16 Reacties
6 dagen geleden
Ik geef vaak puree en soms 1 stukje zodat ze aan beide kan wennen.. er zijn online instructies over wat te doen bij stikken.. niet om je bang te maken dat dat gebeurd maar meer dat je weet wat te doen.. gaf mij geruststelling en natuurlijk niet wegkijken als je een “stukje” van iets geeft ☺️
5 dagen geleden
Reactie op KayleeIJ
Ik geef vaak puree en soms 1 stukje zodat ze aan beide kan wennen.. er zijn ...
Ja, in theorie kan ik in elke gevaarlijke situatie handelen, maar ik weet (gelukkig) niet hoe ik reageer als er echt iets aan de hand is. 😅
Maar dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Als hij goed reageert, kan ik het altijd nog uitbreiden.
5 dagen geleden
Ik ga er volgende week mee beginnen! Ik vind het ook super spannend maar we beginnen er gewoon mee en als ik toch denk van hmm vind het niet fijn, gaan we over op gepureerd eten.
Ik heb een boek gekocht: eten voor kleintjes (van Stefan kleintjes). Daar staat ook echt super veel informatie in. Ik denk ook gewoon doen. Ken 2 mama’s die dit ook doen en hebben alleen maar positieve verhalen over!
Dus verder nog geen tips, maar ik kan hier op berichten als ik begonnen ben ☺️
5 dagen geleden
Reactie op AKVL
Ik ga er volgende week mee beginnen! Ik vind het ook super spannend maar we ...
Ben heel benieuwd!
5 dagen geleden
Jazeker! Ik met mijn zoontje (nu 2 jaar) en dan vooral als andere mensen via de Rapley methode wat aan mijn zoontje gaven. Voorbeeldje: mijn schoonmoeder gaf alles in kleine stukjes gesneden. 100x moeten uitleggen ‘nee grote stukken ter grote van zijn vuistje’ mijn man zelfs met een wc rolletje ‘mam het mag hier niet doorheen passen dan is het te klein’ de app solid starts uitgelegd ‘nee dat kost geld’ uitgelegd dat het een gratis app is, maar daar begon ze niet aan.. zucht
Uiteindelijk besloten om thuis Rapley te doen en bij schoonmoeder gepureerd, maar wel dat hij het zelf naar binnen stopt, dus zonder dat iemand het hem met een lepel geeft. Dit werd wel een kliederboel.
Over een paar weken beginnen we met onze dochter, ben benieuwd of we dan weer dezelfde discussies krijgen haha
Maar belangrijk is dat ze goed rechtop kunnen zitten, wij gebruiken een IKEA stoel en daarlangs wat handdoeken om haar wat extra te kunnen ondersteunen.
Er is ook een Facebook groep, daar staan goede tips/ideeen op en de app solidstarts zou ik zeker adviseren om te downloaden!
Verder kijk ik positief terug, onze zoon eet bijna alles en geeft ook goed aan als hij vol zit en heeft geen krampen gehad.
Op gegeven moment is het makkelijk dat je geen potjes mee hoeft te nemen, onze zoon at zo een banaan al uit zijn hand
Succes! Het is vooral heel leuk om te zien hoe ze alles zelf ontdekken
5 dagen geleden
Reactie op Oktober2022
Jazeker! Ik met mijn zoontje (nu 2 jaar) en dan vooral als andere mensen vi ...
Ah, die app ken ik nog niet! Ga meteen even kijken.
Maar klinkt goed, ik denk dat we het over een paar weken inderdaad gewoon gaan proberen. En anders ook gemengd, totdat ik zelf een beetje vertrouwen heb in het hele proces. 😅
5 dagen geleden
Reactie op Oktober2022
Jazeker! Ik met mijn zoontje (nu 2 jaar) en dan vooral als andere mensen vi ...
Ik weet niet welke ikea stoel je hebt? Maar bij rapley is het ook belangrijk dag de voetjes ergens op steunen. Zodat ze zich kunnen afzetten als ze verslikken
4 dagen geleden
Reactie op Framblijtje
Ik weet niet welke ikea stoel je hebt? Maar bij rapley is het ook belangrij ...
Klopt! Nu je het zegt, wij zijn begonnen met de triptrap stoel en later de IKEA stoel voor onze zoon toen hij wat ouder was. Excuses!
Ik keek net op internet en gelukkig hebben ze daar ook een voetensteun voor zag ik, snel maar eentje aanschaffen..
17 uur geleden
Bij onze eerste dochter (nu ruim 2 jaar) ook de kleintjes methode toegepast en heel blij mee! Over 3 weken is de jongste ook 6 maanden en willen we ook gaan starten (als zelfstandig zitten een beetje lukt). Wat ik uit de methode wel heb begrepen is dat een combinatie niet de bedoeling is, omdat dit verwarring voor een kindje kan geven en daardoor eerder te snel wil slikken met stukken omdat ze dat met gepureerd hapje wel zo leren.
Onze dochter heeft zich echt weinig verslikt, ze leek het echt al snel door te hebben. Opa en oma vonden het wel heel, heel spannend en vonden het eerst geen goed idee, maar toen ze al snel resultaat zagen en vooral zag hoe enorm ze kon genieten van eten, zijn ze helemaal om!! 😄
Hier staat veel handige info:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/voedselintroductie/introductie-van-vast-voedsel-na-zes-maanden/
Succes en veel plezier!! 😄
9 uur geleden
Met mijn 2 andere kindjes heb ik de Kleintjes methode gevolgd. Ging altijd goed op 1 incident na, toen moest ik zoontje uit de kinderstoel halen en op z'n rug kloppen en toen schoot het los. Weet niet meer wat het was. Vanuit mijn werk heb ik diverse cursussen moeten volgen over wat te doen bij verstikking, als je je onzeker voelt zou ik je dat aanraden!
De andere keren verslikten ze zich alle 2 best wel eens maar losten ze zelf op, ook mede doordat ik wist dat de kokhalsreflex nog best ver voorin de mond ligt, ik greep niet direct in maar lette goed op en zat klaar voor actieve zeg maar.
Heb evt een filmpje voor je van mijn dochter die zelf perzik eet en zich verslikt en het zelf oplost. Als je die wil via DM dan hoor ik het wel.
Onze derde is nu 5 mnd, kan niet wachten totdat ze zelfstandig kan zitten! 😉
8 uur geleden
Reactie op Daar
Bij onze eerste dochter (nu ruim 2 jaar) ook de kleintjes methode toegepast ...
Dat klinkt logisch! Dan gaan we gewoon starten als hij er klaar voor is en als het niet zou bevallen, dan pas overgaan op hapjes.
En bedankt voor de link!
7 uur geleden
Reactie op Bloempje51
Met mijn 2 andere kindjes heb ik de Kleintjes methode gevolgd. Ging altijd ...
Ja, even afwachten en alert blijven lijkt me inderdaad een goed idee. Ze kunnen veel meer dan we denken natuurlijk.
En dat filmpje zou ik heel graag willen zien. Super bedankt alvast!