39 Reacties

4 maanden geleden

Ik lees mee! Hier kans op keizersnee vanwege stuitligging

4 maanden geleden

Mijn tip is. Neem echt je rust. Die 6 weken rustig aan doen is echt nodig. Ik dacht na 5 weken dat ik wel naar mijn diploma uitreiking kon. Heb nog tot 7 maanden na de bevalling last gehad van mijn buik. Natuurlijk mag je wel langzaam aan weer opbouwen met wandelen maar ga vooral niet te snel. Daarnaast masseer zodra het kan je litteken en eventueel na een maand of 2/3 afspraak bij ostheopaat. Mijn litteken bleek verkleefd. Ik ga nu dus rustiger aan doen en direct met mijn litteken aan de slag. Wil je verder niet bang maken. Misschien had ik ook gewoon pech. Maar weet gewoon dat ik te snel te veel gedaan heb waardoor mijn herstel erg lang geduurt heeft.

4 maanden geleden

Luister goed naar je lichaam en wil niet te snel dingen gaan doen. Zelf ben ik naar een bekkenfysio geweest die gespecialeerd was in zwangerschap en herstel, daarnaast ook cupping en massage gedaan op advies van haar. Daarbij de tip ga vooral je eigen herstel niet vergelijken met anderen, elk herstel is anders😉

4 maanden geleden

Hier een andere kant van ks herstel, ik moest 2 dagen in het ziekenhuis verblijven (dat is nu 1 nacht geworden bij ons) maar voor ik het ziekenhuis uit was was ik ook van de pijnstilling af. Ik heb de eerste weken rustig aan gedaan, niet zwaarder tillen dan de baby maar zat mijn kraamweek wel op de bank ipv in bed. Na 6/8 weken was ik echt weer oké om alles te doen. Geen last meer gehad van mijn litteken of buik! Ik denk dat het belangrijkste is dat je zelf goed aanvoelt hoe je je voelt en wat wel en niet gaat, ieder herstel is anders. Pak zoveel rust als nodig en geniet van de kleine :-)

4 maanden geleden

Naar je lichaam luisteren, ik had een bed in de kamer maar nam daar vooral overdag m’n rust en de voedingen op bed was prettiger. Snachts kon ik gewoon naar boven( toilet boven dus dat scheelt) dan hoefde ik maar 2x de trap op en neer op een dag. Ook liep ik t stukje van de voordeur naar de straat voor een praatje met de buren maar verder dan dat kwam ik de eerste week niet. Ik ben na 6 wk bij de fysio geweest omdat m’n bekken scheef stond. Al probleem van voor de zwangerschap. Maar kort daarna stond ik al weer op het volleybal veld. Vraag hulp van je omgeving in het begin en goed luisteren naar je lichaam!

4 maanden geleden

Het is denk ik per persoon en keizersnede heel wisselend. Een mooie tip las ik al om jezelf niet te vergelijken, bij iedereen verloopt het anders. Rust pakken is zeker heel belangrijk, neem dat serieus! In welke vorm hangt een beetje af van wat je al wel of juist nog niet kan. Ik heb nu 2x een keizersnede gehad. De eerste keer had ik erg veel moeite met bewegen, maar was ik ook best bang dat het litteken of de wond zou scheuren, want zo voelde het in het begin. Met name rechtopstaan en wanneer er iets druk op kwam. Herstel duurde zeker langer dan 6 weken, ik weet niet meer precies hoe lang maar echt lang last gehad van mijn buik. De 2e keer wist ik veel beter wat me te wachten stond en wat mijn lijf aankon, toen ben ik veel sneller begonnen met bewegen. Al op dag 1 in bed een beetje wiebelen en benen bewegen etc, daarna zsm uit bed en douchen. Elke dag ging het makkelijker. Ook al snel geoefend met draaien in bed, zodat ik weer op mijn zij kon slapen. In het begin lastig en pijnlijk, maar zodra ik lag ging het goed en dan sliep ik ook echt fijner. Maar kijk ook vooral hoe het komt, waar je grens ligt en neem je rust. Die 6/8 weken is een richtlijn. Kan sneller of langzamer, tijd zal het leren. Ik krijg over een tijdje mijn 3e keizersnede, ik neem mijn ervaringen mee, maar weet natuurlijk ook nooit hoe het herstel dit keer weer gaat verlopen.. Succes met de keizersnede en geniet vooral van de kraamperiode als dat ff lukt!

4 maanden geleden

Bij mij was het herstel ook lang omdat ik in het begin weinig durfde. Heb uiteindelijk veel gehad aan de keizersnedeclub (Instagram). Zij heeft volgens mij ook een boek over herstel van een keizersnede geschreven en geeft cursussen. Wellicht dat je daar iets aan hebt!

4 maanden geleden

Rust nemen, niet te zwaar tillen, de eerste dagen de wond ook laten drogen aan de lucht, bij hoesten en niezen tegendruk geven met een klein kussentje in je buik, ik heb de eerste dagen echt zittend gedoucht omdat het me teveel energie kostte En indien je interesse hebt, na 6-8 weken kun je je litteken laten behandelen bij o.a. de keizersnedeclub Ook een goede tip om te volgen via Instagram want ze geeft echt hele goede adviezen al zonder dat je langs gaat. Zo wil ik dit keer ook de scarban siliconenpleister gaan gebruiken.

4 maanden geleden

Ik ben meerdere topics bij langs gegaan die over dit onderwerp gingen. En heb dit genoteerd voor mijzelf

4 maanden geleden

Reactie op michele101

Bij mij was het herstel ook lang omdat ik in het begin weinig durfde. Heb u ...
Heb je tips die je echt zijn bijgebleven of waar je echt veel aan hebt gehad van de keizersnedeclub?

4 maanden geleden

Reactie op Anoniem02072024

Heb je tips die je echt zijn bijgebleven of waar je echt veel aan hebt geha ...
Jazeker! Vooral het masseren van het litteken zodra het geheeld is. Is belangrijk voor de verkleving van het litteken. Ik heb zelf bij haar een c-section treatment gehad. Niet heel relaxed, maar heeft wel echt geholpen. Daarnaast heeft zij ook een soort pleister (scarban heet het geloof ik) die de heling van je litteken bevorderd. Zeker de moeite waard om eens contact op te nemen of te kijken of je er iets aan hebt!

4 maanden geleden

Vooral zo snel mogelijk gaan bewegen... En dan bedoel ik niet dat je moet gaan sporten. Maar zo snel mogelijk het bed uit na de keizersnede, steeds mini stapjes. De trap zo min mogelijk op en neer per dag. Wandelen is heel erg goed voor je na een keizersnede. Dit wordt mijn 2de en 4de buik operatie. Als je de trap moet gebruiken dan niet treden overslaan zoals je normaal doet, maar je voet op de zelfde treden als de ander. Douchekruk is ook heel erg fijn voor de eerste tijd.

3 maanden geleden

Microlax is echt een tip om in huis te hebben. Als je toch verstopt bent (dus niet preventief maar dus als directe oplossing). Werkt fantastisch goed binnen 5-30 min. Hele opluchting 😮‍💨 en het heeft geen pijn gedaan. Ik had gelijk minder last van me rug en met zitten enzo.

3 maanden geleden

Proberen je rust te pakken, maar zeker wel te bewegen als in uit bed komen de eerste dag etc. Ik lig helaas nog opgenomen ivm ileus complicatie, maar dat is gewoon vette pech 🥲

3 maanden geleden

Reactie op rhnv

Proberen je rust te pakken, maar zeker wel te bewegen als in uit bed komen ...
Oh wat erg. Ik had 'm ook en heb een maagsonde moeten krijgen en ben veel kg kwijt (en ik had al niks...) Hoe gaat t nu met je?

3 maanden geleden

Reactie op bootjemaantje

Het is denk ik per persoon en keizersnede heel wisselend. Een mooie tip las ...
Inmiddels dik 2 weken geleden mijn 3e keizersnede gehad. We zijn een prachtige dochter rijker! Het herstel valt me deze keer toch weer tegen helaas. Tijdens de operatie veel bloed verloren (1,2 liter) dus begon het herstel weer met een laag hb. Ook veel pijn de eerste dagen, ik vond het tegenvallen dat je na 1 dag alweer naar huis moest. Last gehad van naweeën (op dag 1) en daarna van mijn darmen die weer op gang kwamen. Tip hiervoor is macrogol/iberolax te gebruiken. Daardoor minder last van gas en ontlasting wordt ook zachter. Ik moest aan de ijzertabletten, dus fijn dat ik dit kon gebruiken! Ik ben de eerste week boven gebleven, 1x naar beneden, maar dat was nog echt too much. Kwam vooral door de drukte van de oudere kinderen icm laag hb. Inmiddels 16 dagen verder en ben elke dag weer beneden. Nog niet de hele dag, maar zeker een aantal uur. En vandaag voor het eerst weer even weg geweest. Heerlijk was het. Nu de kunst om rustig aan te blijven doen de komende tijd. Anders merk ik het gelijk, want dan schrijnt de wond weer zo. Succes met jullie herstel allemaal!

3 maanden geleden

Reactie op Mlisz88

Oh wat erg. Ik had 'm ook en heb een maagsonde moeten krijgen en ben veel k ...
Helaas ook een maagsonde gehad inderdaad, maar achteraf naar mijn idee niet noodzakelijk. Kwam amper wat in dus mijn darmen deden wel hun werk.. heel naar van geweest en de sonde heeft aan 1 kant mijn borstvoeding wel bemoeilijkt, veel kokhalsreflexen door het bewegen van de sonde.. Nu gaat het goed gelukkig! 5 dagen ziekenhuis geweest, maar inmiddels is onze dochter 13 dagen en loop ik al weer sinds 3 dagen een paar kilometer op een dag😊 Hoe gaat het met jou?

3 maanden geleden

Reactie op rhnv

Helaas ook een maagsonde gehad inderdaad, maar achteraf naar mijn idee niet ...
Bij mij was die zo noodzakelijk dat ik 1.5 liter heb kunnen uit pompen. Zal je de rest wel privé vertellen... Ik loop inmiddels ook tussen de 2 en 4km per dag. Haha vandaag met de regen werd het uiteraard niks.

3 maanden geleden

Reactie op fiume

Microlax is echt een tip om in huis te hebben. Als je toch verstopt bent (d ...
Omg ik heb dus ineens vette (lage) rugpijn en ook verstopping. Zal dat dan met elkaar te maken hebben? Ik ga in ieder geval microlax halen 😂

3 maanden geleden

Voor degene die een KS hebben gehad. Hoelang vloeide jullie nog? Ben nu 5 dagen verder maar bij mijn eerste KS nooit gevloeid.