
Ik probeer er steeds soepeler mee om te gaan en probeer wel wat structuur aan te brengen. Zo doe ik voor elke voeding verschonen en probeer dan tummy time te doen op het aankleedkussen (als ze nog niet té hangry is). Een nieuwe outfit bij de eerste verschoning van de dag (of tussendoor als ze vies is). Badje is heel wisselend, daarvoor kijk ik echt tussen voedingen hoe het gaat. Kan op elk moment van de dag zijn (en maar 2/3 keer per week, voor de rest wassen met doekjes bij verschonen). Overdag probeer ik haar wel eens in haar bedje te laten slapen maar dat lukt vaak niet. Dan leg ik haar maar in de box met babygym, dan heb ik het gevoel dat dat nog nuttig is. Of ze slaapt even op mij en dan ga ik maar een serie kijken 🤭
Aan het begin vond ik dat heel lastig, dat de dagen niet verliepen zoals ik wilde/hoopte. Nu heb ik minder verwachtingen en dat is fijner
2 maanden geleden
Hier een tweede kindje en ik ben echt een go with the flow. Ik ga en sta waar ik wil en moet zijn. Ze krijgt bv wanneer ze erom vraagt en laat ze zien dat ze moe is dan laat ik haar slapen in haar bedje, kinderwagen of in de draagdoek. Ze is 2 maanden oud. Hier dus totaal geen ritme mar wel een super vrolijk meisje. En langzaam maakt ze haar eigen ritme. Vooral savonds wordt het steeds vaker dezelfde tijd naar bed. Oja ik houd ook geen wakker rijden aan. Soms is ze tussendoor 15 minuten wakker en soms 2 uurtjes of langer. Ieder kindje is anders en ik merk door haar ritme te volgen en alles los te laten dat ik veel meer geniet ipv van bezig ben met tijden. Een ritme dat komt echt nog wel.
2 maanden geleden
Hier ook go with the flow, laatst hadden we al 3 dagen bedacht dat ze in badje moest, maar het kwam steeds niet uit. Door een keizersnede kan ik haar niet alleen in bad doen, is nog te zwaar. Moet dus sowieso als mijn vriend thuis is. Als het dan niet lukt in combinatie met haar slaap en voeding dan gaat ze gewoon lekker niet in bad.
Zelfde geldt voor spelen/tummytime als we er een moment voor hebben doen we het, en anders lekker niet. Ook met aankleden, ene keer heeft ze om 8 uur al kleren aan, andere keer zit ze de halve dag in de pyjama.
Voor mij zijn slaap, voeding, schone luiers en samen zijn (huid op huid) het belangrijkste, de rest is bijzaak 🙂
Onze dochter is nu 8 weken en erg tevreden.
2 maanden geleden
Go with the flow modus hier! Ik voed op verzoek, dus daarmee zijn de tijden sowieso vaak net iets anders. Ook is hij de ene dag vermoeider dat hij overdag beter slaapt, en soms slaapt hij nauwelijks overdag...
Een soort van standaard hier is vlak na de lunch even wandelen zodat hij lekker in slaap komt in de wagen. En dan hopen dat hij een paar uurtjes pakt. Als hij tussendoor wakker is probeer ik wat tumnytime, spelen in de box (voor zover je dat spelen kunt noemen met 5 weken 😅). En de andere momenten zijn we bezig met zijn favoriete bezigheid: voeden😋 badje/douchen om de dag icm nieuwe kleertjes.
Zelf ben ik ook nog wat zoekende in iets meer ritme voor slaapjes overdag, maar daar ben ik ook nog niet helemaal uit!
2 maanden geleden
Kleine is 6 weken.
Verschonen: tijdens of na het voeden. En wanneer ik weet dat hij gepoept heeft.
Nieuwe romper: wanneer die vies is / als het goed uitkomt (gisteren bijv. had ik babymassage dus heb ik het toen “pas” ‘s middags gedaan, andere keer na badje - dat is dan ‘s avonds) / wanneer het nodig is qua temperatuur / soms ‘s ochtends met verschonen.
Spelen: meestal 2 of 3 keer per dag tummy time / boekje lezen. Ergens tussen 9-21.
Naar buiten: elke dag even wandelen in de wagen of draagzak. Meer voor mijn eigen welzijn ;) Soms alleen even naar de supermarkt en soms lange wandelingen.
In bad: maximaal 2x per week. Soms lekker douchen = sneller :) Badje ‘s avonds voor de laatste voeding, douchen ‘s ochtends.
Genoeg slaap: wanneer hij moe is neerleggen in de box of co-sleeper. Soms op mij, in de wandelwagen, maxi cosi of kinderstoel. Dan laat ik hem lekker liggen waar die is wanneer mogelijk.
Voeding: op verzoek, dus meestal 7 a 8 keer per dag. Maakt zijn eigen ritme, dus kan het redelijk inschatten welke tijden. Maar anders laat hij het goed zien (of horen als het te lang duurt).
Vooral go with the flow of eigenlijk go with the baby. Ik probeer zo min mogelijk “na te denken” en juist op zijn signalen te reageren en naar mijn eigen gevoel luisteren. Daarnaast wel een beetje praktisch/ logisch. Dus niet eerst verschonen en daarna meteen in bad ofzo. Of als ik een afspraak heb en ik weet dat hij bijna zou willen slapen / drinken dan zorg ik dat hij al in de kinderwagen/ maxi cosi ligt of al eerder drinkt.
Niemand is perfect en we doen allemaal ons best en ieder op zijn eigen manier (of die van de baby) ♥️ wees lief voor jezelf
2 maanden geleden
Lekker doen wanneer jij wilt.
Hier baby die moeilijk slaapt overdag en vooral bij je wilt slapen. Wegleggen is ze meteen wakker.
Douche doe ik voor het eten.
Wandelen wanneer ik wil. Maar heb nog een oudere dochtertje en die wil ook naar buiten, dus hup zij meteen mee.
Hopelijk valt ze dan altijd in slaap en anders gewoon wakker. Kan der niet in slaap wiegen als ze niet wil. Daarintegen slaapt ze snachts wel gelukkig goed.
Tummytime nog bijna niet gedaan. Maar als ze bij me op de buik ligt dan traint ze ook de nekspieren.
Wel vervelend dat ze overdag best veel wakker is en dus moet pakken want de box vind ze niet zo leuk. Is wel lastig met nog een kleine die hier rond loopt en aandacht wil.
2 maanden geleden
Hier een baby van 8 weken oud en ik ga nog helemaal op zijn ritme. Geef bv op verzoek, wat zich langzaam steeds verder rekt.
Meegaan op zijn ritme betekent ook dat ik vaak met hem uitslaap (tot ongeveer 09:30u) en s’avonds ga slapen wanneer hij dat doet. Dit om zelf ook aan genoeg uurtjes te komen.
Werkt eigenlijk heel lekker en ik merk dat er vanzelf een beetje meer ritme in komt.
2 maanden geleden
Reactie op rs2024
Ik doe me kind ook een halfuur / 45 minuten na een voeding in bad merk wel ...
Ja ik ook, een beetje tussen de voedingen in. Als ik het vlak voor de voeding doe wordt hij boos van de honger 😂
2 maanden geleden
Wat fijn om te lezen allemaal! Ik doe het ook zo en ik merk wel wanneer er meer ritme in komt 😊
2 maanden geleden
Hier toch wel een beetje go with the flow. Hij krijgt borstvoeding op verzoek. Ene keer zit een 45min tussen andere keer 3u. In de nacht vaak een stuk van 6u of soms zelfs 8u. Gaat 2x pw met mij of papa mee onder de douche en naar bed rond 22.30u. Opstaan momenteel rond 8u. Opstaan rond 8u en de fles om 6u (gekolfde melk, papa geeft die voor het werk) zijn de enige 'vaste' dingen.
Kleren ook 1x pd schoon aan. Tenzij poopexplosie of heeel erg spugen. Krijgt niet bij elke spuugje schone kleren aan.
2 maanden geleden
Schema voor het voeden en daaromheen plan ik de andere dingen. Ook beetje afhankelijk van of ze voor de voeding wakker wordt en hoe. Maar badje in principe 1 keer per 3 dagen en dan in het uur voor de ochtendvoeding. Verschonen rondom de voeding soms ervoor en soms erna. Als ze veel heeft gespeeld voor het eten dan ervoor zodat ze een dutje na het eten kan doen.
Vooral kijken voor jezelf wat handig is. Je hoeft niet elke dag allerlei dingen te doen. Tummy time hoeft bijvoorbeeld niet op de grond. Als je zelf onderuitgezakt op de bank gaat liggen dan kind op de buik op jouw borst en dat geldt ook al als tummy time.