13 Reacties
één maand geleden
Pak je rust. En probeer voor 2 weken los te laten dat je geen energie hebt. Daarnaast helpt het mij enorm om vitamines dagelijks in te nemen. Weet niet of je borstvoeding geeft maar zowiezo kost alles nu veel energie. En raad wel aan om groentes te eten. Bestellen is vaak niet super gezond.
één maand geleden
Wanneer je energie terug komt dat weet niemand. Echter heb je dit misschien ook deels zelf in de hand. Ik heb zelf althans wel de ervaring dat als ik lui blijf doen dat ik me ook moe en futloos blijf voelen. Je komt daarmee in een negatieve spiraal. Je moet jezelf eigenlijk echt een schop onder je kont geven en langzaam beginnen. Niet direct onrealistische doelen stellen dat je op één dag het gehele huis schoon maakt zoals voorheen maar bijvoorbeeld met jezelf afspreken vandaag kook ik voor twee dagen zodat ik morgen niet hoef te koken en dan ga ik morgen de badkamer schoon maken. Elke dag een kleine taak. Op die manier blijft het haalbaar en je zal hopelijk merken dat je op den duur je energie vanzelf weer terug krijgt en het je steeds wat makkelijker af gaat.
En anders is het ook niet erg om die dingen zonder energie te doen hè… Dat hoort er ook een beetje bij met een baby. Ik heb ook niet elke dag de energie om te koken maar ik doe het wel. Soms met tegenzin maar achteraf in ieder geval geen spijt en schuldgevoel.
Sterkte en succes! You can do it ❤️
één maand geleden
Misschien een keer bloed laten prikken voor de zekerheid? IJzerwaardes, vit D en schildklier.
Verder merk ik dat ik ook vrij weinig energie heb voor het huishouden. Ik probeer alles in de ochtend te doen want ‘s middags heb ik echt geen zin meer.
Komt vaak neer op opstaan. Kinderen naar school. Baby voeden en in de draagzak en meteen boodschappen doen. Terug thuis alles uitruimen. Was erin enzo. Baby voeden en weer in de draagzak en dan koken.
Daarna is het ongeveer 12-13 uur en heb ik het meeste gedaan
één maand geleden
Ik snap echt dat je er geen energie voor hebt.
Zelf heb ik een hulp in de huishouding, dat scheelt veel. Zij doet de grote dingen zodat we het door de weeks alleen hoeven bij te houden. Misschien een idee om te kijken wat dat je/jullie waard is?
Ik kook vaak na de lunch, want dan heb ik er meer energie voor dan eind van de middag.. dan kan ik rond een uur of 4 gewoon weer lekker uitrusten.
één maand geleden
Niet te veel in 1x doen.. probeer tussendoor ook een dutje te doen als baby slaapt. Probeer gewoon makkelijke gerechten niet te uitgebreid. Op internet staan genoeg makkelijke recepten. Wat iemand anders al zei eet gezond en neem ook supplementen in. Ga naar buiten frisse lucht doet ook goed het is nu nog mooi weer.
één maand geleden
Ik heb nooit energie voor het huishouden gehad en heb daarom een schoonmaakster :p. Nee maar serieus, als je het kan missen is dat misschien wel heel fijn? Bij ons komt ze iedere twee weken drie uur en wordt daardoor ook niet echt vies, meestal stofzuig ik nog in de week dat ze niet komt en natuurlijk wel keuken enzo maar dweilen, badkamers, wc's grondig laat ik aan haar over. En ook je bloed even laten testen? Voor meerdere dagen tegelijk koken? Makkelijke eenpansgerechten? En waarom zijn het eigenlijk jouw taken? Omdat jij niet werkt? Voor een baby zorgen de hele dag is ook hard werken ;)
één maand geleden
Je zegt dat dit jouw taken zijn, hebben jullie dit zo afgestemd toen de baby er al was of is dit nog van voor de zwangerschap?
Ik heb het geluk dat ik een man heb die het hele huishouden doet + full time werkt (ik werkte voor de baby meer dan full time). Ik regel alleen de boodschappen, ik kook en vouw de was op.
Nu ik thuis ben met de baby doen we het nog steeds zo, een hele dag thuis zitten met een new born is in ons geval zwaarder dan een dag werken. Ga nog eens een keer met je partner om tafel, waar kan hij bij springen? Weet hij dat je het zo zwaar hebt, wellicht komt hij zelf met goeie ideeën?
En vooral niet te schuldig voelen om wat er allemaal niet lukt, voor je kindje (en jezelf) zorgen is nu het allerbelangrijkste!
één maand geleden
Sorry, maar 'jouw taken'? De enige taak die je hebt is zorgen dat jouw lichaam kan herstellen van de zwangerschap en bevalling.
En als je dan tijd en energie over hebt, kan je misschien een keer koken of stofzuigen, maar jouw herstel en de zorg voor de baby is meer dan een fulltime baan!
één maand geleden
Wij hadden voor mijn zwangerschap de 90-10 verhouding. 😂 Ik regel alles thuis: schoonmaken/koken/boodschappen/tassen inpakken voor vakantie.
Mn vriend gooit net aan zn gebruikte was in de wasmand (soms op aandringen), gooit afval weg en ruimt af en toe de vaatwasser uit. Meestal moet ik het wel 10x vragen maar goed.
Ik werkte +-30 uur, hij 60 uur
Dus met het huishouden ed erbij beiden meer dan fulltime.
Ik ben eraan gewend en ik irriteer mij er niet zo aan. En ik denk dat wij ook best conservatief zijn op dat vlak.
Ik wist ook al voor mijn zwangerschap dat de baby verzorgen grotendeels op mijn schouders zou komen. Dus ik wist waar ik aan begon. (aangezien ik ook minder ga werken en nu verlof heb)
Ik vind het allemaal geen probleem, alleen met de baby erbij groeit mij het soms ook even boven het hoofd. Als mijn partner dan na vragen iets niet wil doen vind ik het prima, maar ik maak het mezelf dan ook makkelijk. Boodschappen worden bezorgd, ramen laat ik lappen, eten bestellen we wel eens. Huishouden laat ik soms maar gewoon zitten. Ik vind het wel best. Ik ga er ook alle nachten uit dus hij moet niet van mij verwachten dat ik mét een slaaptekort nog steeds die perfect georganiseerde vriendin ben 24/7.
Misschien moet je het ook wat meer loslaten en gewoon de boel de boel laten af en toe. Wat anderen ook zeggen laat taken uit handen nemen als je daar de financiële middelen voor hebt. Je energieniveau word vanzelf weer beter en dan pak je het weer op. Het is ook niet gek dat je moe bent als je al maanden niet doorslaapt, 24/7 voor 2 mensen moet zorgen waarvan 1 baby en alles draaiende wil houden.
En ja het is niet makkelijk (ik kan het weten met mijn bijna smetvrees en autistische trekjes) maar als je jezelf blijft pushen gaat de emmer waarschijnlijk wel een keer overlopen en dan ben je verder van huis.
Het komt wel weer, merk ik zelf ook. Als ze een nacht doorslaapt krijg ik alles gedaan en bij een kutnacht niet. So be it
één maand geleden
Je kunt sowieso wat floradix nemen tegen de vermoeidheid en vitamine d heb je wellicht ook nodig na dit weekend. En verder: loslaten op hectische momenten. Veel water drinken (bijvoorbeeld iedere keer een glas als je naar de wc bent geweest). En voor jezelf misschien aan één onderwerp prioriteit geven de komende week. Bijvoorbeeld goed eten. Dan komt daarna een wandeling per dag met je baby en daarna het huishouden. Kortom maak het klein voor jezelf. Zou mijn advies zijn. Liefs
één maand geleden
Nou onze schoonmaker is 10 weken op vakantie geweest 😩😩😩😩 maar volgende week komt hij eindelijk weer. Komt 1 keer per 2 weken 3 uur en doet dan alle grote taken als keuken en badkamer en wc grondig en dweilen. Dan hoeven wij alleen nog bij te houden. Dat scheelt al een boel. Dat bijhouden is ook wat ik de afgelopen 10 weken heb gedaan, maar dat ga je toch zien na een tijdje.
Maar eerlijk. Stofzuigen, wasjes draaien en koken lukt meestal nog wel. Maar dweilen en echt poetsen echt niet. Dat is gewoon amper te doen met een baby