25 Reacties

2 jaar geleden

Lastig. Persoonlijk begrijp ik de reactie van je moeder wel eerlijk gezegd. Het klinkt een beetje als buitensluiten, alsof je de stief vader en moeder op een tweede rang plaatst of duidelijk wilt aangeven dat ze geen echte familie zijn. Zelf zie ik mijn stiefvader en moeder niet als mijn ouders maar toch heb ik er voor gekozen om zowel stiefvader als stiefmoeder wel gewoon opa en oma te noemen. Om de lieve vrede te bewaren maar ook lijkt dat mij voor de kinderen wel zo makkelijk

2 jaar geleden

Ja is ook lastig denk ik, niet persee een goed of fout. Voor ons kindje wordt mijn stiefvader wel opa. Echter heeft mijn kindje straks geen andere opa meer die leeft. Iedere situatie is anders. Vrienden van mij noemen ze opi en omi.

2 jaar geleden

Snap je wel voor jou is er een verschil maar ik denk dat een kind gewoon opa en oma ziet en niet hoe de familieboom echt in elkaar zit. 😜 ik zie het een beetje hetzelfde als vrienden die we oom en tante noemen, zijn ze niet maar vervullen wel de rol van een oom en tante

2 jaar geleden

Ik zie het probleem er niet van in om ze gewoon opa en oma te noemen, want wat als je kind dit doet? Ga je dan corrigeren en zeggen dat het stief oma/opa is? Gek lijkt mij. Als ze ouder worden dan komen ze er wel achter wie, wie is. Ik zou gewoon de vrede bewaren en het laten voor wat het is.

2 jaar geleden

Bedankt!! We gaan er nog eens goed over na denken 😊

2 jaar geleden

Mijn ouders hebben mijn zoontje beide aangeleerd dat hun nieuwe partner ook opa / oma was. Uiteindelijk is van hen beide de relatie gestrand en was het voor mijn zoontje super verwarrend dat er een opa / oma opeens uit beeld verdween. Er zal geen nieuwe partner zijn die opa of oma genoemd zal worden, diegene wordt met zijn / haar voornaam aangesproken. 😊

2 jaar geleden

Bij mij worden de stiefouders ook geen oma en opa genoemd en gewoon bij de voornaam, de stiefvader van mijn partner wou opa jupiler(bier) genoemd worden omdat hij dit dagelijks drinkt (met zware overmate) en dat wouden we niet dus hebben we gewoon voor al de stiefouders besloten dat ze bij de voornaam vernoemd zullen worden

2 jaar geleden

Doen waar je je prettig bij voelt. Mijn stiefvader noemen we wel opa, mijn stiefmoeder (die we echt amper zien) zeggen we gewoon de naam.. komt meer vanuit onze band en mijn vader vindt dit prima, zegt ook niet tegen onze dochter oma over haar.

2 jaar geleden

Wij zeggen gewoon opa en oma. Net als vrienden oom en tante met daarachteraan de naam genoemd worden. Omdat ik het gek zou vinden als mijn kinderen, volwassen die dicht bij hun staat met enkel een voornaam aan zouden spreken, zo ben ik zelf ook niet opgevoed. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

2 jaar geleden

Wij zeggen voor alle 8 oma’s en opa gewoon opa en oma. Mijn vader heeft al 3 vriendinnen gehad sinds ik kinderen heb. Mijn ervaring is dat je zelf kan bedenken wat je wil, maar dat de oma’s en opa hier lak aan hebben en zichzelf gewoon opa en oma noemen. Die kinderen snappen het verschil toch niet. Voor hun is oma oma en opa opa. Biologisch of niet. Zou er niet al te moeilijk over doen

2 jaar geleden

Oké, ik wil dit even delen. Heb je helemaal niks aan maar moest er gelijk aan denken. Ik kende iemand, en die noemden de stiefoma van het kindje...."stoma"!!! 😂 kan toch niet! Dat is al mega lang geleden maar zal ik nooit vergeten!

2 jaar geleden

Reactie op Beanie85

Oké, ik wil dit even delen. Heb je helemaal niks aan maar moest er gelijk a ...
Haha omg ik vind het geniaal en vreselijk tegelijk! Overigens, ons kindje heeft 2 stiefopa's die gewoon opa zijn. En zijn echte opa heeft een relatie die niet zo... Stabiel is en die partner noemen we bij haar naam.

2 jaar geleden

Reactie op Beanie85

😂😂😂

2 jaar geleden

De vriend van mijn moeder noemen we gewoon opa. Mijn vader zien we niet zo heel vaak maar dat is wel gewoon opa en zijn vriendin noemen we bij haar eigen naam

2 jaar geleden

Als je een goede band met ze hebt zou je het ook bonus opa & oma kunnen noemen. Zo noemde ik de ex van mijn vader altijd bonus mama ipv stiefmama. Zag haar ook echt als een moois extra in mijn leven

2 jaar geleden

Reactie op Miriamlisanne

Haha omg ik vind het geniaal en vreselijk tegelijk! Overigens, ons kindje ...
Ja haha maar hoe verzin je het he 🤣🤣🤣

2 jaar geleden

Mijn stiefmoeder vindt het zelf een lastige. Ze is al in mijn leven sinds mijn 6e en ik heb heel lang heel veel moeite met haar gehad. Tegenwoordig is de relatie beter omdat we daar beide aan gewerkt hebben. Ze is belangrijk voor mij vader en daarmee uiteindelijk dus ook voor mij. Ik gaf haar zodoende mijn zwangerschapsboek waarin belangrijke personen de baby welkom heten. Daarin schreef ze uiteindelijk ik ben de bonusmoeder van jouw moeder dus bonusoma? En de stiefvader van mijn man zei.... Ben ik dan een nep opa? Waarop wij zeiden, wat ons betreft ben je gewoon opa. Daarintegen heeft mijn moeder momenteel geen partner. Mocht dat wel komen dan zal dat niet meteen een opa zijn voor ons kindje. We noemen die partner dan waarschijnlijk gewoon bij zijn voornaam. Ik denk dat het belangrijk is dat je zelf voelt hoe je verhouding is tussen jou en je stief ouders. En wat je daarin aan je kindje wil meegeven. Als je zelf vaak de voornaam van je stief ouder gebruikt klinkt het voor mij logisch om dat te blijven doen. Als je graag een titel wil gebruiken als opa of oma dan is dat natuurlijk ook oke en zou ik er op letten dat in de titel iets zit met een positieve of neutrale toon. Bijvoorbeeld bonus oma of extra oma. Zo geef je zowel je kindje als je stief ouder wel de mogelijkheid om een gezonde relatie op te bouwen. Want als er al negatieve lading zit op de titel, gaat iemand zich er vaak ook naar gedragen. En ik probeer me dan op dat soort momenten te realiseren dat het iets zegt over mijn eigen pijn. Maar dat mijn pijn niet de pijn voor mijn kindje hoeft te zijn. Mocht je hier verder over willen praten of vragen hebben, stuur gerust een vriendschapsverzoek. Dan kunnen we wat makkelijker kletsen

2 jaar geleden

Reactie op Beanie85

Mijn oom noemde mijn stiefzussen altijd zijn snichtjes... Dat klonk al bizar... Maar stoma 🤣🤣🤣🤣 Hahaha dat kan echt niet

2 jaar geleden

Onze Dochter heeft een opa en oma ( mijn ouders) en een pake en beppe ( ouders van mijn man). Hele goede vrienden van ons noem ik altijd mijn pleeg ouders en onze Dochter noemt hen ook opa en oma. Het is denk ik vooral wat je band is met iemand.

2 jaar geleden

Reactie op lollinga

Mijn oom noemde mijn stiefzussen altijd zijn snichtjes... Dat klonk al biza ...
Erg he! Zal dit ook nooit meer vergeten hahaha!