22 Reacties

één maand geleden

Hoi! Ik weet niet hoe oud je dochter is? Ik probeerde ook die schema's maar no way dat hij zich daaraan hield, soms 1.5 uur wakker soms 2 soms na 1 uur moe.. Ik hou gewoon zijn signalen in de gaten. Zorg dat hij elke 3-4 uur eet (en als het net 2.5 uur geleden is bijv dat hij heeft gegeten en hij moe is dan voed ik hem nog voor zijn slaapje zodat hij niet wakker word van de honger). Soms in de middag kom ik ook niet helemaal uit dan laat ik hem of 17-17.45 slapen en doe ik hem om 19 naar bed voor de nacht of ik ga geen laatste dut en breng hem rond 18 naar bed voor de nacht. Echt afhankelijk van hoe zijn dag is en hoe goed hij slaapt en wanneer hij wil slapen. Geeft mij meer rust en ik heb een vrolijkere baby die alleen jengelig is als hij moe is en naar bed moet. Schemas zeggen ook 7 uur voeden en opstaan, nou dan heb ik een chagerijnige baby haha dus volg je gevoel met wat het beste is voor jouw kindje

één maand geleden

Reactie op christa01

Hoi! Ik weet niet hoe oud je dochter is? Ik probeerde ook die schema's maar ...
Ze is 12 weken. Dnk voor je reactie! :)

één maand geleden

Geen schema. Slapen wanneer hij moe is (vaak 1.5 uur na wakker worden). Drinken wanneer hij honger heeft. De ene dag is hij 9 uur ‘s ochtends wakker, andere 8. Ene keer slaapt hij drie kwartier, andere keer 3 uur. Aantal voedingen is wel elke dag ongeveer hetzelfde, dus hij heeft wel een soort van eigen ritme. Ik geef wel borstvoeding, dat maakt het wat makkelijker.

één maand geleden

Hier ook geen vast ritme, aangezien ze borstvoeding op verzoek krijgt is t slapen ook op verzoek. Wij starten de dag tussen 6 en 7 en meestal tussen 8 en half 9 is t alweer k.o. en dan slaapt ze zo lang ze wil slapen

één maand geleden

Proberen die schema’s los te laten! Elk kindje is anders, dus probeer vooral op vermoeidheidssignalen te letten en Lekker laten slapen als ze moe is, ik zou haar niet wakker maken. Mijn zoontje is 12 weken en soms kan hij 1,5 uur wakker zijn, maar meestal redt hij dat niet. En soms gaat hij direct slapen na een voeding of moet hij eten als hij wakker wordt, maar vaak ook niet.

één maand geleden

Reactie op Nams

Proberen die schema’s los te laten! Elk kindje is anders, dus probeer voora ...
Thnx, ik ga t loslaten 😅

één maand geleden

Bij ons werkt een schema juist heel goed! We “volgden” eerst waar onze dochter behoefte aan had, haar dag startte soms om 06.30 en soms om 9.00. Elke dag dus andere voedings en slaaptijden. Nu rek ik het slaapje hoe dan ook tot 7.30, lukt het niet in haar bed dan bij mij in de armen en krijgt ze standaard een fles. Ook als ze nog om 5.30 een nachtvoeding had, dan geven we wel iets minder. Om de 4 uren voeding en na elke wakkertijd van 1,5 uur slapen (soms eerder maar nooit later). Dutjes rekken we tot minimaal 1,5 uur als het lukt en na 2,5 uur maken we haar wakker. Het schema verschuift dus steeds wat, soms lukt een dutje maar 30 minuten bijvoorbeeld. Als we in de knel komen met voedingstijden dan trekken we dat steeds wat recht. Soms een half uur eerder een voeding of een slaapje in de draagzak voor goede kwaliteit rust en dan stellen we de voeding bijvoorbeeld nog een half uur uit als ze lekker doorslaapt. Sinds we het schema aanhouden slaapt ze in de ochtend van 9.00 tot 10.30 en een middagslaapje van 12.00 tot in ieder geval 13.30 en soms 14.30. Wel zeker 10x tussendoor naar boven om een speen in te doen 😂Hiervoor alleen maar in de draagzak… middag en avond doen we alsnog draagzak, dat lukt niet in haar eigen bed en we willen haar ook goed laten uitrusten. Wij hebben geen vaste volgorde voor slapen, spelen, eten. Dat lukt hier gewoon niet. Soms is een voeding voor het slapen en soms erna. Ik denk dat elk kindje weer andere behoeften heeft. Ik wilde een “chille” moeder zijn die dat los liet maar werkt niet voor onze dochter. Dus dit werkt voor ons! Ik zou een beetje blijven puzzelen wat voor jullie werkt, niet letterlijk iets van een ander overnemen. Dit kan je zo onzeker maken als het niet lukt.. Succes!!

één maand geleden

Ik heb allerlei schema’s gesprobeerd, hoop stress bij mama doordat baby toch niet deed wat in het schema paste. Ik doe nu niet meer aan schema’s op een vaste opsta tijd en vaste voedingsmomenten (ongeveer) ivm flesvoeding na. Ik heb een blije baby die nu zelfs doorslaapt ‘s nachts en ik heb minder stress. De ene dag slaapt ze veel, andere dag weinig. Soms is ze 2 uur wakker en soms ook maar 45 min. Ik zou echt lekker je baby volgen en wat al gezegd word letten op vermoeidheidsignalen, honger en misschien een vaste starttijd van de dag ook met oog op evt opvang, maar meer eigenlijk niet.

één maand geleden

Wij proberen er op te letten dat we na 1,5uur hem weg leggen (kinderwagen/mamaroo of box) enkele keer in de wieg maar qua zus wegbrengen/ophalen en boodschapjes doen niet altijd handig

één maand geleden

Reactie op MD999

Ik heb allerlei schema’s gesprobeerd, hoop stress bij mama doordat baby toc ...
Dit precies! Hij slaapt in de ochtend langer dan elk schema aangeeft, en slaapt ook in namiddag langer. Slaapt nu sinds paar dagen door van 23.00 tot 6.30. En om 2300 maak ik hem alleen maar ‘wakker’ voor droomvoeding.

één maand geleden

Reactie op Marieriek

Dit precies! Hij slaapt in de ochtend langer dan elk schema aangeeft, en sl ...
Ik denk echt dat die schema’s meer gebaseerd zijn op wat oudere kinderen..

één maand geleden

Reactie op Lente1997

Bij ons werkt een schema juist heel goed! We “volgden” eerst waar onze doch ...
En hoe doe je het als ze dus na een half uur dutje niet meer wil slapen? Slaapt hier zeker niet langer dan een uur, maar is dan ook al snel weer moe

één maand geleden

Reactie op MD999

Ik heb allerlei schema’s gesprobeerd, hoop stress bij mama doordat baby toc ...
Wij doen het precies zo ☺️

één maand geleden

Onze dochter is 12wkn en ik zet strak in op een ritme ivm mijn 2 andere kinderen en schooltijden. Ik zou eens niet wakker maken om half 11 maar je kindje zelf laten komen. Eens kijken wat dat doet. Als ze rond 8u voeding heeft gehad en ze slaapt van half 10-half 12 dan heeft ze een mooi eerste slaapje te pakken toch? Dan kan ze om 13u weer slapen tot ergens rond 15u. Dan half 5 in bed voor een heel kort slaapje en dan rond 19u de nacht in. Zo is ons ritme, hoewel ze in de avond vaak later op bed ligt, ze is dan hyperactief, slapen lukt dan niet na 1,5u wakkertijd. De schema's zijn een richtlijn! Zou niet (teveel) rommelen met dat wat goed gaat. Hier gaat elke dag wel een beetje anders dan de vorige maar de timing is key, als ze slaapsignalen laat zien dan gaat ze direct naar bed.

één maand geleden

Reactie op denzie

En hoe doe je het als ze dus na een half uur dutje niet meer wil slapen? Sl ...
Bij dutjes van meer dan 45 minuten houdt ik in principe 1,5 uur wakker tijd aan (want dan heeft ze een slaapcyclus doorgemaakt en rust ze wel uit). Korter dan 45 minuten dan houdt ik ongeveer een uurtje aan. Maar vaak is ze al gauw weer moe, na 30/45 minuten. Dus dan doe ik haar alsnog in de draagzak. Ik wil niet meerdere dutjes achter elkaar “verpesten” door steeds in bed te proberen.

25 dagen geleden

7.30-11.30-15.30-19.00-23.00 fles en tussendoor slaapt ze in de kinderwagen beneden of ligt ze in de box of zit ze in de newborn stoel. Na de laatste fles boven in haar bed. Dan slaapt ze vast zo 8 a 9 uur achter elkaar.

25 dagen geleden

Reactie op MD999

Ik denk echt dat die schema’s meer gebaseerd zijn op wat oudere kinderen..
Ja dit dus. Ze zijn nu gewoon nog te jong voor vaste slaapjes (schema) overdag

25 dagen geleden

Ik ben van de go with the flow modus... je ziet aan mijn baby dat hij moe wordt door oa in oogjes wrijven, gapen, rode wenkbrauwen, beetje jengelen... ik leg hem dan pas weg (of als hij dat dan niet pikt gebruik ik de wandelwagen of draagzak). Naar mijn kindje zijn signalen kijken helpt mij een veel relaxtere mama te zijn dan proberen aan (strakke) schema's te willen houden. En ondanks dat merk ik toch dat we over het algemeen wel redelijk een ritme hebben... alleen dan niet exact op de uurtjes af!

25 dagen geleden

Ik zie net dat bureau van slaap op Instagram een post heeft gewijdt aan slapen en voeding bij een baby van 10 weken, tipje!

25 dagen geleden

Reactie op Pindakaas0904

Ik ben van de go with the flow modus... je ziet aan mijn baby dat hij moe w ...
Hier hetzelfde! Ook voeding doe ik op verzoek. Je kindje geeft vaak wel aan wat ze behoefte aan heeft inderdaad een merk ook dat ze een ochtend dutje en lang middag dutje heeft. Maar inderdaad niet op de uren af