13 Reacties
gisteren
Koken half half. Kind bij opvang ophalen ook redelijk half half, beetje afhankelijk van werk. Hij doet de afwas (geen vaatwasser helaas en ik heb daar een hekel aan) en maakt ontbijt en lunch klaar voor ons. Verder is afval zijn taak, en savonds opruimen en de stoelen op tafel zodat de robot stofzuiger en langs kan. Stofzuigen dus door de robot.
Ik doe alle was (daar heeft hij dan weer een hekel aan), wc's en badkamer, leg baby savonds in bed (ze slaapt in ons bed, en vaak blijf ik liggen als ze slaapt want ben zwanger en moe), en ik verzorg haar veel snachts. Ik werk 3,5 dag en hij 4,5.
En alles wat niet op dit lijstje stond doe we hoe uit komt en soms maar even niet. Afstoffen bijvoorbeeld... Zou het liever anders zien, maar het moet wel realistisch blijven.
Kan het zijn dat je een man hebt die het simpelweg niet ziet. Hier ziet hij ook nooit dat de vloer vies is, maar is de afspraak gewoon iedere dag stoelen hoog, duidelijk, doet hij graag. Dus afspreken WAT er moet gebeuren, maar ook HOE VAAK. En niet 'als het vies is/nodig is', want dan gebeurt het dus 1x in de maand.
Doet hij het ook niet als je het (per keer) vraagt/aanstuurt? Anders is het een pannekoek ;) en je kunt/moet misschien je standaard iets aanpassen, maar wat je noemt (koken vaatwasser stofzuigen wc) klinkt niet onredelijk.
gisteren
Ik werk 3 dagen, hij 4. We hebben 2 kinderen van 3,5 en 1,5.
Sommige taken doe ik bijna altijd: bv koken (heeft hij een hekel aan). En andere taken doet hij bijna altijd: bv stofzuigen (heb ik dus weer een hekel aan). Brengen halen van de kinderen naar kdv doet hij ook het meest (meer flexibiliteit in zn werktijden)
De was en de boodschappen doe ik (ga ik wel een beetje aan onderdoor soms, maar wil het ook niet uit handen geven want wil die controle niet loslaten).
De rest dat verdelen we, waarbij mijn vriend echt wel een hoop praktische dingen oppakt.
Maar het nadenkwerk en het aansturen dat klussen gedaan moeten worden, dat ligt bij mij want hij voelt die urgentie minder.
Ik zou afspraken gaan maken over wie wat doet. En dan ook regelmatig evalueren hoe het gaat. En dat wat je uit handen wilt geven, dan ook op zijn manier laten doen.
Ik vermoed dat je partner het niet uit zichzelf gaat doen namelijk.
gisteren
We proberen het goed te verdelen maar onder aan de streep zorg ik echt meer. Natuurlijk omdat ik mama ben maar hij zit ook wel aan z’n Max. Denk dat het belangrijk is om dan dingen van elkaar op te vangen. Je bent namelijk een team. En het klinkt alsof het bij jou voor je gevoel niet in balans is. En je draagt zo te horen ook echt veel. Je vriend mag zeker helpen in het huishouden, het is ook zijn huis. En ook ‘s nachts wel toch ? Praat met elkaar en misschien kun je wat specifieke taken aan hem geven. Want het is zo belangrijk dat ook voor jou werkbaar is 💛
gisteren
Wij hebben ook een ‘vaste’ taakverdeling. Ik breng en haal van de opvang (hij sporadisch als het uitkomt), ik kook en doe boodschappen. Hij doet de was en het vuilnis (doe ik sporadisch als het uitkomt). Naar bed brengen doen we 50/50 en we hebben een schoonmaakster eens ons e twee weken. De schoonmaak werk tussendoor doen we hoe het uitkomt.
gisteren
Heel herkenbaar, ik werk drie dagen, hij vier. Hij brengt haar 1x naar de opvang, ik haal haar en breng en haal haar bij oma en opa. Hij heeft als enige vaste taal de vuilnis, de rest gaat ' vanzelf', hij kookt wat vaker dan ik, maar ik ruim non stop op, wassen, stofzuigen, dweilen ( we hebben nu een robotstofzuiger maar die geeft me meer stress dan dat t goed doet), boodschappen regel ik, ook alle andere zaken zoals luiers, kleertjes, speelgoed, verzorgingsproducten, de planten, de financien, brood maken, tassen inpakken etc. Alles zit in mijn hoofd. Ik kan me daar ook heel erg aan irriteren, maar ik ben wel meer gaan vragen. Mijn standaard ligt hoger dan die van hem en hij heeft nou eenmaal geen last van rommel.
Naar bed brengen doe ik wel vaker, maar we proberen t zo vaak als kan samen te doen. De nachten doen we soort van om en om, maar dochter zit onwijs in haar mama fase, dus ik ' moet' vaker.
Het blijft bij ons ook een dingetje, maar k probeer wel wat meer los te laten, te vragen en soms merk ik ook wel dat er andere dingen aan irritaties ten grondslag liggen. Dan gaan het niet om dat hij t kopje weer op t aanrecht zet ipv in de vaatwasser, maar om t feit dat ik me niet gezien voel ( op meerdere vlakken) en dan probeer ik daar op een rustiger moment over te praten. De relatie verandert zo met een kleintje, het is hard werken! Je doet het goed mama🥰
14 uur geleden
Een heel herkenbaar frustratie punt…hier zijn de rollen (tot mijn spijt) heel klassiek verdeeld: ik kook, was, boodschap en maak schoon, maar mijn man klust (al 7 jaar) aan het huis. Ik werk 3 dagen, hij 4. Hij doet wel veel en graag iets met de kinderen en dat vind ik het belangrijkst. Daar hoef ik hem nooit iets over te vragen. Ik zou heel graag ‘s avonds eens willen aanschuiven aan tafel en heb hierin echt van alles geprobeerd maar het werd één grote frustratie en teleurstelling. Hij vind het ook gewoon moeilijk. Ik probeer me te focussen op wat hij wel doet want hij werkt ook hard, hoewel niet altijd op mijn manier, draagt hij wel bij aan ons gezin.
7 uur geleden
Welkom in de wereld van huishouden met kinderen. Mijn man werkt 5 volle dagen. Ik 3. En nee ook hier is het nooit zo netjes als ik zou willen. Hier een goede robotstofzuiger die zuigt en dweilt dat scheelt al heel veel. Vaatwasser doen we om en om (gewoon hoe het uitkomt). Mijn man kookt het meeste. De was doe ik, poetsen ook. Enige wat ik kan zeggen is vaatwasser in de avond aanzetten, open zetten bij naar bed gaan dan volgende dag droog in de kast zetten. Elke avond opruimen beneden werkt heel goed voor je rust in je hoofd. Boven doe ik wanneer het uitkomt (vaak dus te weinig). Maar ja daar komt niemand dus ach wat boeit het....
Badkamer doe ik ook te weinig.
Mocht het helpen.... als ze met 4 naar school gaan wordt het echt beter 😂
Ik heb ook een 6 jarige dus ik weet waar ik over praat.
7 uur geleden
Reactie op Mlisz88
Welkom in de wereld van huishouden met kinderen. Mijn man werkt 5 volle dag ...
De robotstofzuiger draait hier bijna elke avond de complete onderverdieping. Ik zet dan als Liv en Bo gaan slapen alles hoog ruim dan ondertussen ook op. Stel begin in de woonkamer zorg ik dat die is opgeruimd dan zet ik daar de robot al aan terwijl ik dan de eetkamer ga doen. En wij hebben de luxe van een speelkamer met schuifdeuren... dus als ik geen zin heb. Dan gooi ik het gewoon de speelkamer in en maak ik de deur dicht 😂😅
7 uur geleden
Reactie op Mlisz88
Welkom in de wereld van huishouden met kinderen. Mijn man werkt 5 volle dag ...
Mag ik vragen welke robot stofzuiger je hebt?
6 uur geleden
Reactie op pijlsje
We proberen het goed te verdelen maar onder aan de streep zorg ik echt meer ...
Dankjewel voor je lieve reactie. Het is zeker niet in balans.. we hebben gisteren een goed gesprek gehad en ik ga aan de slag met een ‘werk schema’. Dan is het duidelijk wie wat welke week even moet doen zoals inderdaad even het bed verschonen of de toilet. Ik vind gewoon dat in deze tijd de man ook echt wel meer betrokken mag zijn in het huishouden. Vrouwen moeten namelijk ook werken en dat wil niet zeggen dat wij dan maar altijd overuren moeten draaien terwijl de man werkt en een beetje het vuilnis buiten zet. Misschien ben ik te streng maar ik moet ook goed voor mezelf zorgen denk ik dan. Hij geeft aan dat die het niet ziet en als die het ziet dat die het binnen tien min weer vergeten is. Dus dan gaan we het maar anders doen.. het is iets waar ik al onze hele relatie van tien jaar tegen aan loop alleen ik kan het nu zelf allemaal niet meer hoog houden want die tijd heb ik gewoon niet meer.
6 uur geleden
Reactie op VreedzameTijger911350
Mag ik vragen welke robot stofzuiger je hebt?
Natuurlijk. Wij hebben een dreame x40 ultra. Hij is duur (zoals ook de concurrentie roborock etc). Maar ze zijn dus zo duur, omdat ze goed werken. Hij dweilt echt, maakt zelf de dweilen schoon etc. 1x in de zoveel weken doe ik ze in de wasmachine. Zak weggooien en onderin af en toe schoonmaken.
Maar je doet echt niks verkeerd 🫣
Kinderen maken gewoon heeeeeel veel rotzooi en het is gewoon niet bij te houden.
Bed verschonen van de kinderen doe ik. Maar ons bed doen we samen of mijn man.