12 Reacties
14 dagen geleden
Onze zoon is afhankelijk van de speen (vooral overdag) om te slapen en daar baal ik best van. Dit omdat hij die speen telkens uitspuugt wanneer hij bijna wakker wordt en hierdoor dus helemaal wakker wordt als ik er niet binnen 5 minuten bij ben. Dus ik zou de speen weglaten. Wat hier heel goed helpt is om hem in bed / de box te leggen en erbij te zitten, soms handje vasthouden. Dan ben ik dichtbij maar weiger ik oogcontact. Hij valt dan binnen 15 min in slaap. Misschien werkt zoiets voor jou? Slaapassociaties als wiegen, de speen, handje vasthouden zijn volgens mij niet echt heel fijn omdat het ook moet worden afgeleerd 🙃. En het is dus wel heel goed als je kindje zelf in slaap kan vallen zodat hij, wanneer hij even wakker wordt, ook zelf weer in slaap kan komen.
12 dagen geleden
Wij hebben dit met ons 1e dochtertje ook gehad, uiteindelijk duurde het steeds minder lang om in slaap te komen. Begon ook met zeker 'n half uur of langer en uiteindelijk nog maar een paar minuten.
Ons zoontje weigert elke speen, wilt alleen onze vinger.. is nu 12 weken en begint nu gelukkig zijn eigen duim te ontdekken. In de dag lukt een lang slaapje niet, maar in de nacht heeft die de vinger op de een of andere manier niet nodig en slaapt die gewoon vanaf 21:00 ongeveer door tot 08:00/09:00.
7 dagen geleden
Toevallig zei de leidster op de opvang vandaag dat mijn dochter heel snel in slaap valt als ze een doekje over haar ogen heeft en ze haar nog even vasthouden (niet wiegen). Het was mij al eerder opgevallen dat ze snel slaapt als ze iets tegen haar voorhoofd aan heeft liggen... Geen idee of het iets is dat bij meerdere kindjes werkt, maar wellicht het proberen waard
7 dagen geleden
Heel herkenbaar het in slaap wiegen. Wij hebben dit ook moeten doen bijna vanaf haar geboorte. Ze was helaas ook een huilbaby en huilt nog steeds standaard 5 tot 15 min voordat ze in slaap valt. Ze is nu 12 weken en nooit wakker een makkelijke slaper geweest. Sinds een paar dagen lukt het om haar in bed in slaap te krijgen. Gaat nog niet elke keer goed, maar zeker vooruitgang.
Dit hebben we gedaan:
Fase 1
Gestopt met wiegen en ipv gaan lopen met haar op haar linker zij zijwaards liggend vasthouden tot ze stopte met huilen en sliep. Duurde ongeveer 5 minuten. We zetten altijd een stopwatch aan op de telefoon zodat we kunne zien hoe lang het duurt. Voelt veel langer dan het werkelijk is. Dan nog met haar zitten tot we haar konden overleggen. Ongeveer 10min. Toen dat steeds beter ging gingen we over naar fase 2.
Fase 2
Niet meer lopen en alleen met haar zitten in de stoel in de zijwaardse houding tot ze niet meer huilde en sliep. Dit duurde in het begin iets langer maar ging ook snel naar de 5min. Daarna ook weer wachten en overleggen. Dat overleggen werd steeds lastiger dus tijd voor fase 3 waar we nu zitten.
Fase 3
Haar zijwaards in bed leggen en zo ‘vasthouden’. 1 hand op de rug en 1 hand op de borst/buik. En dan weer wachten tot ze slaapt. Duurt nu tussen de 5 en 20min. We hopen dat dit steeds korter wordt en we daarna de handen kunnen afbouwen.
Verder hebben we een kort slaapritueel met liedje, love to dream slaapzak, donkere kamer en white noise.
Hoop dat dit iemand kan helpen of wat inspiratie kan geven :).
7 dagen geleden
Onze dochter werd ook tot een week of 2 geleden door ons elke keer in slaap gewiegd. Op de opvang kunnen ze dat natuurlijk niet gaan doen en zij hebben haar toen in bed gelegd en over haar hoofd en buikje geaaid. Ze heeft daar toen super goed geslapen en we zijn dit nu ook thuis aan het proberen. Tot nu toe bevalt dit echt super goed. Afgelopen keren zelfs binnen 15 min in slaap gevallen met minimaal gehuil, wat wel wat anders is dan 30+ minuten wiegen. Wij maken verder de kamer donker, gebruiken white noise, een speentje (wanneer ze dit wil, ze is eigenlijk meer een duimer) en het nunki lakentje.