13 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb bij m’n vorige zwangerschap bij 20 weken m’n zoontje aangemeld bij kdv. Er was pas plek voor hem toen hij 6 maanden was.. terwijl ik wel na 10 weken weer aan het werk moest. Nu heb ik dus wel verloskundige, kraamhulp en kdv gelijk aangemeld.
2 jaar geleden
Hoii. Gefeliciteerd!
Kinderopvang regelen ligt heel erg aan waar je woont. Hier in Oss is het binnen 1 week geregeld en kunnen de kinderen beginnen. Ergens in een grote stad kan ik me voorstellen dat er geen plek is en dat je minder keus hebt. Het kan sowieso geen kwaad om rond te kijken en wel alvast je kindje in te schrijven. Mocht dan nog iets veranderen dan is het makkelijker te wijzigen dan dat je er dan achter komt dat er geen plek zou zijn ofso.
Dit geldt ook voor kraamzorg in sommige steden. Kan nooit kwaad om alvast te kijken en rond te bellen😊
2 jaar geleden
Hoi! Gefeliciteerd.
Ik heb veel plezier en baat gehad bij “centering pregnancy”. Dit was op mijn praktijk en leerde ik allemaal nieuwe moeders op zelfde termijn kennen.
Je krijgt nu eerst de termijn echo (rond 10/12 weken), de nipt (bij 11 weken, als je dit wil), de 13 weken echo (uitgebreid onderzoek van je baby, als je dit kiest), je kan op 16 weken een afspraak maken om vroegtijdig het geslacht van de baby te weten, de 20 weken echo (geslachtsbepaling en nogmaals uitgebreid onderzoek). Daarna krijg je vaker een afspraak om hartslag en positie van baby te checken.
Kinderopvang moet je zsm doen. Ik was met 10 weken ingeschreven en heb pas rond 6 maanden opvang plek gekregen. Ook handig om alvast na te denken over hoe je het wil doen qua opvang als je straks weer gaat werken en je niet je baby alle dagen op de crèche hebt. Dit is natuurlijk alleen als je gaat werken en je baby naar opa of oma gaat of zo. Verder kan je rond 20 weken beetje gaan nadenken over wat je allemaal voor de baby wil hebben. In de praktijk heb je die behoefte veel eerder en dat is ook oké. Lijstjes die online staan met spulletjes zijn overdreven. Veel dingen daarvan heb je niet nodig en zeker niet wanneer de baby net geboren is. Doe lekker rustig aan en bekijk het een beetje van week tot week. Probeer vooral te genieten, het voelt niet zo maar het gaat snel voorbij en dan mis je je buikje en de zwangerschap. Mocht je vragen later hebben over spullen, dan hoor ik het wel. Succes en plezier❤️
2 jaar geleden
Hai,
Over de kinderopvang. Ik werk zelf bij een kinderdagverblijf en wij hebben momenteel een wachtlijst van ruim een jaar. Betekent dat als ik in juli ga bevallen, mijn kind pas in december terecht kan. Zou voor de zekerheid echt vast iets regelen met een kinderdagverblijf.
2 jaar geleden
Het ligt er aan hoe druk de opvang is bij jullie. Bij onze dochter waren wij toen bij 1 opvang al "zo laat" volgens hun dat ze in januari 2022 geen opvang hadden en pas ergens j́uli 22 op zn vroegst konden aangeven. Terwijl bij de opvang waar ze nu zit met gemak vanaf januari kon. Het ligt gewoon aan de drukte en hoe veel kinderen op dat moment broertjes of zusjes krijgen.
Gelukkig woon ik in een dorp tussen oss en Uden en daar hebben we best veel opvang locaties dus mocht ik nu niet die periode al kunnen kan ik uitwijken naar een andere opvang.
Ik geef dat bij de termijn echo pas aan. Dan weet ik vanaf wanneer wij opvang nodig hebben. (Gok vanaf half november in ons geval pas)
Wij hebben bewust niet voor gastouderopvang gekozen omdat je dan altijd verplicht bent je kind ergens anders heen te brengen als hun vakantie hebben, ziek zijn of een dag niet willen/kunnen werken.... Mij niet bellen heb gewoon een opvang nodig waar mij kind heen kan op de afgesproken dagen tenzij haha
Ook de kraamzorg ga ik dan pas/al regelen. Die kan altijd nog afgezegd worden.
Ook na de termijn echo ga ik t indienen op t werk zodat ze mooi al kunnen regelen dat ik met verlof ga, mijn uren indienen voor vakantie van te voren en erna tenzij de kleine te laat is maar dan wil ik ook de 4 weken er achter aan plakken. (Voordeel van dat ik veel dingen van te voren weten en uitgestippeld hebben. Plus vooral geleerd hebben van de eerste haha)
2 jaar geleden
Hey!
Ik zou zsm als je opvang nodig hebt bij zo veel mogelijk plekken inschrijven, ook al is t pril. Er is zo weinig plek mijn zoontje van 6 mnd nu kan nu pas terecht voor 1 dag op de opvang 🥹 (woon in Utrecht).
Ook zou ik zsm aanmelden voor kraamzorg want dat zit ook heel erg vol door personeelstekort. Ik wilde bij het zelfde kraam bureau namelijk maar dat kon niet zat al helemaal vol.
Als alles toch anders loopt dan is het wel lastig om het af te melden maar het is ook vervelend als je straks nergens terecht kan.
2 jaar geleden
Weet iemand of je bij het inschrijven van een opvang al moet aangeven hoeveel dagen je wilt?
2 jaar geleden
Ik heb me nu al ingeschreven bij 8 verschillende kDVs hier in de regio. De wachtlijsten zijn hier zo bizar lang. Het voelt alsof ik geen andere keuze heb.
2 jaar geleden
Reactie op Deedee1990
Weet iemand of je bij het inschrijven van een opvang al moet aangeven hoeve ...
Meestal wel ja.
2 jaar geleden
Reactie op Deedee1990
Weet iemand of je bij het inschrijven van een opvang al moet aangeven hoeve ...
Ja hoeveel en welke dagen
2 jaar geleden
Ik heb me met 4 weken al ingeschreven bij het kdv. Vorige keer met 9 weken en kon mijn zoontje pas met 6 maanden terecht. Wij wonen niet in de randstad… maar het ligt wel aan het kdv waar je heen wilt natuurlijk. Ken namelijk wel een kdv waar wel plek zou zijn, maar absoluut niet onze voorkeur heeft. Dus dan beter op tijd aanmelden.
2 jaar geleden
Reactie op Mamavan2jongensx
Ja hoeveel en welke dagen
Ah okee, dan moet ik eerst gaan invertariseren welke opa's en oma's een oppas dag willen :)