22 Reacties

3 maanden geleden

Hi! Via een webinar van een lactatiekundige kregen wij het advies om dit iig met vier weken te doen (flesje introduceren) en daarna twee keer per week iig te blijven doen, omdat babies tot (en met?) zes weken nog zoekreflex schijnen te hebben en dat nodig is/helpt bij wennen aan het flesje. Of het met twee weken ook al een goed idee is, weet ik niet, maar het proberen waard toch?

3 maanden geleden

Hi! Hier al vanaf week 1 gedaan. Ik had een volledige ruptuur en een heftige bevalling achter de rug. Ik moest daar behoorlijk van bijkomen en herstellen. Dit heeft bij ons het live borst voeden niet belemmert. Ze pakt zowel de fles als de borst zonder probleem. Ze krijgt 1 of soms 2 flesjes afgekolfde melk van pappa zodat mamma even een paar uurtjes kan slapen als ze de hele nacht op is geweest. En soms geen flesjes het is maar net hoe de dag of nacht verloopt. Ik gebruik een avent handkolf en kolf na een ochtend voeding. Wij gebruiken ook de kleine avent flesjes. Ze is nu 3 weken en groeit goed 🌸

3 maanden geleden

Ja, dit doe ik al sinds dag 4. Destijds begonnen met kolven op advies van kraamzorg omdat ik heel erge stuwing had, en het flesje daarna bewaard voor de avond voor mijn vriend zodat ik eerder kon slapen. Dit doen we nog steeds: in de ochtend kan ik ruim kolven na de voeding, en vaak in de avond voor ik ga slapen nog een keer. Afhankelijk van opbrengst gaat een deel de vriezer in en een deel is voor de aankomende nacht. Ik voed wel live om 4 uur en 7 uur. Soms een half flesje over van de avond en die geven we dan extra in de ochtend, gewoon om op te maken, soms om mij even tijd te geven te douchen. Gaat prima en we kunnen allebei genoeg slapen zo.

3 maanden geleden

Reactie op nienie86

Ja, dit doe ik al sinds dag 4. Destijds begonnen met kolven op advies van ...
Ter toevoeging: aanleggen ging heel goed sinds dag 1, anders is dit niet aan te raden omdat het flesje "makkelijker " is en de baby anders de borst gaat weigeren. Daarom geven we nog zoveel mogelijk live, behalve tussen 10 en 3 uur in de nacht.

3 maanden geleden

Ik volg, wij hebben dezelfde situatie hier

3 maanden geleden

Reactie op marieke9392

Hi! Via een webinar van een lactatiekundige kregen wij het advies om dit ii ...
Rond 4/6 weken wordt het meest aangeraden inderdaad. Dan een voeding kolven en die met de fles geven om je productie op peil te houden (ipv een voeding overslaan). Mocht je een beetje extra willen kolven voor voorraad is dit het makkelijkst na de ochtendvoeding.

3 maanden geleden

Reactie op ROSAXX

Rond 4/6 weken wordt het meest aangeraden inderdaad. Dan een voeding kolven ...
Precies dit (ook gedaan)

3 maanden geleden

Ik heb in de kraamweek tijdelijk volledig gekolfd en geef nu weer gewoon normaal borstvoeding. Ik heb 1 kolfmoment erin gelaten. Ik kolf dan aan het begin van de avond zodat ik alvast wat eerder naar bed kan en mijn man dan het flesje kan geven.

3 maanden geleden

Ik kolf elke avond na de laatste voeding (rond 22 uur) direct af en ga daarna slapen in andere slaapkamer dan man en baby. Wanneer baby dan komt voor voeding dan geeft m’n man de afgekolfde melk. Pas voor de voeding daarna maakt hij me wakker en dan voed ik hem weer. Hij gaat dan weer verder slapen in aparte slaapkamer en ik blijf bij de baby. Werkt geweldig 🤩! Hierdoor hebben we allebei een aantal uren slaap zonder onderbreking en genieten we volop zonder echt moe te zijn van de eerste weken met onze zoon.

3 maanden geleden

Ik kolf nu trouwens ook in de ochtend na de eerste voeding om een voorraadje op te bouwen :)

3 maanden geleden

Hier dag 4 al een flesje aangeboden. Bij mijn andere dochtertje toen ook gedaan. Lactatiekundige gaf toen aan binnen de eerste 4 weken dit te introduceren

3 maanden geleden

Yes, wij hebben eerste 3 weken alleen borstvoeding gegeven en met 3.5 weken gestart met flesje afgekolfde melk. Deze kolf ik vlak voor de voeding af, eind ochtend meestal omdat je productie dan het hoogst is. We zijn pas gestart nadat we zeker wisten dat z'n drink techniek goed was, maar nu wil je ook laten wennen aan de fles voor op termijn. Je moet overigens wel nog blijven kolven op de voedingsmomenten ook als je uit je voorraad geeft. Na voedingen kolf ik in de ochtend nog een paar minuten na, om voorraad op te bouwen. Wel opletten hiermee om niet teveel te doen om overproductie te voorkomen!

3 maanden geleden

Overigens kan je beter geen flesje maken met alleen lekmelk

3 maanden geleden

Hier gestart met precies 4 weken. Ik had in week 2 overproductie en toen 1 voeding afgekolfd en in de vriezer gedaan. Partner heeft nu twee keer in de namiddag een flesje gegeven, en op dat moment kolf ik zelf een voeding af. Vind het wat meer gedoe dan live voeden maar ja😅

3 maanden geleden

Reactie op Mandyr91

Hier dag 4 al een flesje aangeboden. Bij mijn andere dochtertje toen ook ge ...
Wij ook rond deze termijn, dag 5 of 6 geloof ik voor het eerst. Max 1 voeding per dag vervangen we met een flesje, gaat eigenlijk prima, ik kolf dan kort van te voren. Hebben ook een consult met een lactatiekundige gehad die hierover en over andere dingen even meegedacht heeft.

3 maanden geleden

Hoe voorkomen jullie overproductie? Ik merk dat ik best aan t twijfelen ben over wat wel en niet goed is. Afkolven.. kolf je echt tot er niets meer komt of een aantal minuten? Kolf je de borst die je niet aanbiedt of die je wel aanbiedt, ik merk ook dat ik links veel meer eruit krijg dan rechts.

3 maanden geleden

Reactie op LindsayPV

Hoe voorkomen jullie overproductie? Ik merk dat ik best aan t twijfelen ben ...
Als je eens per dag afkolft na een voeding dan denk ik niet dat je direct overproductie krijgt. Allebei de borsten tegelijk afkolven is het beste (dan werken de samen en is het toeschietreflex beter). Het is normaal dat er meer melk komt uit een borst, dat is de voorkeursborst van je kindje. Heeft volgens mij bijna iedere borstvoeding gevende mama.

3 maanden geleden

Wij doen ongeveer om de dag een flesje sinds ons kleintje 1,6 week is (vanwege ziekenhuis bezoek en we hebben het er maar ingehouden). Paar keer per week is genoeg voor de gewenning. Ik kolf dan vlak voor of tijdens het voedingsmoment en laat het flesje door man samen met onze dochter van 3 geven (die vind dat geweldig) het is aan de raden de eerste keren door je partner de fles te laten geven omdat de baby jou associeert met de borst. Dan heb je grotere kans op slagen!

3 maanden geleden

Ik heb het nog niet gedaan maar ben het wel van plan! Volgens kraamzorg zou het prima te combineren zijn. En flesje introduceren bij twee weken is geen probleem hoor. Ik heb mijn baby tussendoor een flesje kv gegeven omdat ik even twijfelde aan of hij wel genoeg kreeg bij mij - hij accepteerde het flesje gelijk en dronk de keer daarna weer zonder problemen aan de borst

3 maanden geleden

Reactie op LindsayPV

Hoe voorkomen jullie overproductie? Ik merk dat ik best aan t twijfelen ben ...
Je kunt overproductie niet echt voorkomen als je na een voeding afkolft. Je zorgt dan immers voor meer melk dan je kindje nodig heeft. Het is wel zo dat je prolactine niveau het hoogste is in de ochtend. Samen met oxytocine van de 'rustgevende' nacht zorgt ervoor dat je s ochtends de meeste melk hebt. Daarom, en vanwege verplichtingen overdag, kolven de meeste moeders ná de ochtend voeding (van beide borsten), beide borsten af tot het niet meer druppelt. Max 20 min, beiden tegelijk. Als het echter bestemd is voor een flesje in de namiddag, dan zul je ook op dat moment een keer 10/15 min beiden borsten moeten kolven, om je productie op gang te houden. Liefs