5 Reacties
2 jaar geleden
Oh wauww ik heb alleen last van een te lage ferritine. Is hoge ijzergehalte gevaarlijk?
2 jaar geleden
Reactie op Mirra roha
Oh wauww ik heb alleen last van een te lage ferritine. Is hoge ijzergehalte ...
Het kan schadelijk zijn voor de lever
2 jaar geleden
Ik kreeg ook een te hoog ferritine uit het bloedprikken, maar een laag ijzergehalte. Goed dus om te beseffen dat het niet hetzelfde is! Ferritine is een eiwit dat ijzer opslaat in je lichaam. Het heeft dus wel met elkaar te maken, maar (te) hoog ferritine kan bijv. ook komen doordat je een infectie hebt (gehad). Te hoog ferritine hoeft dus ook niet te betekenen dat je ijzergehalte ook te hoog is. Ik weet niet of ze over beide waarden wat gezegd hebben bij jou? Verder zou ik proberen me niet teveel zorgen te maken, even afwachten wat de internist zegt.
2 jaar geleden
Reactie op Juli192024
Ik kreeg ook een te hoog ferritine uit het bloedprikken, maar een laag ijze ...
Thanks! Ik weet het eerlijk gezegd niet meer zo goed of ze dit gescheiden hebben gezegd, naar mijn herinnering was het je ijzer is veel te hoog, wat verder kijkend had ze het over ferritine. Maak me niet zo'n zorgen, die week extra kan er ook wel bij na maanden haha. Was het bij jou ook dat je nog een keer moest prikken? En moest je iets doen nadat het de tweede keer te hoog was?
2 jaar geleden
Reactie op katieperrie
Thanks! Ik weet het eerlijk gezegd niet meer zo goed of ze dit gescheiden h ...
Ik moet inderdaad nog een keer, maar dat is pas over een paar weken. Omdat het ijzergehalte zelf laag was maakten ze zich geen zorgen verder, waarschijnlijk was de ferritine verhoogd door een infectie (2 weken voor het prikken flinke griep gehad, dus waarschijnlijk het staartje daarvan). Hopelijk valt het mee bij jou!