21 Reacties

4 maanden geleden

Ik vond wel het werken met laagjes fijn als ze op het begin de temperatuur wat moeilijker stabiel houden. Je kunt het ook gebruiken om ze wat strak in te stoppen, dat vinden ze vaak fijn.

4 maanden geleden

Hier wordt geen lakentje gebruikt, alleen een wollen dekentje. Katoen toevoegen zou de werking van de wol teniet doen 🤷🏼‍♀️ bij mijn eerste wel lakentjes gebruikt omdat ik dat als advies kreeg bij de intake kraamzorg, toen gebruikte ik ook katoenen dekentjes. Maar de echte reden weet ik dus niet 😄

4 maanden geleden

Volgens mij is het idee net zoals je eigen dekbedovertrek. Dus je doet die onder het dekentje zodat je elke paar dagen het lakentje wast maar het dekentje hoeft niet zo vaak. Nu met deze warmte slaapt mijn kind trouwens alleen onder een lakentje, dus dat kun je dan ook afwisselen.

4 maanden geleden

Diezelfde vraag heb ik ook inderdaad! Ik dacht dat enkel een matrashoes icm met slaapzak of inbakerdoek genoeg was. Blijkbaar gebruik je in de eerste weken de lakentjes om de kruik tussen te doen (dit vertelde onze kraamzorg 🤷🏼‍♀️). Ik ben benieuwd!

4 maanden geleden

Reactie op FienvD

Diezelfde vraag heb ik ook inderdaad! Ik dacht dat enkel een matrashoes icm ...
Dit klopt inderdaad, alleen is eerste drie maanden een slaapzak niet veilig. Mijn kind vond daarna een slaapzak verschrikkelijk dus ligt(11 maand is hij) altijd onder deken + laken

4 maanden geleden

Reactie op boedhabob

Dit klopt inderdaad, alleen is eerste drie maanden een slaapzak niet veilig ...
Waarom is een slaapzak eerste 3 maanden niet veilig?

4 maanden geleden

Ik vraag het me ook af of een lakentje echt nodig is…

4 maanden geleden

Reactie op aprive

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb vanaf dag 1 een slaapzak gebruikt bij ons zoontje, nooit problemen ervaren

4 maanden geleden

Reactie op aprive

Omdat de kans bestaat dat t hoofdje erin verdwijnt. Iedereen doet natuurlijk wat ie wil hoor, geen judgement vanuit mijn kant! Maar zo heb in het begrepen van de kraamzorg 🤗

4 maanden geleden

Reactie op boedhabob

Omdat de kans bestaat dat t hoofdje erin verdwijnt. Iedereen doet natuurlij ...
Als je een niet goed aansluitende slaapzak hebt indd. Maar wij hebben vanaf dag 10 een slaapzak gebruikt. Ik werd gek van t opmaken iedere keer van dat shit bed na de voeding.... En mevrouw danste heel der bed door dus was ook nog is mega onveilig 😂 Dus misschien de eerste week een lakentje maar daarna doeiiii mij niet bellen

4 maanden geleden

Het idee is dat je het lakentje vaak kan wassen en het dekentje hoeft dan niet zo vaak

4 maanden geleden

Reactie op aprive

Ligt aan de slaapzak! Hier in Frankrijk is het gebruik van een slaapzak vanaf de geboorte juist standaard. Je koopt dan dus echt mini slaapzakjes haha waar het hoofdje dus niet in kan verdwijnen (risico als de slaapzak te groot is). Dus maat 50/56 en niet 0 à 6 maanden. Bij m'n zoontje heb ik het slaapzakje wat toch net iets te groot was bij de hals een stukje dichtgenaaid, zodat de halsopening kleiner werd en hij er veilig in kon slapen. Werkte super fijn.

4 maanden geleden

Strakker instoppen, hygiëne, makkelijker wassen. Ik waste alleen het lakentje en niet het wollen dekentje, alleen af en toe luchten.

4 maanden geleden

Reactie op boedhabob

Omdat de kans bestaat dat t hoofdje erin verdwijnt. Iedereen doet natuurlij ...
Ah oké, was even benieuwd😁 hier hele goede ervaringen met onze 2 kinderen beiden vanaf de eerste week in slaapzak. Maar wel echt een veilige voor 0-3 maanden waar echt geen hoofdje in kan verdwijnen. Voelde voor mij zelfs veiliger omdat zo’n lakentje nooit zo bleef zitten zoals ik het had opgemaakt😅

4 maanden geleden

Misschien weer een domme vraag hoor maar kan een XXL hydrofiel ook dienen als lakentje? Die co sleeper gebruiken wij maar ZO kort als we hem gebruiken. En vervolgens dienen die lakentjes daarna nergens meer voor. Ledikantlaken heb ik wel maar mag weer niet in de cosleeper. Overigens ledikantlaken ook nooit gebruikt vorige keer want toen ging ze idd in de slaapzak

4 maanden geleden

Reactie op saartje2024

Misschien weer een domme vraag hoor maar kan een XXL hydrofiel ook dienen a ...
Waarom zou het ledikantlakentje niet in de co sleeper mogen. Dan maak je het toch gewoon zo op dat het laken helemaal onder het matras ligt. Ik kom in m’n werk zo vaak tegen dat er geen wieglakentjes zijn en dan pak ik een ledikantlakentje.

4 maanden geleden

Ik gebruik ook geen extra lakentje, is in mijn ogen niet nodig 🤷🏼‍♀️

4 maanden geleden

Ik stopte het lakentje altijd in (dus echt strak tot onder het matras), en het dekentje niet. Het dekentje zat dus tussen het lakentje (en zo wel strak) en een beetje aan de zijkanten van het matrasje, maar zelf niet onder het matras. Ik vond zelf dat het matrasje altijd zo hobbelig werd als je aan de zijkanten er een heel dekentje onder propte. Met alleen het lakentje bleef het matrasje veel platter liggen. En inderdaad veel chiller om het lakentje te wassen, ipv een heel dekentje steeds.

4 maanden geleden

Reactie op saartje2024

Misschien weer een domme vraag hoor maar kan een XXL hydrofiel ook dienen a ...
Ja deden wij vorige keer wel, als het laken gewassen werd, lag er een grote hydrofiel als laken

4 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

Waarom zou het ledikantlakentje niet in de co sleeper mogen. Dan maak je he ...
Haha nou ‘mogen’ misschien de verkeerde woordkeuze.. in principe mag je alles met je eigen kind doen natuurlijk 😂 Maar online las ik overal dat passend beddengoed belangrijk is om risico op eronder komen te voorkomen. Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen het met een groter laken laag op te maken. Mijn dochter heeft dus uberhaupt nooit onder een opgemaakt bed geslapen tot ze naar een peuter deken ging haha