20 Reacties

3 maanden geleden

Ik heb van m’n kraamhulp meegekregen dat als er tussen de 2,5-3,5 uur tussen zit, dat prima is. Wil ze eerder, dan zal ze het nodig hebben. Dat is een beetje op je gevoel afgaan. Overdag laat ik er maximaal 3,5 uur tussen zitten, zodat er een beetje ritme komt voor haarzelf en ‘s nachts laat ik haar zelf komen! Nou is mijn poppie net 12 dagen oud maar weet vanuit m’n werk dat een echt ritme/vast schema de eerste 3 maanden echt niet zo belangrijk is.

3 maanden geleden

Wij geven op verzoek. Dus geen schema. Soms wil hij na 2 uur andere keer na 3 uur en soms na 4/5 uur. Bij mijn 1e hield ik me zo vast aan de 3 uur, want dat "moest" toen. Het gaf me toen veel stress als hij er minder dan 3 uur tussen liet. Nu ben ik er veel relaxter onder!

3 maanden geleden

Ik vind het ook lastig, onze baby is bijna drie weken oud en wil meestal rond 3/3,5 uur 90ml maar soms heeft ze in eens na 2 uur honger en dan drinkt ze maar 50ml. Het zou fijn zijn als ze elke keer rond de zelfde tijd de zelfde hoeveelheid drinkt maar helaas zit er nog niet heel veel ritme in, we proberen het soms wel te rekken maar goed als ze honger heeft wil ik haar ook niet lang laten wachten. Voorlopig is het dus nog een beetje op verzoek 😅

3 maanden geleden

Reactie op Epione

Ik vind het ook lastig, onze baby is bijna drie weken oud en wil meestal ro ...
Herkenbaar.. gevoelsmatig wil je toch niet te vroeg met eten aankomen maar je wil ook niet dat ze onnodig honger heeft 🫣 Mijn dochtertje slaapt bijvoorbeeld ook heel veel en valt in slaap tijdens het drinken etc. dus als ze dan een tijdje wakker is en ik ga richting voedtijd, denk ik ook snel van: ik geef alvast maar een flesje want als ze nu in slaap valt, krijg ik haar de komende 3 uur niet wakker 😶

3 maanden geleden

Wij hebben nu een week een vast schema. Zoontje was 1 week en 4 dagen toen we daar mee zijn begonnen. Tijden 7.30/10.30/13.30/17.30/19.30/22.30 in de nacht op verzoek. Komt hij tussen 5.30-7.00 uur dan geef ik om 7.30 een bijvoeding van 60cc (30 minder dan normale fles) zodat we daarna weer op vaste schema verder kunnen. Daarnaast hou ik een speling van 30 minuten voor en na aan. Dus half uur vroeger is prima. Komt hij nog eerder dan rek ik dat. En als hij slaapt laat ik hem soms iets langer slapen tot max 30 min later of maak hem direct wakker.

3 maanden geleden

Reactie op Lovexsharon

Wij hebben nu een week een vast schema. Zoontje was 1 week en 4 dagen toen ...
Maar als ie keer eerder komt schuift dan niet alles mee of is dat goed te doen? Of doe je vaker een beetje tussendoor als er teveel tijd tussen zit of alleen in de ochtend?

3 maanden geleden

Mag ik vragen waarom je een schema zou willen? Wil je meer ritme of is er iets anders waardoor je op schema wil gaan voeden? Bij Maud deden we toen ze over was op flesvoeding op verzoek omdat ze anders t ene moment onverzadigd leek en t ander moment nog geen 20 naar binnen werkte. Ze was 3.5 maanden toen we over gingen op flesvoeding en kreeg toen flesjes van 120ml. Alles wat ze liet staan liet ze staan, als ze t op had dikke prima . Zodra ze ieder anderhalf uur kwam zn beetje zijn we gaan ophogen met 20ml en dat keer op keer. Max was hier 180 ml tot n jaar en toen gestopt met flesvoeding omdat ze goeie maaltijden at en over gegaan op volle melk en natuurlijk de rest water en thee.

3 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Mag ik vragen waarom je een schema zou willen? Wil je meer ritme of is er i ...
Oh wij deden overigens in t begin met een schema alles opschuiven dus kwam ze om 12 dan 3 uur maar kwam ze om half 3 gingen we vanuit daar door... Honger is honger ook al kwam ze naar n uur weer ... Vind t dan heftig heel eerlijk om te rekken omdat wij naar vinden dat een kind op stipte tijden moet eten. Dit doen we zelf ook niet 🫣

3 maanden geleden

Wij hebben hem de eerste week voor elke voeding wakker gemaakt, elke 3 uur een voeding - ook 's nachts. Dus bijvoorbeeld om 07.00 uur een fles, dan om 10.00 uur wakker maken, om 13.00 uur, enzovoort. Nadat de kraamhulp weg was (🤭) zijn we meteen overgestapt naar voeden op verzoek. We merkten namelijk dat als we hem wakker maakten, dat hij na bijvoorbeeld 20 cc alweer in slaap viel en we de rest niet meer konden geven. Daardoor ging z'n schema soms alle kanten op. Nu op verzoek zijn we soms nog steeds het overzicht een beetje kwijt hoor, maar over het algemeen zit er steeds 2,5-3,5 uur tussen dus nu klopt het aardig. Soms komt hij na 2 uur al, en soms na 4,5 pas, en dan voeden we hem gewoon wanneer hij komt. Het consultatiebureau zei dat we het moeten proberen te rekken tot minimaal 3 uur ertussen, en dat heb ik 1 dag geprobeerd maar toen ben ik ermee gestopt en nu geef ik hem gewoon weer na 2,5 uur een fles.

3 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Oh wij deden overigens in t begin met een schema alles opschuiven dus kwam ...
Zeker honger is honger haha maar wil inderdaad iets meer ritme, voor mijn gevoel makkelijker samen met m'n peuter, als hij straks weer naar de opvang gaat en uiteindelijk naar school. Ook als mijn ouders keertje zullen gaan oppassen dat ze en de baby weten waar ze aan toe zijn. Het is nu grotendeels 3 uur tussen de voedingen. Maar hoor/lees zoveel over vaste tijden en bij mijn eerste was het alleen borstvoeding op verzoek dus dit voelt allemaal nog erg nieuw 😜😅 Bij een vriendin deden ze vanaf begin flesje en voor zover ik weet vaste tijden en lijkt heel goed te werken voor ze, ze zijn momenteel op vakantie dus ga deze vragen ook bij haar weer stellen als ze terug is 🤣

3 maanden geleden

Hier is het afhankelijk van hoe laat hij z’n eerste fles in de ochtend heeft. En hoe laat hij dus wakker heeft. Vanaf dan doen we iedere 3 uur. Soms wel met een uitloop van een half uur. Soms ook wel eens een half uur eerder. Als ie na een uur al honger heeft, dan zou ik de flessen ophogen. Hij komt ook maar een keer in de nacht. Dus dit werkt voor ons prima ☺️

3 maanden geleden

Reactie op Carolinexx

Hier is het afhankelijk van hoe laat hij z’n eerste fles in de ochtend heef ...
We zitten al op 120/135 maar net hoe je het bekijkt 😜

3 maanden geleden

Reactie op Carolinexx

Hier is het afhankelijk van hoe laat hij z’n eerste fles in de ochtend heef ...
Vanaf de eerste keer vanacht (4uur) zat er steeds 3 uur tussen maar na die van 10 uur is het 2.5 ongeveer.

3 maanden geleden

Reactie op DemiJJ

Maar als ie keer eerder komt schuift dan niet alles mee of is dat goed te d ...
Nee als hij keer half uur eerder komt zit er die voeding daarna 3.5 tussen. Ik ga steeds weer uit van de vaste tijden. En als hij half uur later komt zit er keer 2.5 uur tussen.

3 maanden geleden

Gisteren hield hij zelf een schema aan ideale tijden, zat ong. Kwartier speling op, 2x een halfuur maar niet dat alles daardoor op schoof Alleen had hij dan om 10 uur ongeveer weer moeten drinken maar dat werd 11 uur en nu zit ik weer met m wat dus 1 en/of 4 uur zouden zijn😅 Hoe zouden jullie dat dan doen in de ochtend/overdag om weer beetje die tijden aan te houden? Nu maar afwachten of hij er nu weer een uur extra tussen gaat laten en we het weer vanaf7 uur kunnen oppakken. Of alles schuift weer op

3 maanden geleden

Reactie op DemiJJ

Gisteren hield hij zelf een schema aan ideale tijden, zat ong. Kwartier sp ...
Ik begin de dag altijd om 7.30 met het eerste flesje. Mocht hij tussen 6.30 en 7.00 uur nog een voeding gehad hebben dan geef ik 60 cc bijvoeding tussen 7.30 en 8.00 . Zodat ik daarna vanaf 10.30 het normale schema weer kan oppakken. Voor de rest was ik hieronder al een keer gereageerd had. Ik hou altijd de vaste tijden aan met een half uur speling . Komt hij bijvoorbeeld om 11.00 ipv 10.30 dan is de volgende fles alsnog gewoon om 13.30.

3 maanden geleden

Reactie op Lovexsharon

Ik begin de dag altijd om 7.30 met het eerste flesje. Mocht hij tussen 6.30 ...
Als hij dan net weer zou slapen maak je hem dan weer wakker daarvoor?

3 maanden geleden

Reactie op DemiJJ

Als hij dan net weer zou slapen maak je hem dan weer wakker daarvoor?
Ja dat dan wel. Daarom ook max half uur speling. Soms laat ik hem dan nog 10 minuten slapen en doen we de fles rond 10.45 bijvoorbeeld. Maar maak hem ook wel eens stipt om half 2 wakker.

3 maanden geleden

Reactie op Lovexsharon

Ja dat dan wel. Daarom ook max half uur speling. Soms laat ik hem dan nog 1 ...
Ahaa, hij was rond half 6 al weer wakker geworden maar kreeg toen maar 100 op, toevallig word hij nu uit zichzelf al wakker dus benieuwd of we hetzelfde als gisteren kunnen aanhouden 🤞🏻😊 Zou wel fijn zijn als we nu ineens van deken op andere dag toch een schema hebben haha

3 maanden geleden

Nee hoor lekker op verzoek! De ene keer hebben ze na 2 uur honger en de andere keer na 4 uur. Lekker laten slapen als hij slaapt, hij komt vanzelf voor een fles! Wij eten/drinken ook niet precies elke 3 uur. 🫣