39 Reacties
één maand geleden
Hallo,
Fles 1x per dag afwassen met een sopje en daarna kokend water erop.
De Ieren na de fles spoel ik de fles gewoon om.
Speen ook 1x dgs uitkoken en indien gevallen spoel ik hem af en doe soms nig eens uitkoken.
één maand geleden
Kolf (ik kolf 1x per dag); na gebruik net een sopje. Eens per week steriliseren.
Speen; afspoelen als ie op de grond lazert. Ook ongeveer eens per week steriliseren. Wij hebben 4 spenen in de roulatie.
Ik zeg je eerlijk ik ben er niet zo nauw mee. Helemaal die spenen niet. Die schijn je overigens ook regelmatig te moeten vervangen. (Was ik mij mn dochter vrij laks in).
één maand geleden
Kolf na gebruik met sopje (ik kolf niet dagelijks). Met schone theedoek afdrogen.
Speen als hij valt even onder de kraan, maar verder ligt die gewoon op tafel. (Straks eten ze ook zand, beetjes en weet ik veel wat)
Handen wassen niet speciaal voor voeding etc. Gewoon als het nodig is als je bijvoorbeeld van de wc komt🤷♀️
één maand geleden
Handen wassen doe ik regelmatig door de dag heen dus doe dat niet extra voor het voeden.
Flesjes was ik 1x per dag met afwasmiddel en de borstels grondig af en uitkoken een paar x per week. Als ik er aan denk zeg maar.
Ik droog ze niet maar schud het goed uit, gooi het in een mandje in de kast. Voor ik een flesje maak, spoel ik het dan even af en ready voor een nieuwe ronde.
Spenen spoel ik af als ze op de grond gevallen zijn en kook ze mee wanneer ik m’n flessen doe.
één maand geleden
Reactie op Kellaaa
Handen wassen doe ik regelmatig door de dag heen dus doe dat niet extra voo ...
Oja, tussendoor spoel ik de flessen af met het water en spoel ik ze na met koud water. Door het naspoelen met koud water, heb ik het idee dat er zich minder bacteriën kunnen vormen. Of dat zo is, geen idee maar het geeft mij een beter gevoel 😂😂
één maand geleden
Flessen doe ik 1x per dag in een heet sopje met afwasmiddel. Maak ik ze schoon met de flessenborstel en daarna afspoelen met koud water zodat het sop eraf is.
Dan hang ik ze op de kop in het flessenrek.
Tussendoor spoel ik ze af onder de kraan zonder sop en dan weer op het rek. Uitkoken heb ik na de kraamweek nooit meer gedaan, was ook niet nodig zei de kraamzorg.
Handen wassen doe ik voor klaarmaken van de voeding en natuurlijk na toiletgang enzo.
Spenen probeer ik 1x per dag af te spoelen met heet water of ik neem ze mee in het sopje met de flessen. Hebben meerdere spenen in gebruik. Ik gooi ze weg als de vorm heel erg is veranderd door het zuigen. Had gelezen dat ze dan namelijk kunnen wennen aan die vorm en andere spenen op gegeven moment niet meer accepteren.
één maand geleden
Ik kook de flesjes en spenen 1x per week uit.
Verder spoel ik de flesje na gebruik om en maak ik ze schoon met de borstel. Om de dag doen ik ze met afwasmiddel schoonmaken.
Speentjes alleen als ze op de grond zijn gevallen.
Handen was ik door de dag regelmatig dus dit doe ik niet extra
één maand geleden
De flessen + accessoires (wij hebben Dr. Browns, dus met die groene 'rietjes') spoel ik na elk gebruik goed uit met heet water en de borstel.
Om de dag kook ik alle flessen + accessoires uit en als ik eraan denk, kook ik dan ook z'n fopspeentjes.
De ene keer gooi ik alles in een grote soeppan en de andere keer gebruik ik de sterilisatie-functie van de flessenwarmer.
Vervolgens laat ik het gewoon aan de lucht drogen, op een schoon keukenpapiertje.
Handen wassen doe ik als ik eraan denk een keer extra, maar echt niet speciaal voor elke voeding.
één maand geleden
Ik doe de flessen in de vaatwasser.
Zet ze wel eerst in koud water.
Of ik was ze af.
één maand geleden
Reactie op Charis91
Ik heb trouwens zo'n droogrekje waar ik de fles op kan zetten. Echt ideaal
Ja daar hebben wij over getwijfeld en ik denk dat we 'm vaak hadden gebruikt als we die gekocht hadden..
Maar nu zijn we eigenlijk zo gewend zonder, dat ik het niet meer mis.. 🤷🏻♀️
één maand geleden
Reactie op WeS187
Ja daar hebben wij over getwijfeld en ik denk dat we 'm vaak hadden gebruik ...
Nee snap ik! Ik had er zelf helemaal niet over nagedacht maar kreeg die van een vriendin die er 2 had. Nu was ik laatste weekendje bij me ouders en toen miste ik m toch wel 🤣
één maand geleden
Bv flesjes en kolf na gebruik eerst omspoelen met koud water dan met sopje schoonmaken (doe ik ook weleens op later tijdstip als ik ze niet nodig heb)
Ik steriliseer 1x per dag alle spullen, ze raden dit tot 3 maanden volgens mij aan.
Fopspeen gebruiken we nu niet zoveel meer maar anders 1x per dag steriliseren
één maand geleden
Ik doe eigenlijk na elke voeding de fles met een sopje schoonmaken. Goed afspoelen met koud water, zodat alle sop weg is. En elke dag alles steriliseren inclusief fopspenen. Ik heb zo’n sterilisator waarin ik alles ook kan bewaren, super handig. Toen ik nog kolfde spoelde ik dat ook na elke kolfbeurt af met een sopje en steriliseerde dat elke dag.
één maand geleden
Ik kolf fulltime (helaas) maar doe het volgende:
Afwassen (+steriliseren ivm doneren moedermelkbank) na de nacht. Overdag met melkresten in de koelkast in een bakje, dus niet uit elkaar halen. Voor de nacht weer afwassen. ‘s Nachts spoel ik hem na gebruik om.
Fopspeen steriliseren doen we ongeveer twee keer per week.
Flessen was ik na elk gebruik af overdag (heb er twee dus was na gebruik tweede af). In de nacht spoelen we hem om met koud water.
Handen wassen… kan vaker. 😅 Gebeurt vanzelf met afwassen. 😄
één maand geleden
Ik was alles gewoon af na gebruik. Steriliseren wordt volgens mij niet meer aangeraden tegenwoordig. Behalve voor zieke of premature babies.
Kolf spoel ik uit met koud water als ik hem 2x ga gebruiken die dag. Einde van de dag alles afwassen en op een theedoek laten drogen.
Speentjes zou ik wat schoner mee mogen zijn 🥴 die doe ik 1 keer per week in de sterilisatie en houdt hem soms onder de kraan (3de kind dan wordt je lui )