15 Reacties
2 dagen geleden
Ik deed 3 dagen werken, 1 dag betaald en 1 dag onbetaald. Ik bleef dan op papier wel fulltime werken waardoor ik dus wel pensioen opbouw voor 5 dagen. Daarnaast als ik binnen 2 jaarweer zwanger zou raken kreeg ik en uitkering op fulltime basis. Ik zou dit even navragen bij je werkgever.
2 dagen geleden
Reactie op muamau123
Je hebt ook recht op ouderschapsverlof 9 weken in het eerste levensjaars va ...
Yes dankjewel, deze heb ik er al op zitten 🤭
2 dagen geleden
Weet iemand ook als je 2 kinderen hebt gaat je onbetaald verlof er dan boven op? Want ik denk eraan om het eventueel te gebruiken voor een “lange zomervakantie ver weg” als ze ouder zijn. Dat ik me vakantie dagen kan aanvullen.. maar dan weet ik wat zou kunnen mits de werkgever akkoord gaat natuurlijk
2 dagen geleden
Reactie op DemiJJ
Ik heb dat bij mijn eerste al ingezet, in combinatie wel met vakantieuren z ...
Ohja dit is ook precies mijn idee dus.. vond je het fijn achteraf gezien dat je langer thuis bent gebleven. Tot ze hoe oud was ben je dan ongeveer thuis geweest?
2 dagen geleden
Reactie op AnnevdB1991
Ohja dit is ook precies mijn idee dus.. vond je het fijn achteraf gezien da ...
Toen hij bijna 7 maanden was ging ik weer werken, half januari🫣 in de laatste maand verlof toch nog een andere baan gevonden dus beetje lullig maargoed. Nu werk ik het aantal uren wat ik toen wilde maar niet mocht en werk voornamelijk thuis, en kan beetje flexibel met m'n uren schuiven als het moet 😬
2 dagen geleden
Reactie op AnnevdB1991
Ohja dit is ook precies mijn idee dus.. vond je het fijn achteraf gezien da ...
Niet op basis van ouderschapsverlof maar met een banenwissel en ww (vaststellingsovereenkomst) ben ik bij onze eerste dochter 8/9 maanden thuis geweest. Ik vond het echt geweldig zo lang met haar te hebben. Heg liefst had ik het zo weer gedaan maar dat gaat nu bij de tweede financieel gezien helaas niet. (Thuis met baby EN peuter toch ook wel intensiever dan met alleen een baby haha).
2 dagen geleden
Ohh wat fijn om te horen dat jullie er zo blij mee waren. Wij weten dus zeker dat het bij 1 kindje blijft en mede daarom wil ik er zo maximaal van genieten ook maar ik voel een enorme druk/verwachting om weer aan het werk te gaan.
Ik wilde in eerste instantie dan 1 dag per week minder werken voor een jaar lang .. maar kan ook uiteindelijk om een kleiner contract vragen mocht ik dat dan alsnog willen
Wat ik me dus wel afvraag, stel dat ik het nu inzet.. is er dan niet een reden de komende 8 jaar dat ik het ergens nodig heb en niet meer kan inzetten?!
Niet echt toch? Als je kindje ziek is neem je zorgverlof op?
2 dagen geleden
Gewoon inzetten☺️. Je hebt altijd nog het gewone onbetaalde verlof 🙈. Ik zet het straks weer 1 dag in de week in als mijn betaalde op is☺️
2 dagen geleden
Reactie op AnnevdB1991
Ohh wat fijn om te horen dat jullie er zo blij mee waren. Wij weten dus zek ...
Fijne topic, ik wilde deze ook al aanmaken. Ik zit met precies dezelfde vraag, betreft je laatste 2 alinea’s. Ik zet dus mijn 9 weken 70 procent verlof 1 dag per week in en hierna wil ik m’n contract aanpassen naar 3 dagen, het onbetaalde ouderschapsverlof achter de hand houden gezien ik hiervan tot dat de kleine 8 jaar is gebruik van kan maken. Maar ik weet niet of dat handig is? Ik zit met precies dezelfde vragen haha
2 dagen geleden
Reactie op Neonja
Weet iemand ook als je 2 kinderen hebt gaat je onbetaald verlof er dan bove ...
Je hebt per kind recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof en 17 weken onbetaald ouderschapsverlof. Uiteraard dienen de 9 weken betaald wel in het eerste levensjaar opgenomen te worden. Doe je dit niet dan wordt het overige onbetaald ouderschapsverlof.
Je werkgever mag ouderschapsverlof niet weigeren tenzij er sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang, wat eigenlijk haast niet voorkomt 😊.
Let op: je werkgever kan de uitkering voor het betaald ouderschapsverlof enkel over hele werkweken aanvragen bij het UWV. Stel jij werkt contractueel 40 uur dan kan er pas aangevraagd worden bij opname van 40 uur, 80 uur etc.
Je bent niet verplicht om alles op te nemen maar om de verstandhouding met je werkgever goed te houden kan je er wel rekening mee houden. Als je bijvoorbeeld in het eerste jaar 8,5 week betaald ouderschapsverlof hebt opgenomen dan betaalt je werkgever ‘uit eigen zak’ die halve week. Hiervoor kan geen uitkering bij het UWV aangevraagd worden, voor de overige 8 wel.
2 dagen geleden
Reactie op AnnevdB1991
Ohh wat fijn om te horen dat jullie er zo blij mee waren. Wij weten dus zek ...
Het onbetaald ouderschapsverlof mag je opnemen zoals je zelf wilt. Of er in die 8 jaar iets gebeurt waarbij je het kan gebruiken kan natuurlijk niemand op voorhand zeggen.
Maar mocht je onbetaalde ouderschapsverlof op zijn en er komt toch een situatie waarbij je het nodig kan hebben, dan kan je ook normaal onbetaald verlof opnemen. Wel is het de moeite waard om - indien van toepassing - je cao erop na te slaan hoe er wordt omgegaan met onbetaald verlof.
Zorgverlof opnemen kan niet zomaar, hier zitten strenge eisen aan verbonden. Mocht je kind ziek zijn dan heb je de eerste dag recht op calamiteitenverlof, dit is tegen 100% salaris.
Zorgverlof kan je enkel opnemen indien jij alleen de enige bent die voor je kind kan zorgen. Dus ook je partner kan niet voor je kind zorgen, opa/oma niet etc.
Mocht het zo zijn dat je kind in het ziekenhuis ligt mag je ook geen zorgverlof opnemen omdat je kind zorg krijgt van het ziekenhuispersoneel.
Mocht de situatie zo zijn dat je toch zorgverlof kan opnemen dan krijg je voor zorgverlof 70% van je salaris doorbetaald, ook hierover kunnen er in je cao afwijkende afspraken zijn gemaakt.
één dag geleden
Reactie op MauzieMuijs
Fijne topic, ik wilde deze ook al aanmaken. Ik zit met precies dezelfde vra ...
Sla je cao er wel even goed op na! In het ziekenhuis bijvoorbeeld zou je je betaalde verlof terug moeten betalen als je direct hierna je contract omlaag laat schroeven. Als dit bij jou ook het geval is, is het handiger(en goedkoper) niet meteen je contract omlaag te doen, maar eerst onbetaald verlof op te nemen!