54 Reacties
10 dagen geleden
Wij combineerden rapley met gepureerde dingen. Eerst bv brocolli, pompoen. Gewoon koken/stomen en pureren en dan invriezen in ijsblokjeshouder en er dan jedere dag 1 uithalen. Onthoud dat het in het begin alleen maar km het proeven gaat en niet om hoeveelheden.
10 dagen geleden
Bij mijn dochter volgde ik het schema en tips uit het groene boekje van CB. Geen apart apparaat voor gekocht hoor. Gewoon groenten stomen/koken en pureren met staafmixer. Je kan het best beginnen met wortel of pompoen, wel zoet maar geen fruit en met bloemkool even wachten, geeft kans op buikpijn. Verder een grote batch maken, invriezen in diepvriesblokjes en dan die in zakjes met label bewaren on de vriezer. Ook handig als ze straks meer dingen in een keer gaan eten ;)
10 dagen geleden
Ik ben bij onze dochter (nu 2jaar) wel begonnen met fruit. Het maakt niet uit of je begint met groente of fruit. Het CB zei ons toen. Vaak vinden ze fruit lekkerder omdat het zoeter is, daardoor hebben ze het slikken sneller onder de knie.
Uiteindelijk heeft onze dochter fruit en groente zonder problemen goed gegeten. Ik ga het bij ons zoontje precies het zelfde doen.
Groente kook ik gewoon (zonder zout) afgieten en dan staafmixer er door heen. Het zelfde bij appel en peer. En ander fruit is meestal al zacht van zichzelf. Ik maak grote porties. Ik doe de puree in ijsblokvormpjes van de zeeman, vries het in. Wanneer het hard genoeg is wip ik ze eruit en doe ze in diepvrieszakken. Zo maak ik eens in de zoveel tijd een flinke voorraad. Ik haal het dan van te voren uit de vriezer en eventueel laat ik het fruit ontdooien in de magnetron en groente warm ik ook op in de magnetron.
Ik gebruik dus geen stomer of iets dergelijks.
In het begin zijn het echt oevenhapjes. Wij bieden dan in de ochtend rond 9uur fruit aan. Paar dagen achter elkaar het zelfde soort zo wennen ze aan de smaak. Wij zijn met 5 maanden rond 5uur/half 6 een groente hapje aan gaan bieden. Ook hierbij paar dagen het zelfde soort.
Maar volg hierin vooral je kindje. Het ene kindje is sneller eraan gewend dan het andere kindje geldend ook qua hoeveelheid het kindje wil, en hoe het slikken gaat. Maar het kan ook zo zijn dat je kindje met 4 maand echt iets heeft van dit wil ik niet. Dat is niet erg het gaat echt om het oefenen.
9 dagen geleden
Reactie op Renee3
Wij volgen de kleintjes methode, die heeft ook een lijst met wat je op welk ...
Dat boek heb ik ook! En wil ik ook gaan volgen. Alleen moet je dan dingen uit zo’n lijst een paar x achter elkaar aanbieden of is het gewoon steeds maar wat uit de lijst kiezen? Want wij willen hem gewoon met de pot laten mee eten zeg maar. Dus zal je hem niet elke x broccoli bijv kunnen aanbieden
8 dagen geleden
Reactie op roosss12
Dat boek heb ik ook! En wil ik ook gaan volgen. Alleen moet je dan dingen u ...
Jaa de Kleintjes methode doen wij ook! Bij mijn andere 2 kinderen begonnen rond de 7 maanden, toen konden ze redelijk zelfstandig zitten in de kinderstoel.
Nu al zin in, heb naar aanleiding van deze post het boek weer afgestoft 😄
8 dagen geleden
Reactie op roosss12
Gewoon steeds wat kiezen deden wij, ze at steeds mee met wat wij aten. Als dat niet geschikt was dan maakt ik gewoon een aardappeltje en wat groente bijvoorbeeld apart voor haar. Heel handig en leuk om vanaf het begin samen te eten! Ook het idee dat het tot ze 1 jaar is echt oefenen is en het vooral leuk en een ontdekkingstocht is, vind ik erg relativerend!!
8 dagen geleden
Mama Roos Kookt heeft best een leuk cursus aanbod met stappenplan, receptenboekje en agenda wat wanneer aan te bieden. In het kort komt het erop neer dat je de groenten kookt en glad pureert, later fruit op dezelfde manier introduceert. Het gaat in deze fase echt om proeven en nog niet het buikje vullen
8 dagen geleden
Reactie op roosss12
Je kunt ervoor kiezen als je broccoli eet, voor twee/drie dagen voor je baby'tje te maken. Dan kan hij daar eerst kennis mee maken. Dan daarna wortel drie dagen bijvoorbeeld. Na een poosje maakt het niet uit maar zou rustig aan de smaken laten wennen denk ik
8 dagen geleden
Reactie op roosss12
Oké, en hoe bewaar je die broccoli dan het best? Want er gaan wel vitamines ...
Als je dag 1 maakt en zelf ook eet, kan je voor dag 2 en 3 bewaren in de koelkast. Er zijn ook mensen die ijsblokjes trays gebruiken en een ochtendje koken en alles gepureerd in blokjes invriezen... elke dag vers is in het begin niet te doen hoor haha
4 dagen geleden
Misschien ben ik dan de loedermoeder en krijg ik iedereen over me heen, so be it.
Ik ben bij de twee oudsten en straks weer bij onze jongste, met de wortel van Olvarit begonnen. En ik bied eerst groenten aan om aan te wennen. Als ik een keer groente over heb voor het avondeten dan pureer ik dat en geef ik dat en vries ik een deel in. Maar over het algemeen is Olvarit een grote vriend van me tijdens de hapjes periode.