Na een bezoek aan de tongriemkliniek zijn wij eerst naar een osteopaat doorverwezen omdat ons dochtertje heel veel spanning zou hebben in haar wangen en kaken en daardoor minder goed uit de fles kunnen drinken, ook heeft ze daardoor een lipblaasje. Lactatiekundige en arts in de kliniek hebben toen ook niet gezegd dat ze gekliefd hoefde te worden, hebben ons een nieuwe speen meegegeven en gezegd dat de osteopaat haar zou kunnen helpen.
Nu twee weken later zeggen ze dat ze toch wel gekliefd zou moeten worden. De arts zou beter onder haar tong hebben kunnen kijken, en vinden klieven dus wel nodig in dit geval. Op het moment zelf heb ik ingestemd, maar nu achteraf twijfel ik heel erg of het wel nodig is. Ik kolf fulltime dus het is geen kwestie meer van moeilijk aanhappen, en ze drinkt op zich prima uit de fles, afgezien van soms een beetje klokken en het lipblaasje. Ze groeit verder heel netjes dus wat voegt het verder toe? Ze gebruikt op dit moment dan schijnbaar haar tong niet genoeg tijdens het drinken, maar is dit ook niet iets wat een prelogopedist zou kunnen oplossen? Online lees ik dat zoveel kinderen onnodig worden gekliefd…
Weet even niet wat we nu het beste kunnen doen…iedereen zegt wat anders. Hebben andere mensen toevallig een soortgelijke ervaring gehad? :)