57 Reacties

4 maanden geleden

Wij hebben er voor gekozen. Dat oma thuis blijft slapen met de oudste. Zodat hij in zijn eigen omgeving is en blijft. Ook gaan we proberen ervoor te zorgen dat als de kleine meid er is • ze bij de eerste ontmoeting niet in de armen van de ouders ligt maar in een wiegje. Zodat we als gezin haar kunnen bewonderen en kennismaken. • hij krijgt dan ook een cadeautje van zijn zusje en omgekeerd mag hij iets geven wat hij heeft uitgezocht (hij is net 2) maar weet wel dat hij een zusje krijgt. • ik probeer veel te ondernemen tijdens de laatste periode nog met z’n tweeën, kindershows pakken of workshops. Vanuit de opvoedondersteuning heb ik meegekregen dat als de kleine er is ook echt een op een momentjes te pakken apart met beiden ouders. Dat kan erg gaan schelen in het stukje jaloezie en het gevoel vervangen te worden. Het is een proces maar het hoort er allemaal bij. Het komt vast goed, het heeft ook even tijd nodig wennen aan zo een nieuwe gezinssamenstelling.

4 maanden geleden

Reactie op Cels

Hee tip van kraamzorg en verloskindige om de kleine niet weg te brengen in ...
Dit werd dus bij ons wel geadviseerd om gewoon het ritme aan te blijven houden die je al hebt met opvang of dergelijke. Wij gaan dit namelijk ook gewoon doen. Maud wordt in september 3 en is nu al apetrots dat ze een zusje krijgt. We horen nu al weken waar is zusje? Waar blijft ze, iedere ochtend is t is zusje er al? Dus die is echt wel betrokken genoeg haha Wat wij gaan doen is dat niemand anders van familie of vrienden zusje eerder mag zien dan Maud. Zij moet voor ons de eerste zijn die haar ziet. Niet bij ons in bed of in t ziekenhuis bed nee in de cosleeper, in t wiegje van t ziekenhuis of in de maxi cosi. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat iedereen die in de eerste weken bij ons op kraamvisite komt EERST Maud begroet, eventueel vraagt hoe t met haar is of dergelijke. Ik wil niet dat zij voorbij gelopen wordt, voor haar is t straks al een verandering en dan zou ze ook nog genegeerd worden door visite? Nee niet in mijn huis haha Wij hebben een mand gemaakt met verschillende cadeautjes voor de kraamweek. Ze mag er 2 per dag openen. De aller eerste is namens zusje en de allerlaatste is names zusje Zo draait t ook niet alleen om zusje maar ook om haar. Voor de rest gaan we zien hoe t gaat en passen we er ons op aan 😉

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Dit werd dus bij ons wel geadviseerd om gewoon het ritme aan te blijven hou ...
Het lijkt mij persoonlijk zelf ook wel fijner dat de opvang en het ritme van de oudste doorloopt. Hier wordt hij in september 2 en snapt heel goed dat er een baby in mama haar buik zit. Zoals het nu lijkt is de geplande keizersnede op zijn opvang dag de dag erna gaat hij ook zoals gewoonlijk heen. En idd wat jij zegt die tip had ik ook gelezen. Eerst je oudste begroeten en hem/haar de baby laten zien zonder dat je zelf de baby vast hebt. Zodat je alle ruimte en aandacht hebt voor je oudste. Hij heeft samen met mijn man laatst een knuffeltje uitgezocht voor baby broertje. Deze zit in mijn vluchtkoffer en kan hij dan geven als hij in het ziekenhuis komt. Dat met visite hoop ik dat ze dat uit zichzelf gaan doen. Vind het ook zo raar om dat te zeggen tegen iedereen die langskomt. En hier idd ook een 10 dagen pakket voor de oudste met elke dag een cadeautje.

4 maanden geleden

Reactie op Cels

Hmmm. Wij kregen ook juist de tip om het wel te doen. Onze tweede werd op vrijdag geboren. Dus het was gelijk weekend. Maar op maandag gewoon naar de opvang gebracht hoor. Lijkt me eerlijk gezegd ook beter. Anders is de oudste thuis en alleen maar boos omdat mama niet in staat is/geen tijd heeft om aandacht te geven…

4 maanden geleden

Reactie op kich

Hmmm. Wij kregen ook juist de tip om het wel te doen. Onze tweede werd op v ...
Klopt. Ik geef het advies je oudste erbij betrekken, maar niet van school/kdv/psz houden. Dan is gewoon belangrijk zodat hij z’n eigen ding nog heeft. Een keer tijdens m’n werk (Kraamzorg) ouders vroegen steeds advies kindje ging niet naar kdv of iets dergelijks. Dus elke keer vertellen haar erbij te betrekken vervolgens heb ik die oudste in die week maar 2 keer gezien omdat ze elke dag naar opa en oma gebracht werd. En ik uiteindelijk een slechte beoordeling kreeg omdat ik dat meisje er niet bij betrok, Uhm dan moet je haar niet elke keer op laten halen.

4 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

Klopt. Ik geef het advies je oudste erbij betrekken, maar niet van school/k ...
Ja dit hoor ik wel is vaker van onze oude kraamzorg.... Daar heb ik nog best goed contact mee. Dan denk ik echt ja maar jullie kiezen er voor je kind (sorry) dan overal en nergens te dumpen hoe wil je een kind dan betrekken bij de nieuwe gezinssituatie? Maud gaat hier 2 dagen naar de opvang, dus de rest van de week is ze lekker thuis bij ons en kan ze zich echt wel ontwikkelen tot grote zus! Als ze n keer zin heeft om naar opa en oma te gaan of naar haar neefje en nichtje dan mag dat zeker maar dan wel gewoon n dagdeel en niet heel de dag. Vind (klinkt gek) ook dat ze der taak als grote zus moet doen en die ontwikkeling kun je niet maken als je altijd maar weg bent haha Maar ook na de kraamweek zodra ik wat mobiel ben (ik ga even uit van de bevalling van Maud) dan gaan we met zn 4e naar de opvang, wandelend of met de auto maakt niet uit maar dan kan ze haar zusje ook lekker laten zien op de opvang. Als gezin die dingen doen is in mijn ogen ook heel belangrijk 🩷 Oh nu ik dit type krijg ik nog meer zin in de kraamweek en de eerste weken erna! Sommige verklaren mij compleet voor gek haha

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Ja dit hoor ik wel is vaker van onze oude kraamzorg.... Daar heb ik nog bes ...
Ja dat vind ik dus ook. Die van mij is 4,5 hij is nu met z’n biologische vader op vakantie gelukkig in NL (en nu de laatste week) want zodra ik bevallen ben word hij opgehaald want we willen dat hij de eerste is die z’n broertje ziet. En daarna is het nog 2 weken school en dan de zomervakantie. Maar gewoon zin daarin omdat we denken dat Niek echt heel lief gaat doen en helpen met alles en vooral heel trots zijn. Zou er niet aan moeten denken om hem dan te “dumpen” omdat ik dan kan slapen of weet ik het wat. Kijk wilt hij zelf even naar opa en oma dan is dat goed. Maar gaat niet vanuit mijzelf komen.

4 maanden geleden

Ik herken zo erg wat je zegt! Hier zal mijn zoontje 11 maanden zijn wanneer zijn broertje geboren word. Hij is nooit langer dan een paar kleine uurtjes bij mijn moeder geweest en zal dus waarschijnlijk voor de eerste keer misschien daar een nachtje slapen tijdens de bevalling (mocht die in de nacht zijn, denk ik over na) Ik heb ook helemaal het gevoel dat ik hem te kort zal doen en hij daar last van krijgt. Ergens weet ik dat dat niet zo zal zijn voor hem en probeer ik aan het positieve te denken dat ik hem ook een leuk broertje geef om mee te spelen etc 😋🤭. Hopelijk gaat dit gevoel bij ons ook weer over zodra de hormonen weer ietsje verminderen. ❤️

4 maanden geleden

Ik ben inmiddels vier dagen mama van twee dochters, onze oudste is drie. Wat voor ons goed heeft gewerkt: proberen te accepteren dat je in het ziekenhuis in je ‘nieuwe baby bubbel zit’ en daar echt van proberen te genieten want dit komt niet meer terug. Alleen met je baby zoals de eerste keer is de tweede keer niet meer. Daarnaast heeft de baby haar grote zus een kaartje met lieve tekst en een cadeautje gegeven bij de ontmoeting en de oudste en cadeautje aan de baby. We hadden hierbij de baby in haar bedje liggen waardoor de oudste naast mij kon komen zitten om samen te kijken. Tranen met tuiten heb ik gehuild bij de ontmoeting 😉🥹

4 maanden geleden

Reactie op milouhvl

Ik ben inmiddels vier dagen mama van twee dochters, onze oudste is drie. Wa ...
Aaah wat zoet dit. Heb je het je dochter verteld toen de bevalling ging beginnen? Onze dochter is ook bijna 3 en ik twijfel een beetje of ik er goed aan doe haar ‘uit te leggen’ dat de baby eraan komt en ze daarom 1 nachtje bij oma gaat logeren (waarschijnlijk). Iets in de trant van papa en mama gaan de baby ophalen en als je terug komt van Oma is de baby er. Of dat we beter niks kunnen zeggen en ze ‘gewoon gaat logeren’ en dan de baby er ineens is.

4 maanden geleden

Reactie op saartje2024

Aaah wat zoet dit. Heb je het je dochter verteld toen de bevalling ging beg ...
Ik zou het zelf wel echt zeggen ♥️

4 maanden geleden

Reactie op BabyBoertje24

Ahh ja wij hebben er daarom voor gekozen om mijn broer hier te laten logere ...
Ja, hier is dit inderdaad niet echt mogelijk. Onze "respijtdagen" zijn al op omdat ons zoontje al veel ziek is geweest in het begin van het jaar, dus hopen dat ons baby'ke komt dichtbij/voor het bouwverlof, zodat we 3 weken samen kunnen "bonden" voordat hij terug naar de opvang moet! :)

4 maanden geleden

Reactie op chrissie97

Goede tip idd! We geven ook een cadeautje namens de baby zodat ie vast kan ...
Klopt, doen we hier ook! cadeautje voor de baby en cadeautje van de baby voor hem

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Dit werd dus bij ons wel geadviseerd om gewoon het ritme aan te blijven hou ...
Wij hebben inderdaad ook al een resem cadeautjes ingepakt voor hem, voor als het kraambezoek enkel iets mee heeft voor de baby, kunnen wij hem ook een cadeautje geven. En inderdaad, eerst zoontje begroeten en dan pas de baby, wil ik ook graag zo inderdaad!

4 maanden geleden

Reactie op Cels

Gaan wij ook doen inderdaad! Wellicht moet ik 1 of 2 nachten in zh blijven maar mijn man gaat dan wel naar huis voor ons eerste kindje. Zodat ie niet al 3 dagen naar opa en oma hoeft. En overdag ook mee kan komen naar ziekenhuis en erbij betrokken wordt. Ook in de kraanweek blijft hij gewoon thuis bij ons😍 tenzij hij zelf even naar opa en oma wil natuurlijk. Zo'n zin in en zooo benieuwd hoe het allemaal gaat zijn 🤩

4 maanden geleden

Reactie op ChristelvAc

Ik herken zo erg wat je zegt! Hier zal mijn zoontje 11 maanden zijn wanneer ...
Jaa inderdaad! Is zo'n gekke periode! Hoop ook echt dat we eens de hormonen op z'n plooi zijn, we écht kunnen genieten :) We geven hen wel een vriendje voor het leven, dus eigenlijk hebben we dat goed gedaan en mogen e trots zijn, want op termijn zal het lonen! Maar is nu efkes een moeilijke periode, waar we door zullen moeten inderdaad! Maar hoe dan ook, we zullen dat allemaal heel goed doen :)

4 maanden geleden

Reactie op milouhvl

Ik ben inmiddels vier dagen mama van twee dochters, onze oudste is drie. Wa ...
Oooh mama! Dankje voor de tip! Zal ik zeker onthouden en proberen toe te passen :) Ik krijg tranen in mijn ogen van jullie eerste ontmoeting saampjes! Ik denk dat ik ook veel zal huilen inderdaad, van geluk uiteraard, maar moet echt zo'n mooi moment zijn! Kijk ik wel naar uit :)