18 Reacties
3 maanden geleden
Welke kolf heb je? Klopt de maat van het schild? Ben je ontspannen als je kolft? Weet je zeker dat je wilt afbouwen? Vaker aanleggen zou betekenen hogere melkproductie. Dit filmpje kan nog helpen als het aanleggen lastig gaat: https://youtu.be/uGc98O1j9A8?si=TxjD5k5efz3O2wP4
Als je het zeker weet, dan inderdaad schema volgen. Weet niet precies het antwoord op je andere vraag, maar iemand anders vast wel.
3 maanden geleden
Reactie op CarolineF1986
Welke kolf heb je? Klopt de maat van het schild? Ben je ontspannen als je k ...
Dankjewel voor je reactie, maar ik weet zeker dat ik wil afbouwen naar flesvoeding. 🙂
3 maanden geleden
Ik heb net de tegenovergestelde situatie maar moet dit op dezelfde manier als jij oplossen. (ik wil graag volledig borstvoeding geven maar heb onvoldoende productie, ik kolf overigens volledig omdat mijn dochter niet wilt aanhappen, waardoor ik ook moet aanvullen met kunstvoeding)
Ik los dit op door 2 flesjes te geven. Eerst het flesje met borstvoeding en daarna nog een flesje met kunstvoeding. Aangezien ze niet altijd alles opdrinkt wat ze mag en ik geen borstvoeding wil weggooien.
Toevallig vandaag de 1e afspraak met consultatiebureau gehad en die gaf aan dat dit prima is. Ze gaf ook aan dat het ook mogelijk is om ene keer volledig borstvoeding te geven (dus opbrengst 2 kolfsessies bij elkaar voegen) en andere keer volledige kunstvoeding te geven.
3 maanden geleden
Reactie op Mom2be07’24
Ik heb net de tegenovergestelde situatie maar moet dit op dezelfde manier a ...
Check even the Thompson method. Zoooo veel van geleerd
3 maanden geleden
Reactie op Mom2be07’24
Ik heb net de tegenovergestelde situatie maar moet dit op dezelfde manier a ...
Ah hopelijk gaat je productie snel omhoog zodat je volledig borstvoeding kan gaan geven! 🤞🍀
Als jij dan bijvoorbeeld 50 ml afgekolft en dat geeft, geef jij dan nog 50ml flesvoeding na? Dat vinden wij dus heel lastig, hoeveel flesvoeding ze na moet.. vanmiddag had ze 40ml bv en hadden een flesje van 60ml kv gemaakt, maar hier liet ze ongv 15/20ml van staan. Ik denk dat dat wel prima is, aangezien de kv wat vullender is van de bv, maar toch vinden we het lastig en zijn we snel bang dat we er te weinig of te veel geven. 🙈
Ook een goede om inderdaad het ene flesje kv de doen en het andere dan bv. Thanks voor de tip, jij ook bedankt @mandyr91! 🙂
3 maanden geleden
Onze dochter bleek te weinig bv binnen te krijgen. Kraamverzorgster raadde aan bij te voeden met kv. Wij hebben aangevuld, zonder rekening te houden met het zwaarder vallen. Zij heeft hier op 1 x spugen na geen last van gehad. Gaf zelf ook aan wanneer ze vol zat, baby knows best!
3 maanden geleden
Reactie op Kinderwens2023
Ah hopelijk gaat je productie snel omhoog zodat je volledig borstvoeding ka ...
In principle geeft je kleintje wel aan of ze genoeg heeft gehad of niet. Als ze eerder stopt is ze vol en anders blijft ze ‘zoeken’.
Toen in stopte met bv, ben ik gewoon in 1 keer gestopt dus zonder schema. Dit was volgens m’n kraamverzorgster het best.
Ik kolfde ook maar 20cc en dat terwijl m’n dochtertje gewoon verzadigd was na het drinken dus ik kreeg er gewoon niet genoeg uit met kolven.
Anyway: ik ben dus gewoon in 1 keer gestopt en ben als een malle salie thee gaan drinken en je borsten regelmatig blijven koelen. Oja, en een strakke bh aan!
3 maanden geleden
Reactie op Kinderwens2023
Ah hopelijk gaat je productie snel omhoog zodat je volledig borstvoeding ka ...
Ik denk dat je je niet druk moet maken om dat ze te veel zou krijgen. Borstvoeding kunnen ze sowieso niet teveel nemen en voor kunstvoeding kun je die rekensom toepassen. Te weinig lijkt mij ook niet als ik de hoeveelheid lees die ze drinkt, maar maandag weet je meer over haar gewicht, zal je ook wat meer rust geven. Maar je doet het goed!
3 maanden geleden
Reactie op Kellaaa
In principle geeft je kleintje wel aan of ze genoeg heeft gehad of niet. Al ...
Dit ligt er wel echt aan hoe hard je productie al loopt hoor. In de kraamweek kan dit misschien maar als je al ren tijdje BV geeft is dit echt niet te adviseren. Dan loop je kans op een enorme borstontsteking.
3 maanden geleden
Als ik in jou situatie zat zou ik gewoon eerst het flesje van 50 gekolfde melk aanbieden en vervolgens de normale hoeveelheid kv en kijken wat er gedronken wordt. Bv kan je nooit teveel geven en als ze nog niet op geboortegewicht is is dat alleen maar een extra shot!
Toen wij moesten bijvoeden met kv omdat onze zoon veel afgevallen was in de kraamweek moest ik ook eerst twee borsten en daarna de max hoeveelheid kv aanbieden. Soms liet dronk hij het bijna op en soms liet hij de helft staan, maar gaf het zelf goed aan.
3 maanden geleden
Reactie op saartje2024
Dit ligt er wel echt aan hoe hard je productie al loopt hoor. In de kraamwe ...
Dat geloof ik meteen hoor! Haar kleintje is van 27/7 dus dacht dat het misschien wel kon, ben zelf gestopt op dag 8 maar weet niet hoeveel invloed die paar dagen erbij heeft.
Denk dat saliethee drinken sowieso geen kwaad kan 😁
3 maanden geleden
Hier redelijk vergelijkbaar maar toch anders. Ik had juist een hele goede productie gelijk, eigenlijk al teveel. Echter bij mij bleek er uiteindelijk te weinig voedingstoffen in te zitten. Onze kleine meid bleef maar afvallen ondanks dat ze wel genoeg binnen kreeg. Moest het op een begeven moment afkolven om per fles te geven om te kijken hoeveel ze dronk. Toen ze nog steeds afviel gaven we bijvoeding met kunstvoeding en uiteindelijk overgegaan op volledige kunstvoeding en pas toen begon ze aan te komen.
Nu ben ik de borstvoeding aan het afbouwen, kolf nu na 1,5 week nog steeds 110ml per borst 3 keer op een dag. En heb een beginnende borstontsteking gekregen omdat ik slim dacht te zijn en korter te gaan kolven in de hoop dat het sneller zou stoppen…
Ik heb een lactatiedeskundige gebeld wat ik het beste kon doen en die heeft mij (kosteloos) telefonisch heel goed geholpen.
3 maanden geleden
Bedankt voor jullie tips en reacties allemaal. Heel fijn!
We wachten nu tot dat we een hele fles met bv hebben voordat we dat geven. Anders geven we een fles met kv. We merken dat ze niet zo lekker gaat op een flesje bv en kv in dezelfde voeding.
Zelf kolf ik nu nog maar 50/60 ml in totaal, dus ik hoop dat het afbouwen "snel" verloopt. 🤞
3 maanden geleden
Ons advies bij het bijvoeden was eerst: 60ml water met twee scheppen nutrilon 1 (een schepje poeder pakken, kloppen met een mes tegen het lepeltje en met een mes recht afstrijken) en 40 ml borstvoeding.
Het advies was niet teveel te geven omdat het maagje nog niet veel meer dan 100 ml kon hebben en ook niet goed zou zijn voor haar maag. Op advies van het consultatiebureau zouden we later meer mogen geven als dat nodig was.
Bij flesvoeding moet je wel echt die 3 uur aanhouden tussen voedingen en niet heel veel eerder de fles aanbieden omdat dat voor de darmen anders moeilijk te verwerken is.
Dit is dus anders als bij borstvoeding waar je ‘onbeperkt’ mag aanbieden.
3 maanden geleden
Reactie op michele101
Hier redelijk vergelijkbaar maar toch anders. Ik had juist een hele goede p ...
Heeft de lactatiekundige iets gezegd over de reden van te weinig voedingsstoffen? Misschien veel voormelk door overproductie?
3 maanden geleden
Reactie op CarolineF1986
Heeft de lactatiekundige iets gezegd over de reden van te weinig voedingsst ...
Nee, is niet aangegeven. De reden die ze gaven was dat de kleine niet wilde groeien, dus dat er dan waarschijnlijk te weinig voedingstoffen in zaten.
Ook omdat ik het toeschietreflex al wegkolfte voordat ze begin met drinken. Dat was namelijk te veel en te snel voor haar.