10 Reacties
4 maanden geleden
Onze zoon is nu net 10 dagen oud en ook een verkort tongriempje en lipbandje. Zelf geef ik ook borstvoeding, dit doe ik met behulp van een tepelhoedje en dit gaat goed. Wij hebben geen ervaring met het laseren en knippen hiervan. Maar gaan een afspraak maken bij een pre logopedist. Dit kreeg ik als tip van de kraamzorg om eerst dit eens te proberen. Soms is dit namelijk al voldoende
4 maanden geleden
Bij mij werkt een tepelhoudje wisselend. Omdat hij niet goed kan aanhappen en zuigen heeft hij niet altijd de rust en de kracht om te kunnen drinken en wordt hij te gestrest. Wellicht ook omdat er wat tepel / speen verwarring is en hij misschien al gewend is dat er snel en veel melk beschikbaar is.
Ondanks het tepelhoudje adviseert onze lactatiekundige om ook naar het tongriempje te laten kijken
4 maanden geleden
Onze dochter had dit drie jaar geleden ook. Aanhappen was daardoor echt zo pijnlijk. Onze verloskundige kliefde (knipte) zelf het tongriempje, daarvoor kwam ze gewoon bij ons thuis.
Des tijds vond ik het spannend maar ik dacht; ik zal later eerder spijt hebben als ik het niet doe dan als ik het wel doe. Ook online las ik alleen maar mensen die achteraf spijt hadden het niet eerder gedaan te hebben, en niemand die spijt had het wel gedaan te hebben. Het is echt een hele kleine ingreep.
Direct na het klieven deed aanhappen zoveel minder pijn en kater pijnloos zoals het hoort. De oefeningen die je moet doen zij soms een beetje vervelend omdat het weer een extra handeling is. Maar ik ben onwijs blij dat we dit toen hebben gedaan. Ik heb daarna nog 3 maanden fijn BV gegeven aan haar. En nu ze drie is praat ze en slist 0,0 (iets wat op langere termijn ook bij een kort tongriempje kan komen).
4 maanden geleden
Bij onze oudste zat het ook op het randje, toen niets gedaan. Maar aanleggen ging moeizaam, ook met tepelhoedje en uiteindelijk na 2 maanden strijd borstvoeding opgegeven.
Ze is nu 6 en slist wel een beetje en ging pas heel laat eten (na 10 maanden) maar weet niet of het daarmee te maken heeft.
Bij de tweede had echt een heel kort tongriempje. Deze is na 3 of 4 dagen gekliefd en direct aangelegd, wat een verschil! Je moet nog iets van 10 dagen wat oefeningen doen zodat het niet weer dichtgroeit. Maar zou 't echt iedereen aanraden! Mijn hart brak wel even want moest natuurlijk huilen maar was direct stil na het aanhappen en zo veel meer tevreden.
Wij gaan er nu ook wel echt meer op letten.
4 maanden geleden
Ik heb ook wel verhalen gehoord dat het weer makkelijk dichtgroeit. Zou daar dus wel echt de oefeningen voor doen om het te voorkomen.
4 maanden geleden
Onze dochter had een kort tongriempje en lipbandje waardoor borstvoeding en fles lastig waren voor haar. De verloskundige heeft het tongriempje gekliefd toen ze een week oud was maar dit was niet voldoende. Na advies en verwijzing van een lactatiekundige besloten om dit te laten laseren. We merkten aanzienlijk verschil (positief) bij zowel borstvoeding als drinken uit een fles. Dit is 3,5 jaar geleden. Inmiddels zijn er meerdere plekken in Nederland waar dit goed gedaan wordt. In het begin moesten we inderdaad oefeningen doen, maar hoorde onlangs van een lactatiekundige dat daar ook weer verandering in komt. Voor ons hielp de behandeling goed en we zijn blij dat we dit gedaan hebben.
4 maanden geleden
Ligt er ook een beetje aan met welk type je te maken hebt. Ons zoontje had type 2 en kwam prima aan, maar deed over drinken een uur en was alles eromheen nat van de melk omdat ie niet goed vacuüm kon happen en alles er langsaf liep (gaf borstvoeding). Hij had daardoor ook veel last van krampjes waarschijnlijk omdat telkens opnieuw aanhappen weer lucht veroorzaakte. Hij is uiteindelijk na 6 weken geholpen bij de tongriem kliniek (in Nijmegen en Eindhoven). Daar kregen we veel info, 'oefeningen' om thuis te doen om het soepel te houden en goede nazorg met lactatiekundige. Beter ten opzichte van het gewoon maar knippen in het ziekenhuis schijnbaar (maar daar hebben wij dus geen ervaring mee). Omdat hij inmiddels 6 weken oud was moest hij toch al opnieuw leren drinken, dus het duurde wel even voordat er verbetering in zat maar het werd aanzienlijk beter. Ook met praten zou het later een probleem kunnen zijn. Het was idd even hartverscheurend maar wij als ouder hebben er waarschijnlijk meer last van dan onze kleintjes!
4 maanden geleden
Mijn zoontje (inmiddels 3 jaar) had een te kort tongriempje en lipbandje en daar zijn wij toen mee naar de tongriemkliniek in Groningen geweest. De behandeling duurt echt maar een paar seconden en het heeft zoveel geholpen.
Ik heb de eerste 5 dagen bv gegeven maar door de pijn die ik had en hij niet goed kon drinken ben ik over gegaan op kunstvoeding want hij kon pas 3 weken na de bevalling terecht (coronatijd). Maar na de behandeling dronk hij ook beter uit de fles.
4 maanden geleden
Geen ervaring met het geven van bv , maar wel met kv. Onze dochter geboren op 9 juni 2024 (3 weken te vroe, is 2 dagen na haar geboorte geklievd in het ziekenhuis. Zij had een type 4, erg strak en korte tongriem.
De handeling zelf is zo gedaan! Al ziet het er erg zielig uit, Emma gaf totaal gesn kick. Het is echt in 5 sec gedaan.
Ze hadden bij ons aangeraden hoe eerder hoe beter. Vanwege het opnieuw aanleren drinken.
Je moet daarna idd 4x per dag het los masseren voor een paar dagen. Met onze dochter gaat het goed! En ze kan nu ook haar tongetje uitsteken. Dat kon zij voorheen echt niet.