13 Reacties
3 maanden geleden
Dit is heel herkenbaar, wij hebben hier ook last van met enorme driftbuien! Helaas geen tips dus, maar ik hoop dat er iemand reageert die kan helpen. Heb jij wel het idee dat je baby voldoende drinkt met tepelhoedje? Onze baby is 6 weken en vaak na langdurig drinken nog onverzadigd.
3 maanden geleden
Hoi! Ik heb de eerste 2,5 week ook alleen met tepelhoedjes gevoed. Het is gelukt om af te bouwen. Heb dat ook samen met lactatiekundige gedaan. Inderdaad goed tepel voorvoren (hamburger/platter maken). Wat bij mij goed werkt is even voor kolven, bij mij werkt dat het best met kolfapparaat maar kan ook met de hand. Dan is de tepel goed gevormd. Daarnaast komt er dan al meteen wat melk, lactatiekundige gaf aan dat baby daardoor beter gemotiveerd is om aan te happen en te blijven zuigen. Het is investeren en goed oefenen, maar op deze manier lukt het hier nu al 1,5 week. Heeft lactatiekundige ook mee kunnen kijken met de aanhap/aanleggen zonder tepelhoedje? Veel succes!🍀
3 maanden geleden
Ik heb de 1e 4 weken ook met tepelhoedje gevoed. Ik ben nu volledig zonder. Ik heb haar zowiezo ook vaak gekolfde melk met een fles van lansinoh gegeven. Wat mij hielp is als ze aan het drinken, haar eraf halen en snel het tepelhoedje eraf halen en haar weer terug er aan duwen. Het kost echt even energie en tijd maar verwacht niet dat ze het gelijk moet kunnen. Oefenen, oefenen oefenen. Al is het maar 1 voeding per dag. Rustig blijven ook en als het niet lukt later weer proberen. Bij mijn andere dochter lukte het pas bij 2 maanden.
3 maanden geleden
Hoi. Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Ik voed nu al 7w met tepelhoedje want onze dochter is dysmatuur geboren en had niet genoeg kracht om te drinken (kreeg ook sondevoeding en flesjes) en met tepelhoedje kost minder energie.
Nu gaf de vroedvrouw aan dat ik kon gaan afbouwen. Ze gaf aan van eerst wat te voeden met tepelhoedje en als je de tweede borst doet dan zonder. Of als ze maar 1 kant drinkt na een paar minuutjes af te koppelen en haar zonder te laten aanhappen.
Ze gaf aan van zeker elke dag een paar keer te oefenen en hierbij vanaf 0 te beginnen. Dus zoals je zou doen als ze pasgeboren is: zelf comfortabel zitten, buik tegen buik, jouw hand in haar nek en haar hoofd vasthouden, neus tegen de tepel en vanaf ze haar mond wijd open doet haar met je hand dat haar hoofd en nek vasthoud over je tepel te brengen en dan goed aanduwen tussen de schouders zodat ze 1 niet direct loslaat en 2 in flexie gaat waardoor ze betere aanhap heeft en haar neus vrij is om te ademen. Daarnaast gaf ze ook aan van vooraf al wat handmatig te kolven zodat je zelf de toeschietreflex opwekt. Als er al een druppeltje is dan doen ze sneller hun mond wijder open. En als ze nog te hongerig is kan je ook wat afkoven en bvb op een lepeltje geven.
Wij zijn nu een weekje aan het oefenen en ze kan het 2 voedingen per dag volhouden daarna heeft ze hem weer nodig. Zo ga ik het proberen vasthouden en opbouwen en hopen dat het lukt zonder. En zoniet dan zal het met dat siliconen ding zijn.. ik ben al lang blij dat ze niet meer elke paar voedingen een fles moet hebben en dat ik moet kolven.
Succes! Ik hoop dat het bij jou ook snel mag lukken.
3 maanden geleden
Ik ben uiteindelijk zelf nooit structureel een tepelhoedje gaan gebruiken, maar weet dat de lactatiekundige bij mij zei dat het zodra de baby wat groter wordt (en kan na een paar dagen/week al veel schelen) het steeds makkelijker voor ze wordt om aan te happen. Een baby groeit veel sneller dan de borst, dus wat dat betreft wees niet te streng voor jezelf denk ik en heb niet teveel haast.
Van mijn zus weet ik dat ze maanden de fles heeft gegeven of met tepelhoedje voeding gaf, maar toen ze na een maand of 4/5 een keer het tepelhoedje was vergeten én geen fles bij had, haar zoon opeens wél weer kon aanhappen.
Dus het kan nog alle kanten op ❤️
Volg vooral je gevoel, al is dat door hormonen soms knap lastig..
3 maanden geleden
Hier ook in de eerste week met tepelhoedje begonnen en 2 weken later weer afgebouwd ivm platte tepel bij mij en een te kort tongriempje bij hem. Hier kreeg ik het advies om een paar minuten te laten drinken en dan afkoppelen en snel het tepelhoedje eraf te halen en dan weer aan koppelen. Dan is de tepel al voor gevormd en is er al wat melk. Hier ook driftbuien wel gehad maar wel elke keer geprobeerd. Soms ging het wel en andere keren dan ging hij helemaal tekeer dus dan ging het tepelhoedje er weer terug op. 2 weken over gedaan en steeds vaker zonder tepelhoedje. Kleine nu bijna 5 weken en drinkt nu volledig zonder. Het was hier even doorzetten en veel oefenen maar het is wel gelukt. Ik hoop dat het voor jullie ook gaat lukken 😊
3 maanden geleden
Reactie op anncary
Ik heb de 1e 4 weken ook met tepelhoedje gevoed. Ik ben nu volledig zonder. ...
Wat fijn dat het is gelukt! Had jij bepaalde spenen of flesjes die de overgang van tepelhoedje/fles naar tepel makkelijker maakten? En kreeg ze al wel eens een fopspeen bij jullie in de eerste weken?
3 maanden geleden
Reactie op Iris Weytboer
Hier ook in de eerste week met tepelhoedje begonnen en 2 weken later weer a ...
Thanks voor je reactie en wat super fijn dat het bij jullie ook is gelukt! Had jij bepaalde spenen of flesjes die de overgang van tepelhoedje/fles naar tepel makkelijker maakten? En kreeg ze al wel eens een fopspeen bij jullie in de eerste weken?
3 maanden geleden
Hoi! Ik voed ook met tepelhoedje en onze baby is inmiddels 6 weken. Misschien een domme vraag, maar is het erg om het tepelhoedje ‘gewoon’ te blijven gebruiken en niet af te bouwen? Zijn er mensen die het langdurig hebben gebruikt? Zolang het werkt, ben ik namelijk een beetje huiverig om ermee te stoppen.
3 maanden geleden
Heb de andere reacties niet gelezen maar ik ben begonnen met beginnen te voeden net hoedje en na een paar minuten (als m’n tepels door het zuigen groter zijn geworden) hem er af te halen en m’n zoon zonder aan te leggen. Ook heb ik in het begin wel in de nacht met hoedje gevoed omdat ik geen zin had in dat geknooi. Dit was rond de 4 weken, nu een paar dagen volledig zonder
3 maanden geleden
Reactie op Lou7
Thanks voor je reactie en wat super fijn dat het bij jullie ook is gelukt! ...
Hoe kreeg hij af en toe een flesje van dr Brown. Speen van difrax kreeg hij ook. Zou niet weten of dit het makkelijker maakte maar we hebben hier in dat opzicht geen tepel verwarring of iets gehad.
3 maanden geleden
Reactie op DaniqueR93
Hoi! Ik voed ook met tepelhoedje en onze baby is inmiddels 6 weken. Misschi ...
Ik heb 7 maanden gevoed met tepelhoedje, kind wilde ook niet zonder. Uiteindelijk was ik er zo handig in dat ik er ook gewoon mee voedde in het openbaar. Ze worden er dus evengoed groot mee :)