42 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op Pattyyyy

Hoi! Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips! Ik wilde zo gaan slapen ...
Oh en als je wil kun je je kolf of in de koelkast bewaren, of alleen even omspoelen met water, en 1x per dag even goed schoonmaken met een sopje. Scheelt ook een hoop!

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Hoe maak je je borsten warm? Iedere keer douchen zie ik niet zitten haha. E ...
Ik heb de warm/koud compressen van Lansinoh, gekocht bij Etos. Dan deed ik er 2 in warm water half uurtje voordat ik ging kolven en op m’n borsten, en ik had er ook nog 2 die in de vriezer lagen voor direct na het kolven. Vond ik prettig omdat je dit helemaal niet ziet zitten in je bh, en dit deed ik 2 dagen lang echt iedere kolfsessie zo.

2 maanden geleden

Als je zegt 7 keer op een dag is dat dan van 12 tot 12? Want dan lijkt mij 7 keer erg weinig. Ik geef zelf bv op verzoek (zonder kolven) en ik hou het niet bij maar ik ben veel vaker aan het voeden dan 7 keer. Mijn zoontje komt uit zichzelf vrij vaak maar daarnaast ben ik er ook makkelijk in, in de zij van dat ik de borst ook als troost gebruik. Zodra hij huilt en ik kan hem niet troosten door bijv luier verschonen, knuffelen of iets dergelijks dan bied ik hem gewoon de borst aan - ook als ik kort daarvoor al gevoed heb en me niet kan voorstellen dat hij alweer honger heeft. Ik heb hierdoor een hele goede productie, mijn zoontje groeit goed en het cb gaf aan dat het prima is als ik dit zo doe. Daarnaast hebben wij ook veel huid op huid contant en wij slapen samen dus de hele nacht ligt hij tegen mij aan. Ik denk zelf dat dit ook mee helpt

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Dat hebben wij wel helaas. Mijn zoontje kan niet meer zelf goed poepen. Een ...
Er zijn filmpjes die je kunt bekijken om je kindje te helpen poepen. Zo zijn er drukpunten onder de voet die het stimuleren. Je kunt ook met je handen over de buik gaan, van linksboven (schouder) tot rechts onder. Dit 8x herhalen. Dan vanaf de andere schouder 8* naar links onder. Vervolgens pak je beide beentjes vast en draai je ze met de klok mee. Dan dat herhalen 8* andere kant op. Vervolgens duw je beide beentjes naar de buik. Als het goed is, dan gaat je kindje zo winden laten. Anders duw je nog een paar keer (pas op dat je kindje niet gaat spugen 😅). En anders herhaal je het hele riedeltje nogmaals. Bij mij helpt het. Hopelijk bij jullie ook wat verlichting

2 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Oh en als je wil kun je je kolf of in de koelkast bewaren, of alleen even o ...
Oh dat is wel een fijne tip inderdaad. Wist niet dat dat "mocht". Scheelt veel tijd stiekem denk ik!

2 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Als je zegt 7 keer op een dag is dat dan van 12 tot 12? Want dan lijkt mij ...
Hoe oud is je kindje als ik vragen mag?

2 maanden geleden

Reactie op Pattyyyy

Hoe oud is je kindje als ik vragen mag?
5 weken 😊

2 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

5 weken 😊
Onee bijna 6 alweer 🥹

2 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Onee bijna 6 alweer 🥹
Haha gaat snel he! Niet om de moedermaffia uit te hangen, maar samen slapen in bed "mag" dan toch eigenlijk niet? Het vaker aanleggen en nog meer huid op huid ga ik zeker proberen. Hopelijk helpt het!

2 maanden geleden

Reactie op Pattyyyy

Haha gaat snel he! Niet om de moedermaffia uit te hangen, maar samen slapen ...
Tssss moedermaffia 😜😜 Nee grapje, samen slapen kan zeker goed! Het wordt inderdaad vaak afgeraden door CB etc. Maar hierdoor is juist niet bekend hoe je veilig samen kan slapen. Het kan namelijk wel, daar zijn richtlijnen voor. Wat is niet veilig: tussen jullie in, onder een deken/dekbed, in een nestje. Wat is wel veilig: aan de kant van de moeder, in maternale houding, geen dekbed. Hieronder een linkje: https://kiind.nl/5-keer-veilig-samen-slapen-volgens-mckenna/ Oke nog een: https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/veilig-samen-slapen/

2 maanden geleden

Reactie op Pattyyyy

Haha gaat snel he! Niet om de moedermaffia uit te hangen, maar samen slapen ...
Dat word vaak gezegd in verband met zaken die het onveilig kunnen maken zoals het dekbed, hoofdkussen etc maar veilig samen slapen kan prima als je weet waar je op moet letten en is eigenlijk júist heel natuurlijk! Ik slaap met hem in maternale houding, ik beweeg nog geen vinger in mijn slaap en ik slaap erg licht sinds hij geboren is (je hormonen zorgen hier voor, vooral als je bv geeft) dus er kan niks gebeuren behalve juist een goede nachtrust en daardoor een relaxte baby én mama, haha 😊 Yes, ik hoop dat je wat kan met alle tips die hier gegeven zijn. Heel veel succes en probeer er niet te veel om te stressen ❤️

2 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Oh en als je wil kun je je kolf of in de koelkast bewaren, of alleen even o ...
Dat met in de koelkast bewaren kwam ik tegen op Instagram en heb ik deze ochtend uitgeprobeerd. Ik haalde ze uit de koelkast, maar ze zijn dan wel koud. Moet ik ze eerst ‘ontdooien’ voordat ik ze ga gebruiken? Ik heb ze net gelijk gebruikt nadat ik ze uit de koelkast heb gehaald, maar weet niet of dat het kolven nadelig beïnvloed?

2 maanden geleden

Mijn zoontje is nu acht weken oud. Productie kwam lastig op gang. Boezemvriendjes PLUS geslikt. Na anderhalve week toch een mooi aantal cc. Boezemvriendjes blijven nemen. Met handsfree kolf bleef productie in eerste instantie gelijk, maar na stresserende omstandigheden (o.a. overlijdens) kelderde mijn productie naar soms maar 20 cc na een half uur. Lactatiekundige heeft domperidon voorgeschreven en ik heb een niet handsfree kolf geleend van een collega. De medicatie heeft geloof ik niet heel veel gedaan, al denk ik wel dat een andere kolf goed is geweest. Weer wat vaker gemiddeld 90/100 cc. De zoektocht ging verder. Inmiddels helpt mij het volgende: - Warmte - Meditatie / ontspannen - Foto's / video's kijken van de baby - Ik probeer om de dag te powerkolven - Minimaal drie uur er tussen laten - Therapeutisch voeden - Baby twee keer per dag aan de borst (dit lukt eindelijk, sinds kort!) - Sinds een aantal dagen oxytocine neusspray - Medela kolf van ziekenhuis (die een paarduizend euro kost) te leen van ziekenhuis voor 2,50 per dag Vooral baat bij de neusspray en krachtige (maar relaxte) kolf! Deze combi zou ik iedereen aanraden. Het schijnt dat na een tijdje (paar weken) goed op gang houden van de productie, je weer kunt overstappen op eigen kolf. Mijn record is inmiddels 210 cc.

2 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Er zijn filmpjes die je kunt bekijken om je kindje te helpen poepen. Zo zij ...
Dank je wel!! Dit hebben we veel gedaan, maar er kwam geen ontlasting uit helaas. Af en toe wel een windje, maar meer niet. Bedankt voor je uitgebreide toelichting!!

2 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Als je zegt 7 keer op een dag is dat dan van 12 tot 12? Want dan lijkt mij ...
Ze zeggen ook dat je BV zich aan je baby aanpast. Als je baby kort aan de borst zit, zal de productie dan juist niet minderen - omdat hij dan weinig per keer drinkt? Hoe doe jij dat met de borsten verder? Ik probeer beide borsten 15 minuten te geven, ene 15 min en dan wissel ik 1 x af voor ook ongeveer 15 minuten. Is dat goed? Of juist slecht voor mijn productie? Als je niet afwisselt, wat doe je dan met de andere borst? Als mijn zoontje soms niet meer actief drinkt, lijkt hij wel te zuipen aan de borst na heel lang niet te zuigen - maar wel de tepel in mijn mond te hebben - kan ik 'm er dan wel uithalen? Als ik dat probeer dan doet hij weer een paar zuigjes, maar lijkt dan niet echt te drinken. Sorry veel vragen! Ik heb zelf geen goede productie, pas na 3 x kolven kan ik 1 volledige voeding sparen. En aan de borst weet ik niet of mijn zoontje genoeg heeft - hij huilt al snel erna en maak dan weer een fles van 120 ml die hij dan zo goed als volledig opdrinkt. Ik vraag me dan af, wat heeft hij uit mijn borst gedronken? Ik zie dan wel een beetje wat melk Als hij drinkt.

2 maanden geleden

Reactie op Pattyyyy

7 keer kolven/aanleggen op een dag. Ik heb nu de Medela Freestyle Handsfree ...
Wat ik merk bij de Medela handsfree is dat ik vaker opnieuw het toeschietreflex moet stimuleren. dus wat ik doe is op het moment dat ik merk dat het druppelt of er bijna niks uitkomt dat ik weer naar de eerste stand ga. wanneer ik merk dat er weer melk begint op te hopen schakel ik hem weer naar af kolven. Ik gebruik de eerste medela Symphony. Daar had ik na een kwartier al een voeding. Bij de handsfree leek er na een kwartier al niks meer uit te komen en had ik maar de helft ervan. Daarom ben ik gisteren gaan experimenteren en op deze manier Had ik130 ml na 45 minuten

2 maanden geleden

Reactie op sirinsm

Wat ik merk bij de Medela handsfree is dat ik vaker opnieuw het toeschietre ...
En ik probeer mijn borsten te masseren of compressie uit te oefenen tijdens het kolven ik merk dat er dan veel meer melk uitkomt

2 maanden geleden

Deze had LLL Vlaanderen vandaag https://www.instagram.com/p/C_TXq18NkfS/?igsh=MWY3dzB2NWJ5NWlpaA==

2 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Tussen de 20 en 25 minuten (voor beide borsten). Ik wissel 1x terug naar TS ...
Ik heb zelf ook de medela harmony en lees graag even mee, wat bedoel je met de TSR afwisselen met korte halen? Is dat iets dat je moet doen als je met de medela harmony kolft?

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Ze zeggen ook dat je BV zich aan je baby aanpast. Als je baby kort aan de b ...
Oei dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen maar als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek dan heb ik meer het idee dat het is: hoe vaker ik aanleg hoe hoger mijn productie. Dus ook als het vaker kort is. Maar echt heel kort dat is het eigenlijk nooit. Mijn zoontje blijft vaak zelfs als hij in slaap valt nog best lang door zuigen. Verder doe ik het echt puur op gevoel. Ik hou niet bij hoe lang hij drinkt of hoe lang ik welke borst precies aanbiedt. Ik voel gewoon van te voren welke borst het meest vol zit en die bied ik aan. Hij heeft altijd aan één borst genoeg dus ik bied in principe ook maar één borst per voeding aan tenzij de andere echt erg vol zit en heel erg aan het lekken is of ik er last van heb. Dan geef ik die nog even als ‘toetje’ (😂) en dan haal m’n zoontje daar half slapend nog even de meeste druk vanaf. Als hij niet meer drinkt en alleen nog zuigt kan je hem afkoppelen, hij gebruikt je dan als speen. Dat doet mijn zoontje dus ook regelmatig. Ik laat het meestal even gebeuren tot hij lekker diep slaapt en dan koppel ik hem af. Als hij dat tevreden toe laat dan weet ik dus ook zeker dat hij vol zit. Ik snap dat het je onzeker maakt als je baby nog blijft huilen na het drinken, kan het misschien krampjes zijn? Of dat er een boertje dwars zit? Dat hij na de borstvoeding nog een hele fles drinkt vind ik ook wel wat vreemd, ik snap dat dat je onzeker maakt. Je zou dat bij een professional kunnen navragen 😊