29 Reacties

4 maanden geleden

Ik heb het ook geprobeerd maar nauwelijks een ml per 24u en ze zeiden tegen mij dat ik het daarna moest invriezen dus dat wel gedaan. Maar heb na 2dgn niet meer gedaan🙈 als kindje bijgevoegd moet worden dan maar met kunstvoeding want dit werkt voor mij nu niet in elk geval😉

4 maanden geleden

Mijn tip is om vooral een vaste tijd of tijden aan te houden! Na een paar dagen zal je absoluut meer krijgen☺️ maar wel eraan houden dan natuurlijk!

4 maanden geleden

Ik weet niet of t de ‘officiële’ manier is… Maar zelf doe ik het zo; Borst eerst goed masseren (alle vingers wel gewoon gebruiken en naar voren toe masseren) Beste is zelfs om dit na een douche te doen, dan zijn je borsten ook wat ‘opgewarmd’ en gaat t vaak al beter! En dan borst met 1 hand vastpakken door m zegmaar op m’n pink t/m wijsvinger leggen, duim aan de bovenkant en zodoende ook naar voren toe bewegingen te maken en te kolven (echt beetje de hele borst meepakken, niet enkel t stukje tepel, t is ook *borst* voeding :) Denk dat ik het met 2 vingers echt niet comfortabel zou vinden… heb dan ook wel een best formaat, maar dit lijkt me sowieso miss niet helemaal fijn? Ik hoop dat je t een beetje snapt haha Er zijn ook verschillende filmpjes online dacht ik! Daar al eventjes naar gekeken? En vooral heeeeel Veel geduld! Merk dat t hier soms ook lastiger gaat en dat k al snel gefrustreerd raak, maar dit werkt totaal niet mee! En trots zijn op elke druppel, want das toch weer 1 meer☺️ En mocht t mogelijk zijn, doe het zeker even 2x per dag. Ik doe het vaak 1x per dag en merk dat als ik het 2x doe dat die 2e ronde echt veel beter gaat haha

4 maanden geleden

Hey! Ik had de eerste paar dagen ook heel weinig. Ik heb vast 3 momenten per dag aangehouden om te kolven en dan in totaal 10 minuten per keer. Aan het einde van de dag gooi ik dan de 3 losse opvangbakjes bij elkaar en dit vries ik in. Eergister voor het eerst 10ml over de dag heen en vandaag 13ml. Misschien dus net zoals ik even volhouden om het op gang te brengen. Succes😃

4 maanden geleden

Ohja en wat bij mij ook erg helpt is om tijdens het kolven gewoon even de tv of iets aan te zetten voor afleiding. Ik merk dat als ik heel de tijd focus op hoeveel eruit komt dit minder is dan wanneer ik er niet mee bezig ben verder🤷🏼‍♀️

4 maanden geleden

Hoi! Mag ik vragen waarom het slim is om vanwege een geplande inleiding colostrum op te vangen? Ik word ook ingeleid namelijk :)

4 maanden geleden

Hier was het ook even doorgaan.. elke dag gaat het makkelijker, rechts al veel beter dan links. Vooral ontspannen, borsten afwisselen. En elke druppel is er één :) Ik was eerst ook wat stressig omdat het zo weinig was Maar nu, na 5 dagen, ongeveer 3 ml per keer. 3x per dag is dat toch een mooie portie ;) en ik ben benieuwd maar heb vertrouwen dat het nog wel meer wordt. Ik kolf omdat ik zwangerschapsdiabetes heb en een geplande keizersnede krijg. Fijn om eigen voeding bij te kunnen geven, mocht het nodig zijn.. Bij mijn 2e kindje ook gedaan en dat ging heel goed, hij was het ook nodig, dus fijn dat het kon. Daarnaast al wat meer vertrouwen in mijn lijf, hielp ook mee. En, alvast een beetje gewend aan het gevoel.. want ook nu is het toch weer een beetje pijnlijk/gevoelig. Het gaat al wel beter maar de eerste dagen voelden mijn tepels wel wat beurs :)

4 maanden geleden

Er staat trouwens in een ander topic hier, een mooi filmpje met uitleg over. Maar ik lees dat je al bij de lactatiekundige bent geweest (superslim!) Misschien kan je nog eens contact opnemen en je vraag voorleggen?

4 maanden geleden

Reactie op bootjemaantje

Hier was het ook even doorgaan.. elke dag gaat het makkelijker, rechts al v ...
Heb je last van je borsten na het kolven? Worden ze gevoeliger?

4 maanden geleden

Reactie op SMommy

Hoi! Mag ik vragen waarom het slim is om vanwege een geplande inleiding col ...
Dit werd bij mij in het ziekenhuis aangegeven. Ik word met 37 weken ingeleid. Dan kan de baby nog wat moeier zijn, moeite hebben met aanhappen etc. Dus het is meer preventief! Ik heb zelf gewoon een hele grote wens om borstvoeding te geven, dus liever dit proberen en voorraadje hebben dan dat er kunstvoeding gegeven moet worden.

4 maanden geleden

Bedankt allemaal! Ik ga het ook vaker op de dag proberen op vaste momenten en hopen dat het elke dag een beetje meer gaat worden :)

4 maanden geleden

Reactie op Aniek2307

Heb je last van je borsten na het kolven? Worden ze gevoeliger?
Ja, komt een beetje door dat geduw en getrek. Niet extreem hoor, maar gewoon gevoelig

4 maanden geleden

Ik doe het elke avond rond 19:30/20:00u. En masseer eerst m'n borsten en zorg dat ze warm zijn. Dan pak ik de handkolf en krijg totaal uit beide borsten ongeveer 15ml per avond. Soms ook wel eens 7ml.. dus ja wisselend 🤷🏼‍♀️

4 maanden geleden

Reactie op cloverrainbow

Dit werd bij mij in het ziekenhuis aangegeven. Ik word met 37 weken ingelei ...
Mijn ultieme tip hiervoor: als je bent bevallen telkens met je hand wat colostrum afkolven op een theelepeltje en dit in het mondje van je kindje gieten 🥰 Mijn zoontje was op dag 1 ook te moe om aan te happen en toen gaf de verpleegster dit als tip. Werkte super goed bij mij. Ik beviel overigens met 40 weken, maar ben zo dankbaar met die verpleegster. Want ik heb van anderen ook wel eens gehoord dat er dan meteen kunstvoeding werd voorgesteld, terwijl dat voor ons zo niet nodig was.

4 maanden geleden

Reactie op Zomer21

Mijn ultieme tip hiervoor: als je bent bevallen telkens met je hand wat col ...
Ja goeie tip. En dan is het ook fijn dat je al een beetje weet hoe het werkt om met de hand te kolven he!

4 maanden geleden

Reactie op bootjemaantje

Ja goeie tip. En dan is het ook fijn dat je al een beetje weet hoe het werk ...
Ja dat denk ik zeker. Ik wist dat toen niet, nooit prenataal gekolfd voor de eerste, maar de verpleegster liet me zien hoe het moest en dat lukte dus met haar hulp. Fijne was dat ik de eerste dagen in het ziekenhuis lag en dus daarbij goede ondersteuning had ☺️

4 maanden geleden

Ik heb het met de kolf gedaan, eigenlijk is dat niet het advies. Dus geen idee of het kwaad kan. Heb nu 4x gedaan, iedere keer 25 ml per keer. Maar ik ben pas een halfjaar geleden gestopt met borstvoeding. Dus geen idee of dat verschil maakt.

4 maanden geleden

Ik verbaas me echt over de hoeveelheden die ik hier langs zie komen! 😨 Ik probeer ook iedere avond met mijn hand wat te kolven maar ik vul echt maar één zo’n klein spuitje van een milliliter en moet heel wat moeite doen voor die paar druppels. Kan ik het beter met een handkolf proberen bijvoorbeeld?

4 maanden geleden

Reactie op Immie26

Ik verbaas me echt over de hoeveelheden die ik hier langs zie komen! 😨 Ik ...
Lijkt me prima hoor. Je baby kan straks echt maar mini porties op, omdat het maagje nog zo klein is. Eén voeding van ons zoontje was één theelepeltje costrum. Dus echt maar een mini beetje. Maar als je echt advies wil zou ik een lactatie deskundige bellen om te overleggen.

4 maanden geleden

Reactie op Zomer21

Lijkt me prima hoor. Je baby kan straks echt maar mini porties op, omdat he ...
Dank je. Ik dacht eigenlijk ook dat het wel “normaal” was, maar ga toch twijfelen als ik die andere hoeveelheden lees. Zeker omdat we weten dat ze het nodig heeft wil het het gewoon graag goed doen denk ik 😅