8 Reacties

3 maanden geleden

Je kan (zeker als je niet buitenshuis werkt) prima zonder kolven. Dan moet je dus wel zorgen dat je baby altijd toegang heeft tot jou, dus als je een middagje weg wil gaat de baby mee… of je kan voeden, weggaan, voeden bij terugkomst (dan heb je zo’n 2 a 3 uur de tijd in het begin). Als je regelmatig voedingen gaat overslaan (door niet te kolven maar wel een fles aan te laten bieden) dan gaat uiteindelijk wel je productie terug lopen ja, en hoogstwaarschijnlijk loop je met zere borsten en een nat shirt. Ik vind kolven juist handig, ik neem dan inderdaad een kolf mee (een wearable is super handig voor onderweg) en meestal kan je in een EHBO ruimte of ergens wel privé kolven. Dan heb ik een koeltasje mee om het in te bewaren (kan zo’n 8 uur mee). Wat je ook kan doen is met een haakaa tijdens de voeding op de andere borst zetten alvast wat beetjes melk opvangen voor oefen flesjes want niet elke baby pakt zomaar een fles als ze (lang) alleen maar de borst hebben gehad. Veel babies gaan vanaf een maand of 6 wel langer tussen voedingen laten omdat ze dan ook vast voedsel gaan eten dus dan kan je ook wat langer weg. Nouja genoeg opties zou ik zeggen! Ik vind persoonlijk een kolf juist vet handig want je hebt de voordelen van borstvoeding geven, maar toch ook wat meer vrijheid. Zeker met zo’n draagbare kolf! Die steek je gewoon in je BH (en zo heb ik gekolfd bij de sauna, bij concerten, in de IKEA 😂, noem maar op. Meestal dus in de EHBO of in een kolf/voed ruimte)

3 maanden geleden

Reactie op Longstoryshort

Je kan (zeker als je niet buitenshuis werkt) prima zonder kolven. Dan moet ...
Bedankt voor je reactie, fijn! En de melk kun je dus vrij lang bewaren, mag ik vragen welke kolf je hebt? Dan zou ik het alleen voor buiten de deur kunnen gebruiken. En thuis dus niet noodzakelijk om te kolfen maar wat je zegt wel handig om wat melk op te vangen tijdens het voeden zodat de kleine aan een flesje kan wennen. Nu moet ik zeggen dat die daar wel aardig aan gewend is omdat we in het begin borst en kunstvoeding moesten combineren om aan te sterken, maar goede tips dank je!

3 maanden geleden

Ik ben thuisblijf moeder van mijn eerste kindje van drie weken en ik heb dezelfde vraag. Ik wil liever niet kolven omdat het mij ook best een gedoe lijkt en de baby altijd bij mij is maar aan de andere kant is het inderdaad wel handig als de kleine op den duur misschien eens bij opa en oma is of als je zelf op een plek bent openbaar waar bv geven niet zo makkelijk kan (ik heb zo’n doek maar vind het alsnog vrij ongemakkelijk en vind het ook best een dingetje dat ik zon beetje een compleet nieuwe garderobe moet aanschaffen ervoor🙈) Ik denk echter dat het in mijn geval niet vaak zal voorkomen dus dan vind ik het best zonde om een kolf aan te schaffen, ik vind ze erg duur… Ik heb een handkolf, ik vind dat niet erg prettig werken maar voor die paar keer dat het nodig zal zijn is het voldoende denk ik. Mocht het toch vaker nodig zijn dan ga ik alsnog een kolf aanschaffen. En ik lees mee voor tips!

3 maanden geleden

Ik heb een draadloze kolf en die is echt top! Gewoon kolven als je kookt of andere dingen doet. Echt heerlijk. Maar als je dat niet wil, dan heb ik ook een goede tip. Dat is deze aanschaffen (of iets soortgelijks): https://www.bol.com/nl/p/inaya-borstkolf-handkolf-kolf-zuignap-onderzijde-90-ml-bpa-vrij-natuurlijk-siliconen/9300000119195804?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp Ik zet die tijdens het voeden aan de borst waarmee ik niet voed en vang zo’n 20-30ml op. Als je dat een paar keer per dag doet heb je zo een voeding bij elkaar. Wel even goed online zoeken naar hoe je melk kan samenvoegen, hoe het te bewaren etc.

3 maanden geleden

Ik ben thuisblij moeder. Heb bij mijn 3 oudere kinderen eigenlijk nooit gekolfd. De oudste in kraamweek wat bijgevoed toen met 2 maand dacht ik kolf wat en geef haar in fles maat was toen een echte flesweigeraar. Elke fles en speen geprobeerd ze nam niks. Heb het gelaten en haar altijd live borstvoeding gegeven. 2de wel eens flesje gegeven maar niet zo vaak heb de kinderen toch eigenlijk altijd bij me, maar hij weigerde iig niet en wou ook speen wel. 3de was ook weer echte flesweigeraar en zij wou ook geen speen. Nu bevallen van 2 meisjes en omdat de meiden echte flesweigeraars waren nu wel regelmatig aan het kolven en dan in flesje geven. Dit puur omdat ik al 3 kleine kids heb rond lopen en er nu 2 bij zijn die ik hopelijk ook lang borstvoeding ga geven. En dan is het toch makkelijker als ze af en toe een fles kunnen met borstvoeding

3 maanden geleden

Als het om af en toe gaat zou ik kijken hoe het met een Haakaas gaat (op je borst die 'vrij' is tijdens het voeden). Dit verzamelen en dan heb je zo een gehele voeding. Afhankelijk van hoe vaak je dit doet. En wil je af en toe kolven kun je kijken naar een niet te dure elektrische kolf, ikzelf heb de Youha Gen 1 waar ik heel tevreden mee ben. Je kan dan bv kiezen om een enkelzijdige te nemen ipv een dubbelzijdige. Helemaal als het om af en toe gaat. Of kijken hoe het met een handkolf gaat. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.

3 maanden geleden

Op La Leche League kan je veel info vinden over hoe melk te bewaren en hoelang. https://www.borstvoeding.nl/borstvoedingsABC/afkolven-en-bewaren/

3 maanden geleden

Ik vind de handkolf van medela echt top! Met die hele set zit er zelfs een speen etc bij dat je kunt kolven en meteen erna kunt geven (op een terras oid), of je stopt het in een klein fles-koeltasje om mee te nemen als je weer naar huis gaat https://www.amazon.nl/Medela-Harmony-Essentials-Pack-moedermelkbewaarzakjes/dp/B08GQMMWB2 https://www.bol.com/nl/p/done-by-deer-lalee-flessenhouder-sand/9300000167162693