22 Reacties
2 maanden geleden
Ons zoontje ligt in een wiegje naast mijn bed. Ik zou hem nooit tussen ons in laten slapen omdat ik dit zelf niet vertrouwd vind. Na dit weekend gaat hij naar zijn eigen kamer. Dinsdag is hij 8 weken oud.
2 maanden geleden
Hi bij onze eerste hadden we een co sleeper, maar sliep uiteindelijk vaker bij ons dan in haar eigen bedje. Word inderdaad niet aangeraden, maar wij vonden het fijn dat ze bij ons was en sliepen niet diep. Voor de tweede hadden we de co-sleeper wel opgezet, maar heeft geen enkele nacht erin gelegen. Hebben hem vorige week ook te koop gezet en uitgeklapt. Ze slaapt gewoon volledig bij ons op bed tot ze iets ouder is. Dan kopen we een ledikantje en die blijft dan nog een aantal maanden in onze kamer staan.
2 maanden geleden
Ons zoontje ligt in een nestje naast mij in bed. Het nestje is vrij groot en heeft lage randen. Ben daarom niet zo bang voor verstikking. Daar slaapt hij veel vlugger in dan wanneer hij in de cosleeper ligt (snachts kies ik dan eieren voor m'n geld) Vriend en ik slapen nog apart om elkaar af te wisselen, maar als hij bij mij in bed zou liggen zou ik de kleine niet in het midden maar alleen naast mij leggen, omdat mijn vriend dieper slaapt.
2 maanden geleden
Bij ons staat de co sleeper, maar wil ze niet altijd in slapen.. Hierdoor slaapt ze ook wel eens op een voedingskussen tussen onze hoofdkussens, dit voelt voor ons t meest ‘veilig’ aangezien ze een stuk hoger dan ons ligt
2 maanden geleden
Hier ligt de kleine in een wiegje naast ons bed (past niet horizontaal ernaast maar verticaal dus niet mega handig.... bij instoppen/speentje moet je toch nog uit bed.)
Soms na de nachtvoeding bij veel onrust en vaak eruit moeten leggen we hem wel eend tussen ons in en dan ligt hij tussen onze kussens (die schuiven we ver aan de kant zodat er veel ruimte onstaat)
2 maanden geleden
Ze slaapt normaal gesproken gewoon in haar co sleeper naast mij, vanaf het moment dat mijn man naar werk gaat (rond 7 uur) slaapt zij nog op mij uit tot een uur of 9. Soms als ze snachts niet verder kan slapen leg ik haar ook op mij.
zoals iemand al eerder hier zei je valt zelf minder diep in slaap maar ik vind het heel fijn om nog samen even te slapen. Ook als ik straks wel naar werk moet denk ik dat ik haar er gewoon iets eerder lekker bij pak zodat we samen nog even kunnen slapen.
In het begin vond ik het best spannend maar we doen dit al een tijdje zo
één maand geleden
Onze zoon slaapt in zijn nestje tussen ons in. Nee ‘niet veilig’ maar we weten waar je op moet letten. Ik vind heg nestje dinn zodat we weten waar hij ligt en hij ligt hoger dan wij dus we draaien niet op hem ofzo. Zelf gaan we dan lager in bed liggen met se deken laag zodat die er niet op komt. Ik vind het ZO gezellig, vaak ga ik met mn hoofd lekker bij hem liggen en pak ik zijn handje en vallen we zo samen in slaap. Een nestje zou niet veilig zijn als een kindje met zijn snoet in de rand komt, ons nestje heeft gelukkig een lage rand.
één maand geleden
Ik geloof overigens dat er genoeg mensen zijn met de ambitie ‘niks te doen want niet veilig is’. Maar vaker zie je nood breekt wet. Onze kinderen sliepen niet in die co sleeper. Dus ja… dan moet ke iets anders proberen. Nachten lang met zijn alle wakker zijn is onveiliger dan (bewust van risico’s) kiezen voor een andere optie.
één maand geleden
Hier een co-sleeper waarin ons zoontje de nacht start. Heeft veel last van krampjes waardoor hij ergens tussen 0.30 en 3.00u altijd heel onrustig wordt en veel pijn krijgt. Probeer hem altijd eerst nog terug in slaap te krijgen daar (vaak tegen beter weten in😅) en als dat niet meer lukt, slaapt hij buik op buik bij mij verder. Aan iedere zij heb ik een (voedings) kussen liggen zodat mijn armen/ellebogen daarop steunen en ik mijn handen makkelijk op zijn rug/billen kan laten rusten zodat ik het meteen voel als hij zou gaan bewegen. Mijn laken sla ik dan terug tot aan mijn middel.
Ik vond het ook altijd heel eng, bij onze oudste die destijds ook zoveel krampjes had, duurde het lang voordat ik dat durfde (en daardoor chronisch slaaptekort kreeg). Maar nu al in de kraamweek gedaan😊
één maand geleden
We hebben een cosleeper naast ons bed staan, maar beide meiden (tweeling) gaan er echt niet in slapen. Die willen onze lichamen helemaal voelen in plaats van alleen een hand of hoofd.
Hier slaapt er dus elke nacht minimaal 1 in bed, soms 2.. Het is idd best gevaarlijk, maar het zorgt er wel voor dat wij onze nachtrust krijgen. Je zou een babynestje misschien nog kunnen proberen?
één maand geleden
Onze dochter slaapt ‘s nachts gelukkig goed in de cosleeper. Op die manier slapen we allemaal het beste, dus daarom leg ik haar echt niet bij ons voor de gezelligheid. Wel af en toe in de ochtend als we kunnen uitslapen, maar dan slaap ik niet meer. Toch bang dat het niet goed gaat.
één maand geleden
Hij slaapt in de co sleeper die wat verder van het bed staat aan mijn vriend zijn kant. Maakt geluiden als een bouwvakker haha dus als hij in bed zou slapen, slaap ik niet meer. Nu met oordoppen prima. Als mijn vriend sochtends eerste flesje geeft en daarna gaat werken legt hij hem wel bij mij in bed en slaapt hij verder, ik lig dan heerlijk te rusten maar echt slapen is het niet meer ;). Ook omdat ik niet echt in slaap durf te vallen, toch ook bang dat ik de dekens over hem heen trek ofzo.
één maand geleden
Hier het eerste blok in cosleeper en daarna bij mij. Er ligt tussen mijn man en ik een voedingskussen. De cosleeper staat tegen het bed aan. Ons dekbedovertrek is laag ingestopt en het dekbed is eruit. Ik pak mijn kussen weg en lig dan op de zij met een arm boven hem en de benen opgetrokken. We volgen zoveel mogelijk de Mckenna richtlijnen. Ik slaap liever bewust samen dan dat ik in slaap val tijdens een voeding en er geen rekening mee gehouden heb.
één maand geleden
Die van ons ligt in z'n eigen kamer. De eerste begon ook in z'n eigen kamer. Maar vanaf een par maanden lag hij in ieder geval op de zondagochtend bij ons nog even verder tr slapen. Dan sliep hij tussen onze kussens, die hadden we dan ook verder uit elkaar liggen, en dan wisten we ook zeker dat de deken niet te hoog zou komen bij m
één maand geleden
Maud heeft heel lang tussen ons in gelegen. Eerst op een voedingskussen met een sloop er over heen en daarna op een aankleedkussen en dan tussen onze kussens in
één maand geleden
Zolang je de richtlijnen van veilig samen slapen aanhoudt dan kan er niks misgaan. De waarschuwingen van ‘niet veilig’ zijn altijd gebaseerd op onverantwoord samen slapen. Er wordt daarbij altijd verwezen naar gevaren zoals het hoofdkussen, het dekbed en uit bed kunnen vallen. Als je deze risico’s wegneemt met bijv een bedhekje en in maternale houding slaapt met je baby dan kan je daar lekker samen van genieten hoor. Je slaapt écht niet zo diep dat je zomaar bovenop je baby gaat liggen… Zeker niet als je borstvoeding geeft. Onze hormonen zorgen daarvoor.
Ik slaap al sinds de geboorte samen met mijn zoontje en ik word altijd in exact dezelfde houding wakker als hoe ik in slaap viel. Ik weet gewoon dat hij daar ligt, ook in mijn slaap. Als hij begint te mekkeren kan ik hem gelijk aanleggen waardoor wij een hele fijne nachtrust hebben samen 😊
Wel zou ik overigens altijd de baby aan jouw kant leggen en niet tussen jullie in want mannen hebben niet de hormonen die wij hebben en slapen daardoor toch dieper… Als ik zelf opsta en de baby bij mijn man laat liggen zet ik altijd de babyfoon met camera aan 😂
één maand geleden
Ik vind het best kwalijk dat het advies in Nederland is 'NIET DOEN, het is onveilig'. Zoals AnoniemLwd ook net zegt, dat is veelal gebaseerd op risicos die je voor het grootste gedeelte heel goed weg kunt nemen als je je er van bewust bent. Door dit advies loop je het risico dat moeders het uit slaapgebrek (soms zelfs per ongeluk) toch doen, zonder goed geïnformeerd te zijn. Dat lijkt mij nog gevaarlijker.
Dat gezegd te hebben, mijn dochtertje sliep eerst in de co-sleeper, maar opeens wou ze er niet meer in. Nu weer iets beter en lukt snachts vaak wel, maar als ze wakker blijft en blijft huilen/onrustig is, dan is de enige manier om haar te laten slapen op haar buik, op mijn borst/buik. Voedingskussen om mij heen (ik gebruik de bocht als hoofdkussen en de lange kanten langs mijn lijf), waardoor mijn armen hoger liggen en je nog een soort extra barrière hebt. In het begin was ik dan echt wakker, maar tegenwoordig slaap ik gewoon zo. Het went, en is echt beter dan een paar uur met je baby op de arm lopen snachts vind ik!
één maand geleden
Mijn dochter slaapt naast mij in de de cosleeper. Als ik haar liggend voed en in slaap val slaapt ze lekker naast mij in bed (zonder deken en in veilige houding) ik slaap dan niet diep en beweeg geen cm. Soms als ze heel onrustig is dan slaapt ze ook lekker bij mij op de buik zodat we tenminste beide slapen. Ik was eerst ook heel voorzichtig maar de halve wereldbevolking slaapt samen met zijn baby. Wij zijn eerder de uitzondering in de Westerse cultuur…