26 Reacties

4 maanden geleden

*ik stond 1 jaar lang op de wachtlijst

4 maanden geleden

Ik denk dat je zoontje het heel leuk gaat vinden! Het zal misschien in het begin wat wennen zijn, maar mijn zoontje had met 1 jaar nog niet echt verlatingsangst. Als ik hem nu pas voor het eerst zou brengen met bijna 3 jaar dan was het drama geweest. Qua wat je mee moet nemen is afhankelijk van de opvang denk aan eigen luiers, voeding? Slaapzak knuffel speentje etc schone kleren. Bij ons was het wennen de 1e keer 3 uurtjes.. maar denk dat je met deze leeftijd ook gewoon een heledag zou kunnen wennen. Hangt ook beetje van jezelf af.

4 maanden geleden

Hoi, bedoel je twee dagen per week? Gaat supergoed bij onze dochter. Ze gaat ook in mijn verlof gewoon naar kdv en ze vindt het mega leuk :) ik hoef alleen luiers mee te geven, maar het verschilt per kdv. Bij sommige kdvs hoef je helemaal niks mee te geven.

4 maanden geleden

Die sociale contacten kunnen wij als ouders niet tegenop. Ze leren er veel en kunnen op een andere manier energie kwijt en uitgedaagd worden. Komt helemaal goed!! Als het goed is krijg je nog te horen wat je mee moet nemen, het verschilt per opvang een beetje. Hier reserve kleding, eventueel een speentje of knuffel. Eten wordt allemaal daar geregeld, maar ik weet niet of dat standaard zo is. Komt goed :) het is echt een ontwikkelingsstap voor de kinderen en jij kunt ook een leukere moeder zijn als je af en toe even kan opladen. Dadelijk met de baby geeft het ook 1 op 1 tijd, die is ook nodig om dat kindje weer te leren kennen!

4 maanden geleden

Reactie op aardbeienbanaan

Hoi, bedoel je twee dagen per week? Gaat supergoed bij onze dochter. Ze gaa ...
Oh ja en luiers!

4 maanden geleden

Onze dochter ging met 3 maanden, dus tips voor later wennen heb ik niet. Wel zou ik ook proberen vooral ook in voordelen te denken. Alles lijkt soms net even spannender als je hoogzwanger bent. Dat is logisch, dus wees een beetje mild voor jezelf :) Het gaat om 2 daagjes, dus hij is nog heerlijk veel bij jullie straks. Op de momenten dat hij lekker gaat spelen met andere kinderen, leert hij ook heel veel. De juffen daar doen vaak hele leuke dingen, waar je zelf niet op komt (of gewoonweg de energie niet voor hebt). In de tussentijd heb jij wat meer je handen vrij voor nummer twee en ben je misschien ook weer wat meer uitgerust als je zoon thuiskomt. Elke opvang heeft een eigen werkproces. Vraag het gerust even na. Soms mag je zelf nog even mee, Op andere plekken hebben ze dat liever niet. Ook wat betreft het meegeven van spullen is dat wisselend per opvang.

4 maanden geleden

Oh meid, voel je nou ajb niet schuldig… je kindje heeft die beweegruimte nodig en lekker spelen met andere kinderen is hartstikke goed, dat zal hij je echt niet kwalijk nemen! Ik werk zelf in de kinderopvang en de ervaring is heel wisselend: het ene kind gaat meteen lekker spelen en het andere kind moet echt wel eventjes wennen. Maar als het echt niet gaat, dan bellen ze je echt wel! Bij ons komen nieuwe kinderen 2x 3 uurtjes wennen en daarna hele dagen. Bij ons hoef je alleen reserve kleding, slaapzakje en eigen fles/tuitbeker mee te nemen maar dit is allemaal per opvang verschillend ☺️

4 maanden geleden

Aah voel je niet schuldig, het is hartstikke goed en leuk voor je kindje dat hij nu ook een eigen leventje op gaat bouwen! Mijn zoontje gaat sinds hij 3 maanden is een dag in de week naar de opvang. Het is echt een kat uit de boom kijker en heeft iedere week even 5 minuutjes nodig om te ontdooien, maar verder heeft hij het zo naar z'n zin! Ik geniet er ook echt van om te zien hoe hij zich daar ontwikkeld, in de auto terug heeft hij altijd hele verhalen 🥰 (waar ik nog weinig van kan maken haha). Hier hoeven we alleen een slaapzak en z'n knuffel mee te geven. Tussen de middag eet hij warm op de groep en eind van de middag een boterham, maar dat zal per opvang verschillen. Qua wennen heb ik niet echt tips aangezien hij een stuk jonger was toen hij voor het eerst ging :)

4 maanden geleden

Ze zeggen niet voor niets:' it takes a village to raise a child'. En in deze samenleving is de opvang ook zo'n village. Nieuwe indrukken, spelletjes, ruimte, ons ukkie gaat sinds 4 maanden drie dagen in de week, en ik denk dat het hem een ontwikkeling meegeeft die wij thuis niet hadden kunnen bieden. En hij rent naar binnen, dus hij zal het daar naar zn zin hebben

4 maanden geleden

Geen ervaring mee, maar wilde even met je delen dat een bepaald aantal dagen per week kinderopvang de ontwikkeling ten goede komt, volgens wetenschappelijk onderzoek 🙂 Ik weet zo even niet hoe veel dagen precies, maar het ging volgens mij om <4. Kinderen die wel naar de opvang gingen hadden betere uitkomsten dan kinderen die niet gingen of iédere dag gingen. Misschien helpt de info je!

4 maanden geleden

Alleen maar leuk uiteindelijk voor je zoontje hoor! (Werk zelf op een kdv) Alleen ik ga wel eerlijk zijn; hou er rekening mee dat het wennen op deze leeftijd soms best even lastig kan zijn (maar hoeft niet). Maar met alle veranderingen die thuis ook gaande zijn en gaan gebeuren is het wel veel bij elkaar. Per wanneer gaat ie erheen?

4 maanden geleden

Ik denk dat het per kind verschilt hoe makkelijk ze wennen. Onze dochter ging vanaf 9 maanden en die vond het gelijk fantastisch! Daarvoor had ik de volledige zorg over haar gezien ik niet werkte. Ze heeft wel een sociaal en open karakter en is nooit eenkennig geweest dus ik denk dat dat meespeelt. De meeste kdv’s hanteren een aantal wendagen waarop de kindjes eerst twee uurtjes komen, dan vier uurtjes en dan de hele dag zegmaar. Enige waar je misschien oo kunt letten is of je kdv niet direct met de nieuwe baby start maar er een maandje tussen kan laten. Zo linkt je zoontje het in ieder geval niet aan de komst van de baby dat hij daarheen gaat

4 maanden geleden

Reactie op saartje2024

Ik denk dat het per kind verschilt hoe makkelijk ze wennen. Onze dochter gi ...
Ja dat maandje later lukt niet heb al 1 jaar lang op de wachtlijst gestaan en ik wil niet onnodig geld uit geven aan de opvang door hem 1 maand thuis te laten omdat hij het misschien kan linken aan de baby. Lijkt me gek als die dit daarmee associeert? Of zie ik dat verkeerd. Maakt me iedergeval nog meer onzeker eerlijk gezegd 🥹

4 maanden geleden

Reactie op Beanie85

Alleen maar leuk uiteindelijk voor je zoontje hoor! (Werk zelf op een kdv) ...
15 juli is zijn eerste wendag

4 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Ja dat maandje later lukt niet heb al 1 jaar lang op de wachtlijst gestaan ...
Ik denk niet dat een kind die link legt hoor, zou me daar absoluut niet onzeker over voelen 😘 KDV is geen strafkamp ♡

4 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Ik denk niet dat een kind die link legt hoor, zou me daar absoluut niet onz ...
En als het wennen toch moeizamer gaat, dan breng je hem de eerste keren toch halve dagjes? Maar grote kans dat het binnen no time, al dan niet gelijk, goed gaat!!

4 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Ja dat maandje later lukt niet heb al 1 jaar lang op de wachtlijst gestaan ...
Ooh snap ik, dan valt het toevallig precies gelijk. Soms willen ze nog wel eens meedenken als je het zelf belangrijk vindt. Maar misschien is 1 jaar inderdaad nog wel te jong om die link te leggen. Ik zou me echt niet te druk maken, kdv is super leuk voor die kleintjes!!

4 maanden geleden

Reactie op Wallflower

15 juli is zijn eerste wendag
Oké, hou er dan iig wel rekening mee en overleg goed met de leidsters dat de situatie thuis erg is veranderd en dat dus wel van invloed kan zijn. Maar, per kind ook weer heel wisselend hoe ze erop reageren! Alleen is het wel goed om te weten dat het best even pittig kán zijn, dus hou gewoon met alle opties rekening. En zoals ook al gezegd, desnoods halve dagen of iig lekker vroeg weer ophalen en het rustig aan opbouwen. Wij zouden zelf bijvoorbeeld extra wenochtendjes inplannen in zo'n situatie of aanraden de eerste weken dus elke keer een uurtje langer, goed communiceren en overleg met de leidsters kom je een heel eind mee! En uiteindelijk zie je wel hoe het loopt, niet op de zaken vooruit lopen en je druk maken. Mocht het na een poosje toch niet goed voelen dan zie je wel verder wat de beste oplossing is! Maar, geef het dus wel even de tijd en verwacht niet dat ie na 2 keer helemaal gewend is.

4 maanden geleden

Reactie op Beanie85

Oké, hou er dan iig wel rekening mee en overleg goed met de leidsters dat d ...
Nee dat snap ik

4 maanden geleden

Bij ons was 1 jaar net een vervelende leeftijd om haar te brengen. We merkten dat ze veel last had van verlatingsangst en het wen proces erg lang duurde. Daarom besloten om de baby met 6 maanden te brengen, half jaartje eerder dan haar zusje. Ze komen wel samen en gaan beide dadelijk 1 dag per week. We laten onze dochter van 2 nu ook gewoon naar de opvang gaan ondanks mijn verlof en dadelijk de baby. Dat geeft ook wat 1 op 1 tijd met de baby en een rustiger dagje voor mezelf. En mijn dochter vindt het ook erg leuk om met andere kindjes te spelen 1 dagje per week! Wij hoeven niks mee te geven, alleen haar knuffeltje en speentje voor het slapen.