14 Reacties
MOD
2 maanden geleden
Dat ritme komt er nog wel. Voor nu lekker in bed leggen wanneer je denk dat het kan. En wakkertijden stimuleren.
Zodra je merkt dat ze vaak rond een bepaald tijdstip iets doen kun je daarop in gaan. Maar maak het jezelf niet te moeilijk door nu al een ritme te willen hebben.
Wij weten bij ons thuis hoe belangrijk rust, ritme en regelmaat zijn. Maar gelukkig kunnen ze nog niet op de klok kijken. Je voelt vanzelf aan wat je kindje nodig heeft en wanneer hij dat nodig heeft.
Zo zijn wij zelf pas een ritme begonnen na 4 maanden. Dan beginnen de hapjes en wordt alles makkelijker in te delen. Je gaat dan om de hapjes heen plannen.
2 maanden geleden
Wij kijken naar wakkertijden. Ons zoontje is vandaag 9 weken en kan nu 1 uur en een kwartier wakker zijn. In die tijd verschonen en voeden we hem. Daarna nog even kroelen en ‘spelen’ in de box.
Verder hebben wij nog helemaal geen ritme. Hij krijgt wel iedere 4 uur een fles van 120+4. De avondfles gaan we ophogen naar 150+5.
De ene dag begint hij de dag om 6u (zoals vandaag) de andere dag pas om half 8. Vanaf die eerste fles gaan wij tellen.
Hij weegt nu 4,7kg en heeft deze week al 2x doorgeslapen
2 maanden geleden
Ons zoontje is ook 7 weken. Hij krijgt elke ochtend om 7u z’n eerste fles en om 22u z’n laatste. Hij komt dan nog 1 keer in de nacht. Overdag geef ik hem om de drie uur een fles. Ik probeer na elke fles hem een uur wakker te houden en dan weg te leggen. Soms is hij dan al in slaap gevallen, soms leg ik hem wakker weg en valt hij zelf in slaap, soms moet hij eerst op mij in slaap vallen en kan ik hem dan wegleggen. Niet echt structuur dus.
Maar elke middag om 13u breng ik hem meteen na z’n fles naar boven en leg ik hem in zn slaapzakje. Ik leg hem dan tussen 13:30 en 14u wakker weg in z’n wiegje en dan valt hij eigenlijk meteen zelf in slaap en slaapt hij goed door tot zn volgende voeding.
2 maanden geleden
Ik lees mee. Zoontje slaapt sinds een week in de middag boven op zijn kamertje. Vandaag zelfs van 1 tot kwart voor 5 geslapen. Snachts nog bij ons in de co sleeper. Het lijkt de ene dag alsof er meer ritme komt in de voedingen en de andere dag is het weer totaal ontregeld 🤣 ik kijk wel naar m'n eigen dagplanning en probeer de voedingen hier iets op aan te passen.
2 maanden geleden
Reactie op Popje1607
Ik lees mee. Zoontje slaapt sinds een week in de middag boven op zijn kamer ...
Ik heb dit exact zo. Ik probeer echt de voedingen iedere 3u aan te bieden maar soms zit er ook ineens 4 tussen. Zij slaapt ook niet van voeding tot voeding, ik heb ook meegemaakt dat er tussen 2 voedingen in niet geslapen wordt. Toch is ze niet ontevreden of oververmoeid denk ik.. vandaag trouwens overdreven goed/veel geslapen overdag. Ik blijf het maar een groot vraagteken vinden hoor.
2 maanden geleden
Heel herkenbaar en ik zit ook met een aantal vragen hoe anderen hun kindje in het ritme houden:
- een avond fles rond 22/23u: soms slaapt mijn baby om 20u en dan krijg ik haar echt niet om 22/23u wakker voor nog een fles als ze overdag al genoeg heeft gedronken. Maak je dan alsnog je baby wakker en hoe dan?!
- in de ochtend probeer ik om 7u te beginnen met een fles, maar als ze in de nacht om 6u nog is gekomen, ga je dan alsnog weer om 7u een fles geven?
- iedere 3 uur een fles aanbieden klinkt top maar mijn baby wilt in de ochtend na 2 uur al een fles, moet ik dat dan een uur lang uitstellen met een krijsende baby?
Tot zover wat ik niet begrijp aan mensen met een ritme voor hun baby jonger dan 6 weken 😅.
2 maanden geleden
Reactie op Axx01
Heel herkenbaar en ik zit ook met een aantal vragen hoe anderen hun kindje ...
Herkenbaar van de fles om 20u... wij laten hem nu slapen . Net om 2u flesje gegeven en heb hem wakker moeten maken.. maar 6,5u vind ik al heel netjes. Flesje niet helemaal leeg.
Ochtend hier ook om 7u eerste fles maar als hij er in de nacht nog nodig heeft geven we een klein flesje van 90cc.
2 maanden geleden
Reactie op Axx01
Hier precies het zelfde! Bij m’n dochter ook zo gedaan en dat werkte prima.
Geen fles geven omdat het nog hoort, zo’n late voeding. Lekker laten slapen.
Verder herken ik alles wat je zegt. Veel op ons slapen of in de draagzak. Soms vind ik die beperking vervelend en hoop ik dat hij snel in z’n bedje zelf in slaap valt. Andere keer denk ik: ze worden zo snel groot. Geniet ervan, deze koala tijd ♥️
2 maanden geleden
Ik weet nog bij onze dochter dat ik daar pas na een paar maanden mee begon. Toen ze niet meer overal en nergens vanzelf in slaap viel. Toen wilde ik ook graag een ritme en toen ik het eenmaal had merkte ik hoe je daarna aan huis gebonden bent en verlangde ik terug naar de tijd dat we haar overal mee naartoe konden nemen. Nu nemen we onze zoon overal mee naartoe (als we gaan lunchen, spontaan met onze dochter naar een strandje gaan en daar een pizza eten op het terras, naar een verjaardag van een vriendin) en ik geniet echt nog even dat dat nu nog kan. Zo'n ritme komt vanzelf.
2 maanden geleden
Herkenbaar! Bij onze eerste was er rond 3 maanden enige regelmaat zichtbaar, als in: ik kon de hoeveelheid slaapjes tellen ipv af en aan overal slapen. Op een gegeven moment ging ik, na een heleboel podcasts hierover te hebben geluisterd, wakkertijden in de gaten houden: op internet kun je maximale wakkertijden per leeftijd vinden, dus dan wanneer die ongeveer bereikt is kindje in de gaten houden en bij signalen zoals gapen wakker in bed leggen. En dan 50x terug om speentje terug te geven.. wel telkens ongeveer dezelfde tijd opstaan ‘s morgens. Dat werkte bij ons heel goed en hij kan nu overal goed zelf in slaap vallen! Er heeft altijd (+/- half uurtje á uurtje) variatie in de bedtijd ‘s middags gezeten, en half uurtje in de avond. Wij gaan het nu weer zo doen maar voorlopig slaapt ie nog overal af en aan (7 wk).
2 maanden geleden
Reactie op Axx01
- wij maken onze baby altijd wakker tussen 22/23u. Meestal is luier verschonen en veel praten genoeg
- als hij om 6u komt, vaak ik flink, maar dan begint onze dag om 6u. Ik probeer dan gedurende de dag te rekken zodat hij weer op z’n schema om de 3 uur zit.
- ligt eraan, als het echt honger is, dan natuurlijk wel iets geven. Maar als het alleen zuigbehoefte is stel ik het zo lang mogelijk uit. Je zou ook met deel voedingen kunnen werken. Dus een deel van de fles na 2u en de rest na 3u.
2 maanden geleden
Reactie op Niah
Herkenbaar! Bij onze eerste was er rond 3 maanden enige regelmaat zichtbaar ...
Superfijne tip, dus wel wakker in bed leggen als het “slaaptijd” is en dan maar kijken hoe of wat. Ik ga dat tzt ook proberen
2 maanden geleden
Ons zoontje is 10 weken. We leggen hem altijd als hij een uur wakker is weer in zijn bedje en valt uit zichzelf in slaap. De ene keer slaapt hij dan langer dan de andere keer. Door dit ritme aan te houden. Valt hij ‘s avonds ook uit zichzelf in slaap