8 Reacties

4 dagen geleden

Ik kan je schoonzus tot op zekere hoogte snappen. Zeker als ze voorafgaand aan het krijgen van haar kindje al wat hypochonder was. Hoe reageert jouw broer hierop? Kan hij meegaan in het gedrag van je schoonzus? Je zegt dat ze ervan bewust is, misschien kan je een keer rustig het gesprek met haar aangaan? Er zit waarschijnlijk ook mogelijk veel angst achter? Ik denk dat je zo lang mogelijk weg moet blijven van ongevraagde adviezen, tenzij het kindje eronder doorgaat. Waarschijnlijk ben ik voor mijn familie de ultra voorzichtige moeder door alleen vriendelijk te vragen: als je ziek bent, stel bezoek even uit en wil je m’n dochter niet in haar gezicht kussen? Ondanks dat het een sterke meid is, vind ik het gewoonweg ongepast om een baby te kussen als je snotverkouden bent. Daar ben ik al meerdere keren heel boos om geworden, zeker omdat het RS virus ontzettend rond gaat. 100% voorkomen ga je niet maar ik vind het gewoon asociaal.

4 dagen geleden

Wow he sprekend als iemand die zelf vaak gezondheidsklachten heeft die niet altijd verklaarbaar zijn (long covid) krijg ik ontzettend de kriebels van je berichtje. Het is echt niet zomaar altijr aandacht vragen als iemand vaak ziek is. En de sprong naar munchhausen by proxy vind ik vrij heftig want daarbij maakt iemand z'n kindje opzettelijk heel erg ziek zodat er aandacht is voor ze in de slachtofferrol. Ik weet natuurlijk niet hoe spastisch ze is en hoe vaak ze de temperatuur van haar dochtertje meet, maar zoals ik het lees is het gewoon een first time mommy die een stuk voorzichtiger is dan jij bent en graag een gezonde dochter wil hebben. Het is nou eenmaal ook advies om je baby binnen te houden wanneer die verkouden is. Misschien dat je eens met haar kunt praten over de noodzaak om alles schoon te houden bij de baby en dat dat niet meer houdbaar is zodra de baby meer rondbeweegt en alles zelf in de mond stopt. Misschien weet ze heel goed dat ze wat meer los moet laten maar lukt het niet (hormonen of ocd misschien) of wil ze wachten tot de volgende ronde vaccinaties oid. Vragen zonder oordeel en met belangstelling/zorg ipv kritiek/ aanvallend gaat vaak een stuk beter. Lang verhaal sorry maar ik hoop dat het losloopt en wens je er succes mee

4 dagen geleden

Munchausen-by-proxy is echt een pittige diagnose, in het Nederlands heet het dan ook kindermishandeling door falsificatie. Volgens mij is daar geen sprake van in dit geval. Ik vind het lastig. Mijn gevoel is heel erg: het is haar eerste kind, ze mag zelf ontdekken waar haar grenzen liggen en zij hoeft het niet op jouw manier te doen. Het komt wat betuttelend over dat jij haar gaat vertellen "hoe het moet" (om het even kort door de bocht te formuleren) terwijl jij ook de wijsheid niet in pacht hebt. Zoals je zelf zegt: ze zal de controle vanzelf wat meer los gaan laten, ze is pas net drie maanden moeder. Ik zou zeggen: geef haar wat tijd en ruimte om het zelf te ontdekken. Als je je toch echt zorgen maakt over mishandeling door falsificatie, dan zou ik het in ieder geval eerst met je partner bespreken, of die het ook zo ziet. Daarna eventueel samen aan de bel trekken.

4 dagen geleden

Munchhausen by proxy is echt een ernstige psychiatrische ziekte waarbij je een ander zelf schade toe doet. Dus dan zou je schoonzus bewust haar kindje ziek maken juist. Dat lees ik (gelukkig!) niet terug in je berichtje? Vind dat best wel heel heftig om zo op te schrijven.

4 dagen geleden

Misschien helpt het om de serie babies op Netflix te kijken..too clean zorgt juist voor problemen... Maar dat ze wat onzekerder is dan jij, dat is natuurlijk erg goed mogelijk

4 dagen geleden

Ze is misschien een tikje hypochonder en angstig aangelegd, maar dit is geen pcf (voorheen munchausen). Ik snap je zorg wel.. als het echt smetvrees is, kan dit uiteindelijk invloed hebben op de ontwikkeling. Zou het tegen haar zeggen!

4 dagen geleden

Ik vind je uitspraken best wel heftig, alleen omdat zij wat voorzichtiger is dan jij. Ik vind het ook niks als een ander kind met zn vieze vingertjes aan het gezicht van mn baby zit. Ik heb gewoon geen zin in een zieke baby met slapeloze nachten en extra zorgen. En met kleine kinderen worden virussen snel verspreid. Daarnaast is het dr eerste kindje. Je bent vaak altijd wat makkelijker met een tweede. Als het kindje wat ouder wordt, zal ze het vanzelf wat meer loslaten. Plus, sommige mensen zijn nou eenmaal sneller en vaker ziek. Dat is gewoon heel vervelend. Mn vriend kan nog iemand zn neus likken en krijgt er niks van. Ik word al ziek als een ziek persoon al naar me kijkt. Ben vrijwel continu verkouden, heel irritant

4 dagen geleden

Ik vind het nogal heftige uitspraken van je. Heb je zelf al eens opgezocht wat deze ziekte inhoud? Aan je berichtje te lezen niet, want je schoonzus is juist heel voorzichtig met haar “eerste” kindje. Wat heel begrijpelijk is want het is je eerste kindje. Alles is nieuw, je gevoel, je moederschap. Dus dan wil je heel erg je best doen en er alles op alles zetten om ziektes bij je kindje weg te houden. En daarbij is het aan je schoonzus hoe ze haar kindje opvoed en niet jij. Misschien is ze van haarzelf netjes, hygiënisch en sommige mensen hebben nou eenmaal het smetvrees in zich. En misschien heeft ze een wat mindere gezondheid als dat wat jij gewend bent. So be it. Leef en laat leven. Ik zal me iniedergeval iets anders opstellen naar je schoonzus toe.