17 Reacties

3 maanden geleden

Ik voelde me lichamelijk binnen een paar dagen weer goed, rust met een 3 jarige erbij is al lastig natuurlijk. Maar deed best veel weer gewoon. De boodschappen enz deed mijn man natuurlijk nog wel, nu nog in de meeste gevallen (zijn nu 4 weken verder) Ik probeerde in ieder geval niet teveel in 1 keer te lopen bijvoorbeeld. Merkte na ongeveer 2 uur in de tuin met de peuter spelen en met de wagen rondlopen dat ik weer wat meer pijn had enz

3 maanden geleden

Ik voelde mij dit keer zo goed na de bevalling dat ik op dag 3 alweer stond te koken en even een stofzuiger door het huis had gehaald en op dag 8 wandelde ik alweer een stuk door het dorp voor een kleine boodschap. Hier kon ik bij nummer 1 nog niet eens over nadenken destijds. Ik denk dat wanneer je naar je lichaam luistert je vooral moet doen waar je je goed bij voelt! En als je dat met mate doet merk je denk ik zelf wel wanneer je even je rust moet pakken.

3 maanden geleden

Ik denk dat je lekker moet doen wat goed voelt, maar wel met focus op een goede balans tussen tussen en actief zijn. Zeker in het begin vond ik dat even zoeken, want mijn hoofd wilde wel maar mijn lijf (bekkenbodem vooral) nog niet. Ik ben voor het eerst een kleine wandeling gaan maken toen onze zoon op zijn geboortegewicht zat en heb wandelingetjes afgewisseld met naar een terrasje gaan (met de auto!). Dus wel eruit maar niet altijd te veel fysieke inspanning. Nu merk ik al een heel groot verschil tussen vorig weekend en dit weekend qua hoe ik me fysiek voel. 🤗 Het is even ontdekken voor jezelf!

3 maanden geleden

Ik ging na drie dagen al bij mijn ouders eten. Wonen echt op een paar minuten afstand. Wij hebben nog een peuter rondlopen, dus 6 weken niks doen en rust houden zit er sowieso niet in. We zitten nu op week 4 en doe eigenlijk alles al wel weer. Natuurlijk let ik wel goed op wat ik voel, en neem ik optijd rust als ik pijn heb.

3 maanden geleden

Ik ben 2,5 week geleden bevallen van eerste zoontje. Vooral je bekkenbodem heeft nog wat rust nodig dus daar houd ik rekening mee (en als ik dat niet genoeg doe dan voel ik het wel haha). Ik zat na 8 dagen ook op een terras hoor en doen we iedere paar dagen nu (heb er 3 in de straat en anders ga je met de auto), vriend lekker verlof dus genieten ervan. Gewoon even een uurtje eruit wat eten, heerlijk! Ook zijn we met 2 weken naar mijn ouders in Zeeland gegaan en hebben we daar gegeten. Iedere dag klein stukje wandelen. Kleine huishoudelijke taken zoals een doekje over de keuken, kleertjes opruimen etc doe ik, zwaardere dingen als boodschappen, kinderwagen tillen etc doet vriend. Zou vooral doen wat goed voelt! Sporten wordt vooral afgeraden de eerste 6 weken, bewegen mag zeker :)

3 maanden geleden

Ik heb een keizersnede gehad dus moet echt 6 weken rustig aan doen. Ik zie dat als lekker mee boodschappen doen waarbij mijn man alles tilt. In een rustig tempo de was ophangen maar mijn man de wasmand laten tillen.😂 Beetje was opvouwen zittend op de bank. En kleine stukjes lopen. Kan nu ongeveer 15 minuten lopen. Eigenlijk mag ik niet tillen maar zo heel af en toe til ik ook mijn oudste zoontje wel op. Hij heeft ook aandacht van mama nodig. Ik merk snel wanneer het te veel is en ik rustiger aan moet doen.

3 maanden geleden

Ons zoontje is nu 19 dagen oud en doe eigenlijk alles weer. Gister naar de dierentuin geweest met mijn andere 2 doerakken, zoontje van 4 en dochter van 2. Vandaag even boodschappen gedaan met de 2 jongste kids...en nu lekker chillen op de bank. Misschien doe ik wel teveel, maar vind het lastig om met 3 kids alleen thuis te zijn, ook omdat de muren op me af komen...en de kids van 4 en 2 anders achter het behang geplakt worden 🤣😂😅. Vriendlief gaat dinsdag weer te werk...dus ben benieuwd... Voel mij na deze bevalling sneller weer goed dan na mijn vorige 2 bevallingen...

3 maanden geleden

Op dag 3 liep ik alweer vrolijk mijn boodschapjes te doen. Dag 4 gezellig wezen wandelen met ons gezinnetje en nog wat kleine dingetjes gedaan. Nu zit ik op dag 5 en ben echt helemaal gebroken. Heel mijn lichaam doet zeer.. Dus denk dat het helaas toch too much is geweest 😓

3 maanden geleden

6 weken is mij te lang hoor haha maar de eerste 2 weken heb ik me heel netjes gehouden. Toen pas dingen gaan opbouwen. Kan met een peuter ook niet altijd maar thuis blijven als ik alleen ben met haar en ze zal ook gewoon naar de opvang moeten en wij moeten ook gewoon de boodschappen doen. Nee ik laat dat niet thuisbezorgen haha Sowieso voor mijn mentale gezondheid is t beter om lekker te wandelen. Koptelefoon op, luisterboek aan en gaan. Langzaam aan t opbouwen en n ronde van bijna 3km is nu met bijna 4weken goed te doen ondanks een 8cm scheefstand van mijn bekken haha Maar de zomer duurt nog ruim anderhalve maand hoor haha alleen is t qua weer niet echt een zomer te noemen. Maar ik zou adviseren om te kijken wat je lichaam aan kan. De ene kan veel meer dan de ander haha

3 maanden geleden

Ik had met 6 dagen de eerste wandeling buiten gedaan. En vanaf daar rustig aan opgebouwd. Ging hartstikke goed! Maar ik heb ook een vaginale bevalling gehad en het herstel loopt heel voorspoedig. Ik heb een buurvrouw die de eerstvolgende dag op de fiets sprong met een baby voorin en een kleuter achterop naar tuincentrum😂😭 DE FIETS. geen idee hoe. Maar vooral doen wat goed voelt; ook mentaal!

3 maanden geleden

Reactie op Ramanur

Ik had met 6 dagen de eerste wandeling buiten gedaan. En vanaf daar rustig ...
Op de fiets?😭 hoe dan

3 maanden geleden

Ik was in de kraamweek alweer met het huishouden bezig omdat ik dat niet uit handen kan geven 🤭 wel rustig aan natuurlijk en als ik last kreeg dan ging ik liggen. Nu inmiddels (2 weken na bevalling) doe ik nog wel rustig aan maar doe ik wel dagelijks het huishouden, ga ik af en toe wandelen, doe ik boodschappen en rij ik ook alweer korte stukjes in de auto. Ik blijf wel dichtbij huis, als ik last krijg of ik wordt moe dan kan ik gauw weer terug. Gewoon naar je lichaam luisteren, iedereen hersteld anders en het is geen wedstrijd 💐

3 maanden geleden

Ik ben 3 weken geleden bevallen en voelde me meteen weer helemaal de oude. Wel 2 weken rustig aan gedaan vanwege mijn herstel (hechtingen), minimaal traplopen enz. Sinds een weekje doe ik bijna alles weer; het huishouden, naar het centrum lopen, mijn dochter weer tillen en mee spelen, boodschappen enz.

3 maanden geleden

Herkenbaar! Ik vind het ook moeilijk en ben normaal ook echt een actief iemand. Maar omdat ik bij mijn eerste heel lang bekkenklachten heb gehad (mede door gebrek aan hulp) geef ik me er nu toch echt aan over. Ik probeer echt veel te liggen, alleen kleine en lichte dingen in huis te doen en verder herstel oefeningen van het Sterkher programma en af en toe een mini stukje lopen. En dus maar extra genieten van al het knuffelen. Liever nu rustig aan en een simpele zomer dan straks weer een jaar lang nauwelijks kunnen zitten en wandelen 😅 Na 1 maand zit je bekkenbodem pas op 10 à 20 % van de originele kracht en na 6 weken nog steeds minder dan 50%. De adviezen zijn dus ook wel echt met een reden.

3 maanden geleden

Je hoeft zeker geen 6 weken rust te houden :) Wel gaf mijn bekkenbodemfysio nadrukkelijk aan dat de eerste 2 weken rust heel bepalend zijn in je herstel. Veel plat en rusten en de wond van binnen goed laten helen. Na 9 maanden zit je bekkenbodem pas op 75%. Wat ik wel altijd heb gedaan is gewoon goed naar mijn eigen lijf luisteren. Een wandelingetje hier, lekker rommelen daar, maar zeker in begin geen zware huishoudelijke klussen. Met in de tuin werken ter ondersteuning rug sluitband om. Na 6 weken met sporten wel heel rustig maar gericht opgestart met conditie/krachttraining rondom vechtsport. Met een trainer die heel voorzichtig was en rustig opbouwde. Dus het blijft - los van de eerste 2 weken - heel persoonlijk.

3 maanden geleden

Hier iets meer dan 2 weken geleden keizersnede gehad. Eigenlijk al een week geheel pijnvrij. (Totaaaaal niet verwacht dit, gaat veeeeel sneller dan de vorige keer) Sinds afgelopen woensdag doen we soms kleine uitstapjes. Even naar het schoolplein met de oudste, mama en baby op het bankje, papa en de grote kleine man lekker spelen. Zijn al even op een rustig moment (peuter op kdv) naar tuincentrum geweest, en daar ook tussendoor geluncht. Hebben een nieuwbornshoot in de studio gedaan. Langzaam aan opbouwen qua afstanden lopen en dingen ondernemen. Wel afwisselend ene dag lekker niks/thuis andere dag even op pad. We bekijken wat we doen en of we wat doen per dag. Ligt ook aan hoe de nacht is gegaan. Ene nacht slapen we meer dan de andere.

3 maanden geleden

Ik weet niet of je een natuurlijke bevalling hebt gehad of een ks? Ik heb zelf een natuurlijke bevalling gehad en ondanks dat ik 2 nachten niet geslapen had ging ik als een speer die eerste dagen! Achteraf was dat natuurlijk puur op adrenaline, maar ik heb 2 dagen na de bevalling m'n was gedaan, 4 dagen na de bevalling de hond uitgelaten, en tussendoor thuis steeds m'n eigen koffie gezet, gedoucht, de trap op en af, enzovoort.. Dag 8 gingen we een ijsje eten bij de salon hier om de hoek, daar zijn we naartoe gewandeld met de kinderwagen. Het kon niet op, ik kon de wereld aan! Maar toen... Dag 9 zei ik tegen m'n man: "Ik geloof dat ik meer last heb van m'n hechtingen dan voorheen" en dat besprak ik met m'n verloskundige toen ze die dag voor controle kwam. Zij waarschuwde me dat het niet m'n hechtingen, maar m'n bekkenbodemspieren waren die ik voelde. Ik deed veel te veel en te snel en daar moest ik écht mee ophouden. Dat was mega balen want het werd net lekker weer, m'n man was nog vrij, dus wij wilden er lekker op uit! Maar in plaats daarvan werd ik dus door m'n lichaam teruggefloten en heb ik ruim 2 weken héél rustig aan moeten doen. Niet (ver) lopen, niet op je plek stilstaan, indien mogelijk niet traplopen, enzovoort. Ik ging nog maar om de dag douchen (i.v.m het stilstaan) en ik liet m'n man de was doen zodat ik geen trap hoefde te lopen, hij liet de hond uit, deed de baby in bad, enzovoort. En na verloop van tijd begon ik te merken dat ik geen last meer had na een stukje lopen. Ik merk het nu (baby is vandaag precies 1 maand) wel nog steeds met stilstaan (bijvoorbeeld kletsen in de supermarkt, daar heb ik naderhand last van). Maar wandelen gaat super goed! En als ik merk dat ik vandaag toch weer teveel heb gedaan, doe ik morgen lekker niks. Dan blijft de was dus liggen tot de dag erop. En zo verdeel ik een beetje m'n taken. Kijk gewoon naar wat je aankunt, en dat is morgen misschien iets meer dan vandaag. Of misschien ook niet, dan probeer je het overmorgen maar opnieuw. Die bekkenbodemspieren hebben écht rust nodig, dat is zó belangrijk.