24 Reacties

2 maanden geleden

Ik denk dat je je antwoord al geven hebt in de laatste zin 😀 maar je kunt zulke momentjes ook hebben met de fles hoor 🥰

2 maanden geleden

En dan zul je zien, als hij flesvoeding krijgt hij alsnog niet doorslaapt. Of een kindje doorslaapt ligt niet aan het soort voeding wat hij krijgt in ieder geval

2 maanden geleden

Kunstvoeding geeft helaas geen garantie op doorslapen. Helaas zelf mee gemaakt bij mijn zoontje, hij sliep na 6 maanden nog niet door, overgestapt op kunstvoeding en dit gaf helemaal geen verschil. Zelf wel altijd spijt van gehad want de voeding ging heel goed. Nu met mijn dochter geef ik weer borstvoeding, zij slaapt nu van ongeveer 22:00 tot ongeveer 04:00/05:00 en vervolgens weer ongeveer 3 uurtjes. Ik denk echt dat het per kindje erg verschilt of hij/zij doorslaapt, de een heeft er gewoon meer moeite mee als de ander :)

2 maanden geleden

Als je helemaal gesloopt bent van de nachten, kan ik me voorstellen dat je overstapt op flesvoeding... jij voelt zelf het beste aan wanneer de nachten in alle redelijkheid nog lukt. Tuurlijk is het prachtig als het je lukt, maar een happy mama is ook heel wat waard. Goed je eigen grens blijven bewaken. Mooie momentjes heb je sowieso met je kindje. En in mijn ervaring geniet je er meer van als je zelf niet kapot bent!! Is het inderdaad geen garantie dat je kindje meteen doorslaapt, maar je partner kan sommige nachten eruit om te voeden, ook heel wat waard!!

2 maanden geleden

Mijn 2 oudste kinderen kregen borstvoeding en kwamen om de 2 tot 3uur, tot ze ongeveer 4mnd waren. Toen lieten ze er 's nachts meer uren tussen. Nu is onze derde baby 7wkn, weer bordtvoeding en zij laat snachts al vanaf de kraamweek 5 tot 6u tussen de voedingen. Ik ben er van overtuigd dat het aan het kindje ligt en niet aan de voeding!

2 maanden geleden

Wat de rest hier ook zegt, het ligt meer aan het kindje dan aan de voeding. 5 flessen is trouwens echt heel weinig op die leeftijd, dat zijn dan waarschijnlijk ook flessen met een flinke hoeveelheid, wat weer minder past bij het natuurlijke drinkgedrag van een kindje. Iedere 3 uur voor een voeding is best netjes! Is er iets waarmee je het jezelf makkelijker kan maken? Waarom geef je bijvoorbeeld een gekolfd flesje, is aanleggen niet veel makkelijker en sneller? Kun je liggend voeden, zodat je minder moe bent? Eventueel veilig samen slapen? Uit ervaring kan ik trouwens zeggen: over een tijdje wordt het makkelijker, worden het minder voedingen. En dan zit de handigheid er nog meer in, dan is het overal alleen een kwestie van shirt omhoog en gaan, heerlijk!

2 maanden geleden

Zoals genoemd in veel van de onderstaande reacties denk ik ook dat het eerder aan het kindje ligt dan aan de voeding. Bij mijn oudste ging borstvoeding zeer moeizaam daarom kreeg hij voornamelijk kunstvoeding, bij de jongste lukt de borstvoeding wel en hij slaapt ook al stukken beter snachts. Wel merk ik dat borstvoeding echt een verademing is met uitjes. Met kunstvoeding waren we altijd in de weer met flesjes, poeder, warm en koud water inpakken. Nu is alles ok zolang ik zelf maar mee ben.

2 maanden geleden

Ik geef borstvoeding en mijn dochter is 6 weken, slaapt vaak de nacht door en heeft 5/6 voedingen op een dag. Dus dat hoeft niet aan flesvoeding te liggen..

2 maanden geleden

Reactie op rhnv

Ik geef borstvoeding en mijn dochter is 6 weken, slaapt vaak de nacht door ...
Ter aanvulling: mijn dochter groeit goed en heeft voldoende plasluiers, is nu 5,1kg

2 maanden geleden

Naast dat het zoals al genoemd per kind verschillend is, vraag ik me af waarom je ‘s nachts kolft? Drinkt hij heel langzaam, dat je daar meer tijd mee kwijt bent? Juist kolven en fles lijkt me zoveel gedoe in de nacht? Daarnaast is je kindje nog maar 7 weken. Het is logisch dat hij meer voedingsmomenten nodig heeft, maar hier kan snel meer tijd tussen komen. Mijn oudste kwam het eerste jaar nog regelmatig ‘s nachts voor een voeding. Juist dan vind ik borstvoeding super makkelijk. Even aanleggen en weer slapen. Als je nu al denkt dat je spijt krijgt zou ik zeker nog even doordoen en kijken hoe het gaat.

2 maanden geleden

Reactie op ROSAXX

Naast dat het zoals al genoemd per kind verschillend is, vraag ik me af waa ...
Ik kolf snachts omdat hij anders echt wel 40 min aan de borst ligt. (Als het niet langer is) Als ik hem een flesje geef en ondertussen kolf ben ik met 20 min klaar en kan ik weer verder slapen

2 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Wat de rest hier ook zegt, het ligt meer aan het kindje dan aan de voeding. ...
Liggend voeden dat lukt bij ons niet heel goed. Dan laat hij steeds los. Hij kan echt 40 min of langer aan de borst liggen dus vandaar dat ik snachts een flesje gekolfde melk geef en ondertussen kolf.

2 maanden geleden

Ik denk dat het vooral om s nachts gaat als ik je zo hoor. Drinkt hij 40 min actief s nachts? Of is het gewoon lekker om bij je te zijn s nachts? Ik heb met de eerste ook gekolfd s nachts en de fles gegeven. Ik vind het een verademing dat ik dat nu niet meer hoef te doen. Zittend of achterover liggend voeden zou ook snel kunnen gaan s nachts. Kortom, ik zou vooral even nagaan of hij 40 min actief drinkt. Succes met je beslissing

2 maanden geleden

Ik se je gedachte en heb dat zelf ook. Ik ben ook steeds zeker een uur bezig met voeden en dan meestal na anderhalf uur heeft hij weer honger. Mijn zoontje is nu 5 weken. Ik kijk er heel erg naar uit om mijn lijf weer voor mezelf te hebben. Ik kan nu eigenlijk geen kant op, maar zou straks heel graag weer willen gaan sporten en ook even goed op mijn voeding gaan letten want ik moet nu nog bijna 15kg kwijt zien te raken. Dat is ook iets waar ik naar mijn idee nu met borstvoeding nog kort zoveel aan kan doen en wordt helaas echt niet blij van mezelf als ik in de spiegel kijk. Daarnaast even naar de kapper bijvoorbeeld lijkt me nu allemaal zo lastig… Hoe fijn ik de voedingsmomentjes toch ook wel vind, ik ga volgende week wel beginnen met afbouwen. Mede om bovengenoemde redenen en omdat ik 1 oktober weer ga werken en het niet zie zitten om dan te kolven.

2 maanden geleden

Ik denk dat het slaappatroon per kind verschilt en weinig met voeding te maken heeft. Puur toeval. Ik hoop dat ik niemand kwets met mijn mening maar het lijkt een beetje een trend om maar vanuit gemakzucht met borstvoeding te stoppen of er überhaupt niet eens aan te beginnen simpelweg omdat het wat zwaarder is. Zorgt het feit dat het wat zwaarder is dan niet júist voor enorm veel voldoening? Ik bedoel hoe wonderbaarlijk is het dat je je kindje ziet groeien omdat jij hem als moeder gratis en voor niks met jóúw lichaam kan voeden? Zo iets intiems en natuurlijks tussen alleen jouw en je baby’tje, dat is toch prachtig? 🥹 sorry maar in mijn ogen echt onbegrijpelijk en intens zonde als dat je gewoon goed afgaat en je dan stopt om er vervolgens iets onnatuurlijks in te stoppen 😳

2 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Ik denk dat het slaappatroon per kind verschilt en weinig met voeding te ma ...
Maar hoe ‘natuurlijk’ is het nog als je weer moet gaan werken en met een kolf apparaat de melk uit je borsten moet krijgen?😅 Dat zie ik persoonlijk dus niet zitten. Dat heeft niets met gemakzucht te maken maar ik voel me daar niet prettig bij.

2 maanden geleden

Wat eigenlijk iedereen al zegt het ligt echt aan het kindje. Ik ben 2 maand terug bevallen van een tweeling en geef ze beide volledig borstvoeding. De een komt snacht om de 4 uur en soms ineens 5 uur terwijl de andere er elke nacht 5 a 6 uur tussen laat. En beide borstvoeding dus is echt per kind verschillend. En vooral omdat je zelf al aangeeft dat je spijt gaat krijgen. Wat eerder al is benoemd is het niet makkelijker snachts gewoon aan te leggen? Ze drinken namelijk vaak 15 a 20 min tenminste hier wel. Bij kolven moet je ook nog je bed uit om kolf af te spoelen. Melk in koelkast zetten waardoor je juist weer wakkerde wordt. En ook met flesvoeding ga je dat dan krijgen want dan moet er snachts een fles gemaakt worden als hij niet doorslaapt. De borstvoeding wordt straks echt makkelijker en dan vind ik persoonlijk dat juist borstvoeding veel minder werk en belastend is dan flesvoeding. Luister gewoon goed naar je gevoel en laat het dus niet afhangen van doorslapen want die garantie heb je niet bij flesvoeding.

2 maanden geleden

Reactie op LucyJ

Maar hoe ‘natuurlijk’ is het nog als je weer moet gaan werken en met een ko ...
Nou ja, de melk die je baby dan binnen krijgt is alsnog borstvoeding en dus natuurlijk ipv kunstmatig gefabriceerd. Ik laat persoonlijk de voordelen voor mijn baby zwaarder wegen dan mijn eigen gemak of wat mij wel of niet prettig lijkt. Maar goed iedereen is gelukkig vrij om daar een eigen keuze in te maken en als jij dat niet ziet zitten dan moet je het zeker niet doen en dan hoef je je ook niks van mijn mening aan te trekken!😊

2 maanden geleden

Nog even over je opmerking dat hij de hele dag wel aan de borst kan liggen: weet dat een borst veel meer is dan alleen melk. 😉Het is alles voor je baby, dichterbij jou kan hij niet komen. Vooral in dit 4e trimester (na die 3 trimesters in de zwangerschap) is dat zo heerlijk voor baby's.

2 maanden geleden

Ik geef volledige borstvoeding, meestal afgekolfde melk door spruw en reflux. Mijn dochter krijgt haar laatste voeding om 00:00/01:00 en word pas om 08:00 wakker