67 Reacties
5 maanden geleden
Ik had 2,5 jaar geleden bij mijn bevalling ook GBS. Gelijk aan het infuus daardoor met antibiotica bij de bevalling. Uiteindelijk ook gevraagd om zo’n pompje (kon gewoon) en later is het een spoedkeizersnede geworden met een ruggenprik. Dat pompje werd gelijk uitgezet toen duidelijk werd dat het een keizersnede zou worden.
Ik ben echt mega bang voor prikken, dus zelfs na 19 uur weeen dacht ik echt dit wil ik echt niet… maar eerlijkheidshalve, het viel zo ontzettend mee! Ik heb geen rare bijwerkingen of iets gehad gelukkig. Wel na de ruggenprik kreeg ik het heel koud en wat kramp in m’n nek, maar denk dat dat eerder door de weeen daarvoor en de inspanning kwam.
Het was een verademing om na die weeën een moment van pijnloze rust te ervaren!
Maar wat ik zeg, ik ben een schijterd als het gaat om prikken en het viel echt mee!
5 maanden geleden
Reactie op kaout123
Oh nooit van gehoord is dat gevaaarlijk? En hoe voelde je erna was je gelij ...
De bloodpatch zie je vooral bij de epiduraal. Dus de ruggenprik met de iets grotere naald. Het herstelt in principe vanzelf maar kan ook met een bloodpatch behandeld worden.
Zelf bij de 1e (epidurale) ruggenprik 4 keer geprikt en ook de hoofdpijn ontwikkeld.
Bij de 2e epidurale geen probleem
Bij de 3e de andere ruggenprik, dus die voor de operatie. Die vond ik helemaal niet erg.
Ik wil het ook dit keer gewoon doen. De hoofdpijn is een risico, maar het merendeel gaat gewoon goed zonder problemen.
Komt goed :)
5 maanden geleden
Reactie op Koekoeksklok
De bloodpatch zie je vooral bij de epiduraal. Dus de ruggenprik met de iets ...
Wat voor risico's geeft die hoofdpijn dat gaat uiteindelijk wel weg toch? Ik vindt het gewoon spannend denk iedereen wel maar een ruggenprik vind tik gewoon spannend ga vragen of ze een pompje hebben wat ik hier vaak voorbij zie komen want ze zeiden dat ze alleen ruggenprik hadden dus ga het morgen even vragen...
5 maanden geleden
Zijn er vrouwen die een ruggenprik hebben gehad met een hernia. Mijn hernia op 3 plekken (onderaan de rug) zitten er, maar exact waar weet ik niet. Ze kunnen ook niet kijken waar ivm zwangerschap, maar willen wel een ruggenprik zetten. Kan dat wel zinder te weten waar precies die hernia zit? Zijn er meerdere die een RP hebben gekregen met een hernia. Ging alles goed?
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Zijn er vrouwen die een ruggenprik hebben gehad met een hernia. Mijn hernia ...
Ik denk dat je deze vraag aan de anesthesist moet vragen en niet op een forum!
5 maanden geleden
Heb bij men beide ruggenprik gehad. Eerste had ik gewoon pech dat lang duurde en ik de weeën niet meer voelde waardoor ze op men buik moesten helpen. En dan bij beide achteraf gewoon veel hoofdpijn gehad voor de rest niks..
5 maanden geleden
Reactie op Meisjeonbekend1995
Ik denk dat je deze vraag aan de anesthesist moet vragen en niet op een for ...
Dat heb ik geopperd en kreeg te horen dat ik die eventueel pas te zien krijg tijdens de bevalling en zo ver ben ik nog niet. Daarom was ik benieuwd naar eventuele ervaringen.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Dat heb ik geopperd en kreeg te horen dat ik die eventueel pas te zien krij ...
Wat vervelend. Ik woon in Frankrijk en hier krijg je standaard een afspraak met de anesthesist voor de bevalling. Dan kijken ze even naar je rug en leggen ze de procedure en risico's uit.
Misschien kun je nog even naar het ziekenhuis zelf bellen en aangeven dat je je hier zorgen over maakt en graag advies van de anesthesist hebt voor de bevalling omdat het je angstig maakt? Er zijn vaak toch wel mogelijkheden als je een beetje doorvraagt en het anders via een gynocoloog of verloskundige aanvraagt.
5 maanden geleden
Ik heb bij m’n zoontje een ruggenprik gehad, en ben er alleen maar erg enthousiast over. Ik had vanaf het begin een weeenstorm zonder dat de ontsluiting verder ging, dus kreeg al vrij snel wee opwekkers. Ik was erg blij dat uiteindelijk de ruggenprik er in zat en ik weer een beetje kon ontspannen
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Desnoods op je bevalplan met dikgedrukte letters zetten dat je een hernia hebt en hier rekenong mee gehouden moet worden bij een ruggenprik?
Ik neem aan dat er in je dossier staat dat je een hernia hebt en misschien ook waar, als je er een officiele diagnose/vaststelling voor hebt gehad.
Of heb je het pas tijdens de zwangerschap?
Voor zover ik weet wordt de ruggenprik niet onder in je rug gezet, ik dacht zelf in het midden.
En zou dan toch nog even aandringen op een afspraak met een anesthesist😬
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Dan kan de gynaecoloog wel al kort overleggen of zij het als een probleem zien. Dan weet je in elk geval wat je kan verwachten.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Zijn er vrouwen die een ruggenprik hebben gehad met een hernia. Mijn hernia ...
Heb je dit aangegeven bij je verloskundige? Ik al in het eerste gesprek volgens mij en kreeg meteen te horen dat ik hiervoor een afspraak kreeg met de anesthesist om dit te bespreken. Het ziekenhuis heeft mijn medisch dossier opgevraagd en vorige maand bel afspraak over gehad, zagen bij mij geen probleem maar dan zijn ze wel op de hoogte. Zou je zeker niet laten afschepen met zoiets belangrijks hoor en er echt even naar laten kijken, helemaal als je niet weet waar het zit.
5 maanden geleden
Reactie op miamia2023
Ik zou zelf die prik al te graag willen. Het enigste wat mij tegen houd is ...
Are you kidding me? Ik wist niet dat er in 2024 nog mensen zouden zijn die hierin geloven 😬. Lees je in over autisme en het ontstaan hiervan aub!