42 Reacties
2 maanden geleden
Wat voor mij heel erg heeft geholpen is met warmte & koelte te werken. Dus bijv kolven direct na een warme douche, en na het kolven direct koelen met koelelementen. Op die manier had ik het idee dat m’n borsten begonnen te “snappen” wat hun functie was met het produceren van melk. Voordat ik ging kolven maakte ik het dan even warm en ik had het idee dat ze dan “geactiveerd” werden. Misschien heb je er iets aan, ik hoop dat je productie snel omhoog gaat!
2 maanden geleden
Ik volg even mee, ik heb er ook last van helaas. Wat voor adviezen heb jij gekregen?
2 maanden geleden
Ik ben nu 6 weken onderweg en heb van alles geprobeerd. Fenegriek/gezegende distel, elke dag powerkolven, elke 2 uur kolven (ook ‘s nachts). Mijn conclusie is eigenlijk dat voor mij niks echt gewerkt heeft om m’n productie om hoog te krijgen. En het vele powerkolven resulteerde ook nog eens in een borstontsteking.
Ik heb gewoon geaccepteerd dat hij moedermelk krijgt als ik genoeg kan produceren maar anders een flesje kunstvoeding ook oké is.
2 maanden geleden
Reactie op Megeli167
Ik ben nu 6 weken onderweg en heb van alles geprobeerd. Fenegriek/gezegende ...
Dat heb ik ook. Maar lees op internet dat combinatie moedermelk en kunstvoeding voor verstopping kan zorgen. Merk je dat ook?
2 maanden geleden
Wat doe je nu precies? Dan kan ik met je meedenken ipv tips geven die je al lang geprobeerd hebt 😉
Hoe vaak leg je aan per dag? Is het alleen met het kolven dat je te weinig hebt? Heeft de lactatiekundige ook mondonderzoek gedaan? Hoeveel cc kolf je nu, en is dat uit 1 of 2 borsten? Welke kolf gebruik je? Wanneer kolf je?
2 maanden geleden
Reactie op BijDeMolen
Wat doe je nu precies? Dan kan ik met je meedenken ipv tips geven die je al ...
7 keer kolven/aanleggen op een dag. Ik heb nu de Medela Freestyle Handsfree kolf *gekocht na een kolfconsult met een lactatiekundige, deze kolf werkte het beste voor mij*
Eerst kolfde ik een half uur, maar produceer met 20 minuten eigenlijk hetzelfde. Dus ik stop nu na 20 minuten.
Ik kolf (met 2 borsten) zo'n 60-70 cc per keer (als ik er minimaal 3 uur tussen laat)
Ik heb in het begin kruiden geprobeerd (boezemvriendjes) Maar deed niets. Mijn toeschietreflex lijkt maar van korte duur, melk druppelt daarna, ipv dat het stroomt zoals bij sommige vrouwen.
Dit maakt ook dat mijn kindje bij aanleggen snel in slaap valt/stopt. Er komt dan waarschijnlijk geen/weinig melk. Leg nu daarom in de ochtend aan (meeste melk)
En probeer ook een balans voor mijzelf te vinden, kan en wil niet 24/7 alleen maar bezig zijn met melk produceren. De handsfree kolf geeft al wat meer rust nu.
Mondonderzoek was goed, dus ook dat is het niet. Verder heb ik tips gekregen voor hoe aan te leggen omdat dat in het begin ook niet goed ging
2 maanden geleden
Reactie op Pattyyyy
7 keer kolven/aanleggen op een dag. Ik heb nu de Medela Freestyle Handsfree ...
Je verhaal is heel herkenbaar! Bij mij geeft een handsfree kolf ook veel rust. Toch gebruik ik ook minstens 1 keer per dag een handkolf (Medela harmony). Merk dat ik m’n borsten dan nog net iets beter leeg krijg, dus de opbrengst ook wat hoger is.
2 maanden geleden
Reactie op Pattyyyy
7 keer kolven/aanleggen op een dag. Ik heb nu de Medela Freestyle Handsfree ...
Bedankt voor je antwoorden! Ik zal er een beetje puntsgewijs op ingaan, dat lijkt wat kil, maar meer zodat ik in mijn hoofd niks vergeet 😉
- 7 keer aanleggen/kolven is best weinig. Eigenlijk zou je op 10-12 keer willen ziten om je productie goed op gang te krijgen en te houden.
- Merk je dat je kindje voldaan is na live voeden? Dan zit je in principe goed. Zo niet, kun je gaan wisselvoeden. Als je kindje aan borst 1 niet meer effectief drinkt, dan geef je een 2e. Is het na de 2e nog niet voldaan, geef je de eerste weer, is het na die borst niet voldaan, dan de 2e weer etc. Dit werkt super goed omdat je lichaam heel erg het signaal krijgt dat er melk moet komen op die manier. Borstvoeding is vraag en aanbod, dus veel vraag = meer melk (daarom ook 10-12 voedingen).
- Heel goed dat je een kolf consult hebt gedaan! Heb je hierbij ook je tepels opgemeten? De diameter van je tepel + 2-3mm is de grootte van het schild dat je moet hebben. Zo heb ik een kleiner schild moeten kopen dan die bij de kolf zat. Dit kan echt een heel groot verschil maken.
- 60-70cc is helemaal niet gek hoor! Stel dat je kindje 4kg weegt, dan heeft het 4*150=600ml melk op een dag nodig. Bij 8 voedingen zit je dan op ongeveer 75ml per flesje, daar zit je dus bijna aan. Daarnaast is een kindje ook effectiever dan een kolf, het krijgt er meer uit dan jij kolft.
- Ken je het borstvoedingsforum op facebook al? Een super fijne groep met ervaringsdeskundigen en lactatiekundigen waar je ook al je vragen kunt stellen en veel mensen meedenken.
Ik zou denk ik een paar dagen plannen met veel huid op huid, even niet kolven, aanleggen bij iedere kik en wisselvoeden tot je kindje voldaan is na een voeding. Zolang je kindje goed groeit en voldoende plasluiers heeft zit je goed.
2 maanden geleden
Oh en geef je de fles therapeutisch met de kleinste speen als je een fles geeft? Zo moet je kindje ook werken voor de fles, en zorg je ervoor dat het daar geen voorkeur voor gaat krijgen tov de borst.
2 maanden geleden
Reactie op BijDeMolen
Bedankt voor je antwoorden! Ik zal er een beetje puntsgewijs op ingaan, dat ...
Hoi!
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!
Ik wilde zo gaan slapen dus zal nog uitgebreider reageren morgen haha.
Maar wilde wel alvast iets vragen over het 10-12 x kolven. Ik snap heel goed dat meer kolven wrs helpend is
Maar tijdtechnisch vraag ik mij gewoon af hoe ik dat moet doen?! Heb nu al het gevoel dat ik heel vaak kolf, gezien de tijd die alles in beslag neemt. Baby voeden, knuffelen, zelf ook een keer eten, douchen, etc. Ik weet bijna niet op welke momenten ik nog meer zou kunnen kolven.. zelfs het schoonmaken van de kolf vind ik veel tijd kosten.
Tips over hoe 10-12 x kolven te "plannen" is?
2 maanden geleden
Vaker kleine beetjes kolven (en dus korter) schijnt inderdaad beter te zijn om je productie te verhogen. Goed dus dat je van 30 min naar 20 min bent gegaan! Wat bij mij werkte was 3 dagen achter elkaar powerkolven. 1 keer per dag nam ik na de 20 min kolven 10 min rust, daarna 10 min kolven, weer 10 min rust en een laatste keer 10 min kolven. Je bent er wel even mee bezig, maar het scheelt dat je maar 1 keer hoeft af te wassen daarna.. ;)Misschien dat het jou ook helpt? Ik bied ook vaker een 'troost tiet' aan tussendoor. De kleine is steeds vaker huilerig. Dus ik kolf niet, maar denk dat mijn borsten wel een mooi signaal krijgen om meer melk te produceren als ik de kleine steeds aanleg, ook al is het maar kort. Ik hoop dat het je lukt, ik weet hoe naar het is om steeds op de hoeveelheid gegolfde melk te letten.. Ik denk zelfs dat hoe meer stressen ik ervan kreeg, hoe slechter mijn productie ging. Na een week of twee merkte ik dat het steeds beter ging gelukkig. Hopelijk gaat het bij jou ook de goede kant op!
2 maanden geleden
Reactie op Babyiscoming2024
Dat heb ik ook. Maar lees op internet dat combinatie moedermelk en kunstvoe ...
Dat hebben wij wel helaas. Mijn zoontje kan niet meer zelf goed poepen. Eens in de 10 dagen krijgt hij van mij glycerine zetpillen waardoor hij kan poepen. Maar ik weet niet hoe het zonder moet..
2 maanden geleden
Reactie op Megeli167
Je verhaal is heel herkenbaar! Bij mij geeft een handsfree kolf ook veel ru ...
Hoe lang kolf je met de medela harmonie? Wissel je ook de toeschietreflex meerdere keren af met de korte halen? Ik doe dat wel, omdat mijn TSR snel sopt - maar weet niet of dat wel goed is wat ik doe.
2 maanden geleden
Reactie op pln92
Hoe lang kolf je met de medela harmonie? Wissel je ook de toeschietreflex m ...
Tussen de 20 en 25 minuten (voor beide borsten). Ik wissel 1x terug naar TSR met korte halen. Meestal na een minuut of 8, als er bijna geen melk meer komt. Als dit dan een 2e keer gebeurt wissel ik/stop ik.
2 maanden geleden
Reactie op Pattyyyy
Hoi!
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!
Ik wilde zo gaan slapen ...
Ik zou niet perse 10-12 keer kolven, maar vooral 10-12 keer aanleggen. Misschien juist even de kolf een paar dagen laten staan en in die paar dagen alleen maar huid op huid met je baby en bij iedere kik aanleggen. Zo kan je kindje goed je productie regelen.