67 Reacties

3 maanden geleden

Je kan proberen je productie op een natuurlijke manier op te schalen door te voeden met huid op huid en 1/2 dagen je kindje vaak aan te leggen. Bijvoorbeeld ieder 1/2 uur. Beetje hetzelfde idee als wanneer ze clusteren. Je hebt ook bepaalde thee of voeding wat je productie kan laten stijgen. Betreft het aanhappen, wat is de reden dat hij niet goed aanhapt? Als je zoontje aanhapt druk je dan je borst verticaal samen voor hem? Beetje het idee alsof hij een hamburger hapt. Het is belangrijk dat de tepel er ruim in komt. Bijkolven is enorm intensief.

3 maanden geleden

Mijn zoontje is nu 9 dagen oud en is van zijn geboortegewicht (4080g) ook bijna 10% afgevallen geweest in het begin van de kraamweek. Hij hapte ook niet goed aan en dronk daarom niet effectief. Even bijgevoed met kunstvoeding terwijl mijn melk opgang kwam (ik gebruikte hiervoor gehuurd kolf van ziekenhuis). Met een tepelhoedje en liggend voeden op mn zij ging het gelijk goed. Alleen duren de voeding erg lang, soms wel een uur en dan alsnog is hij niet helemaal verzadigd. Nu genoeg productie dus geen kunstvoeding meer nodig om bij te voeden maar ik kolf ook bij om hem na iedere voeding nog een flesje te geven met meestal tussen de 30-80 cc. Morgen komt er bij ons een lactatiekundige. Hopelijk kan zij meedenken met een plan voor de lange termijn want het is inderdaad echt heel intens zo!

3 maanden geleden

Heb je een cursus gevolgd om borstvoeding te geven? Het is wel belangrijk dat je kindje vaak oefent met aanhappen. Dus super dat je eerst je borst aanbiedt! The Thompson method' kan ik je aanraden. Je doet het goed mama! Liefs

3 maanden geleden

Reactie op ACSB

Je kan proberen je productie op een natuurlijke manier op te schalen door t ...
Ja ik heb met de lactatiekundige gewerkt aan t aanhappen. In de kraamweek heeft hij inderdaad niet goed aan de borst gezeten. Helaas niet goed opgemerkt door kraamhulp en ik ging op haar advies af. Nu vorm ik mijn tepelhof voor hem met aanhappen alleen maakt hij geen heel sterk vacuüm waardoor ik dus de borst moet blijven vormen voor hem. Zodra ik mijn borst loslaat dan laat hij een gedeelte van bovenkant van m’n tepelhof uit z’n mond glijden (ik druk hem stevig in de borst). Ook drinkt hij gewoon niet super actief. De lactatiekundige zei dat je normaliter veel meer slokken zou verwachten in het begin. hij valt vrij snel in slaap aan de borst dus steeds wakker maken. Ik ben soms ook bang dat hij een beetje lui is geworden door het flesje wat ie steeds krijgt.

3 maanden geleden

Reactie op Naomi.89

Mijn zoontje is nu 9 dagen oud en is van zijn geboortegewicht (4080g) ook b ...
Ah fijn dat je productie op gang is. Wat doet dat tepelhoedje voor jou? Ik heb ook een gehuurde borstkolf, deze doet t idd prima. Ik kolf nu na de voeding vaak 100cc af. Hij drinkt vaak tussen de 40 en 90 cc bij per voeding. Ik heb vandaag een handsfree kolf gekocht omdat ik t zo beu ben.. t voeden en kolven samen duurt super lang. Ik ben heel benieuwd wat de lactatiekundige voor je kan doen 🙏

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Ja ik heb met de lactatiekundige gewerkt aan t aanhappen. In de kraamweek h ...
Hij kan inderdaad heel goed gewend zijn geraakt aan de snelle flow van de melk uit de fles. Wellicht dat je dat iets gedoseerder kan aanbieden?

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Heb je een cursus gevolgd om borstvoeding te geven? Het is wel belangrijk d ...
Wat heeft dat jou gebracht ten opzichte van standaard lactatiekundige?

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Hij kan inderdaad heel goed gewend zijn geraakt aan de snelle flow van de m ...
Ja ik heb nu van medela andere speentjes besteld die meer de borst doen nabootsen.

3 maanden geleden

Reactie op Naomi.89

Mijn zoontje is nu 9 dagen oud en is van zijn geboortegewicht (4080g) ook b ...
In de eerste 1-2 weken is dit normaal.. rond dag 10 is er weer een regeldag. Soms wilde mijn dochtertje in de eerste 1-2 weken om het uur aangelegd worden ook in de nacht. De reden is dat ze in het begin de willen regelen. Nu is alles goed op regel. Ze is inmiddels 3 weken en ik red het tot zover zonder bijvoeden..

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Ja ik heb met de lactatiekundige gewerkt aan t aanhappen. In de kraamweek h ...
Mijn eerste kindje had dit ook, viel de hele tijd in slaap en hapte niet goed aan waardoor hij klokte. Dit kan ook komen door een te strakke tongriem/lipband

3 maanden geleden

Reactie op ACSB

Mijn eerste kindje had dit ook, viel de hele tijd in slaap en hapte niet go ...
Hoe heb je dit opgelost?

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Hoe heb je dit opgelost?
Toen ben ik ook meer gaan kolven en ben ik er pas kater achter gekomen dat het door een te korte tongriem kwam.

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Hoe heb je dit opgelost?
Bij mij hielp het om op verzoek te gaan aanbieden. Dan was hij echt wakkerder. Luier verschonen tussendoor helpt ook

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Veel relaxter aanleggen

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

En ook heel veel inzicht en een facebook groep waar je vragen kunt lezen van anderen en antwoorden daarop van experts met beeldmateriaal

3 maanden geleden

Ik had bij mijn eerste ook wel wat opstartproblemen met de borstvoeding. Dacht dat het aan verkort tongriempje lag, naar ziekenhuis voor controle maar bleek niet nodig te zijn er iets aan te doen (was gewoon normaal). Toen tepelhoedje gaan gebruiken en dat heeft de situatie flink verbeterd. Na een week of 3 heb ik toen een keer geprobeerd of het ook lukte zonder tepelhoedje (met de gedachte dat m'n tepels nu misschien de juiste vorm zouden aannemen) en dat was toen een succes. In totaal ruim 1,5 jaar borstvoeding gegeven, dus wellicht het proberen waard. Hoe dan ook: Als het niet lukt heb je niet gefaald. Echt niet. Een gevoedde baby, in welke vorm dan ook, is het belangrijkst.

3 maanden geleden

Reactie op Ellen765

Ah fijn dat je productie op gang is. Wat doet dat tepelhoedje voor jou? I ...
Wat je ook beschreef met het vormen van de tepelhof voor het aanhappen dat moest ik ook telkens doen en dan alsnog kreeg hij hem ook niet goed in vacuum in zn mond en hier raakte hij super gefrustreerd van dat het steeds minder leek te lukken. Met het tepelhoedje zuigt hij hem wel gelijk hoed vacuum en daardoor trekt mijn tepel helemaal door het hoedje (beetje zoals bij het kolven). Hiermee drinkt hij steeds beter. Valt wel ook snel in slaap ja haha. Mijn kraamverzorgster zei dat grote jongentjes er om bekend staan wat luier te zijn qua drinken 🤷🏻‍♀️ Ook een goede productie dus! Fijn. Hier ongeveer hetzelfde ja. Ik wil ook zsm aan handsfree kolf aanschaffen. Voor welke ben jij gegaan?

3 maanden geleden

Reactie op Naomi.89

Wat je ook beschreef met het vormen van de tepelhof voor het aanhappen dat ...
Ik heb zelf de Evite Maxi gekocht. Die komt morgen binnen dus ben benieuwd. Mijn lactatie kundige raadde deze kolf aan of de horigen 2nd gen wearable borstkolf. Beide schijnen heel goed te zijn (beter dan de Elvie). Nu ben in toch ook wel benieuwd of een tepelhoedje bij mij niet zou kunnen helpen vooral om dat mijn mannetje niet zo sterks aanzuigt… T gekke is dat ik wel t idee heb dat hij t toeschiet reflex triggered want kan daarna gewoon de melk uit mn borst duwen… alleen drink hij gewoon niet door.

3 maanden geleden

Aah lieve mama, zo herkenbaar… ik struggle momenteel met hetzelfde. Mijn kleine man drinkt niet actief en daardoor heb ik ook weer weinig productie, hij zuigt vooral op mijn tepel maar slikt/drinkt niet actief. Vandaag komt ook de lactatiekundige maar ik begrijp je gevoel helemaal… Ik heb ook de Evite besteld, gebruik nu de medela symphony maar het feit dat je de kolven dan steeds vast moet houden vind ik echt niet vol te houden zo… Ik volg graag mee hoe het bij jou loopt!

3 maanden geleden

Ja helaas allemaal erg herkenbaar... De kleine man drinkt niet actief aan de borst en daarom in overleg met de verloskundige besloten om vooral afgekolfde melk te geven icm kunstvoeding. Inmiddels gaat mijn productie zeer langzaam iets omhoog.. (ben aan het Power kolven en slik capsules om dit te verbeteren). Gisteren is de kleine man behandeld aan zijn tongriem, ik ben alleen bang dat het even duurt voordat hij door heeft hoe hij nu met zijn tong beter kan drinken. Ik hoop dat het snel beter wordt want ik wordt helemaal gek van al dat gekolf.. zeker in combinatie met bij voeding is het echt killing (kolven + 2 verschillende flesjes elke ronde). Ik hoor graag jullie ervaring betreft de kolven, want ik wordt echt gek van de Medela Symphony!