7 Reacties
één maand geleden
Ons zoontje van 4 maanden zit met t zelfde.. krijg tussen 19:00-19:30 de laatste fles en slaapt dan de hele nacht door tot 07:00.
Sinds gisteren gaat het laatste dutje van de dag heel moeizaam..
Vanochtend heeft die maar weer 20 minuten geslapen maar net van 12:50-14:38 echt super lang voor zijn doen, wel op mijn arm ipv in zijn bed maar dat sliep hij overdag ook al nooit 🤭 dus ik denk dat hij nu ook net in de overgang zit naar 3 dutjes waar die er normaal 4 heeft.. denk dat ze het vanzelf gaan aangeven wanneer t dutje teveel is. Ik merk hier dat die er echt tegen vecht en eerst duurde t nog geen 3 minuten voor die sliep😅
één maand geleden
Ik zou vooral beginnen met te proberen hem te helpen met het koppelen van slaapjes. Zo heb ik het bij beide kinderen aangepakt. Wakker maken doe ik sowieso niet graag, bij mijn dochter wel gedaan maar vind ik toch niet fijn, tenzij ze anders écht uit de pas gaan lopen.
Dus stel hij wordt 6:30 wakker zou ik max een wakkertijd van 2 uur aanhouden. Dan gaat hoj 08:30 weer naar bed. Wordt hij na 45 min wakker, probeer hem dan in slaap te helpen. Eerst paar keer aaitje speentje, werkt het niet kun je wiegen (als hij de eerste keer gewoon zelfstandig in slaap kan vallen is dat echt geen probleem). Zo deed/doe ik het bij mijn zoon en inmiddels koppelt hij soms zelf zijn slaapjes soms niet. Meestal heeft hij na 30 min ern speen nodig maar slaapt vervolgens zo 2/2,5 uur. Als het een ok dutje is kun je 2 uur na wakker worden de volgende dut aanbieden etc. En dan zul je vanzelf op 3 dutjes kopen. Als het niet leuk langer te slapen dan heg hazenslaapje biedt ik altijd het volgende dutje wat eerder aan. Dus na een uur/anderhalf jn plaats van 2. Of als je natuurlijk gewoon ziet dat hij moe is.
25 dagen geleden
Hoelang is de wakkertijd? Mijn dochter (bijna 5 maanden) kan nu zo’n twee uur wakker zijn (soms iets langer/korter). Als ik haar te snel weer laat slapen dan is het een hazenslaapje, anders wordt het een langer slaapje van een uur of anderhalf (‘s ochtends) en ‘s middags zo’n 2 uur en dan savonds een half uur/uur.
Hier gebeurde dit rond de 4 1/2 maand dat ze ineens langer wakker kon zijn en daardoor ook langer ging slapen. Hier kon ik toen op voortborduren.
Echter.. Ik heb ook dagen tussendoor dat een slaapje ‘mislukt’ is en dat ik toch op 4 slaapjes zit die dag. Dus het is nog niet helemaal in balans, maar zit het in de overgang naar..
25 dagen geleden
Reactie op Xlis
Hoelang is de wakkertijd? Mijn dochter (bijna 5 maanden) kan nu zo’n twee u ...
Z’n wakkertijd is vaak 1,5 uur. Soms als we dagje weg zijn of bijv met Sinterklaas vieren dit weekend, dan vertoont hij nog geen vermoeidheidssignalen na 1,5 uur (vaak dan na 2 uur), maar dan leggen we hem wel vaak op bed.
Dankjewel!
25 dagen geleden
Korte slaapjes zijn tot 5,5 à 6 maanden echt nog super normaal. Slaapschema’s zijn fantastisch, maar heel veel kindjes passen hier niet in, omdat korte slaapjes dus heel gebruikelijk zijn rond deze leeftijd.
Beter kijk je naar de wakkertijden en slaapsignalen van je kindje. Rond deze leeftijd is dat zo’n 1,5 à 2 uur. Je kunt na een kort slaapje proberen om deze te verlengen, door vlak voor het wakker worden er even naast te gaan zitten, hand op de buik leggen of even een speentje geven, nabijheid te bieden.
Dit lukt niet altijd, omdat de ergste slaapdruk vaak al weggeslapen is. Is je kindje wakker, haal hem uit bed en verkort de wakkertijd tot het volgende slaapje met zo’n 10 minuten. Je kunt beter 4 of 5 korte slaapjes per dag hebben dan maar maximaal 3 hazenslaapjesop en aan het eind van de dag een maximaal oververmoeid kindje. Ik word altijd een beetje moe van die adviezen “hazenslaapjes houden hazenslaapjes in stand”. Dit is echt iets wat volkomen normaal is en iets wat je kindje nog mag leren.
De slaapregressie van 4 en 6 maanden dragen hier ook aan bij.
Hierbij nog een mooi artikel over korte slaapjes, misschien heb je hier wat aan.
https://www.eindelijkslapen.nl/hazenslaapjes-baby-alles-over-korte-slaapjes/
25 dagen geleden
Ik vind dit nu vooral heel lastig omdat ik weer aan het werk ben en er dus ook niet altijd meer controle over heb.. 2 dagen opvang en 1 bij mijn moeder... tja, hoe en of hij daar slaapt? De overige dagen maar proberen wat ritme te krijgen.. maar ergens laat ik het ook wel een beetje op z'n beloop. Zo lang hij vrolijk en energiek is, zal hij wel voldoende energie hebben denk ik dan...
25 dagen geleden
Wij hadden ook een periode “last” van hazenslaapjes overdag. Ik heb er zelf niets aan gedaan en het is nu gewoon weer over. Soms word ze ‘s middags na 1-1,5 uur wakker, dan geef ik een speentje en gaat ze nog wel weer even verder slapen. Ik denk dat het echt gewoon een fase is en vanzelf weer beter word. Mijn ervaring met schema’s en slaapjes afbreken is eigenlijk alleen maar negatief