67 Reacties
3 maanden geleden
Hi! Hoe gaat het bij jullie? De lactatiekundige gaf bij mij ook aan vooral te blijven oefenen met de borst naast de fles en dan na de borst wel nog wat fles na te geven. Mijn productie blijft wel nog laag, zo’n 50/60 per kolfbeurt in totaal… jullie nog tips dit te verhogen? Of ervaringen mee?
3 maanden geleden
Reactie op Izzy19
Hi! Hoe gaat het bij jullie? De lactatiekundige gaf bij mij ook aan vooral ...
Blijven kolven. Hoe lang kolf je nu?
Bij mij was dat in t begin ook (5 dagen geleden) en nu zit ik op 100 ongeveer. Ik kolf minimaal 6x per dag bij naast 6x 20 min borst geven.
Wat ook mega goed werkt. Heb je een handsfree kolf? Ik doe 20 min aan een borst voeden max en dan tegelijk de andere kolven. Dan krijg ik uit een borst wat ik normaal uit twee haal.
Verder werkt voor mij beetje de borsten masseren, warmte en diepe ademhaling… muziekje.
3 maanden geleden
Reactie op Ellen765
Blijven kolven. Hoe lang kolf je nu?
Bij mij was dat in t begin ook (5 da ...
Dat geeft vertrouwen! Dankjewel, ik ga het proberen.
Geef jij nu na je borstvoeding nog een flesje of wissel je af?
Mijn kleine was ook meer dan 10% afgevallen en nu kolf ik en geef ik flesjes omdat hij niet voldoende drinkt aan de borst. Hij is passief en valt in slaap, ga nu in overleg met lactatiekundige wel weer starten met 2 keer per dag borstvoeding proberen maar erna wel nog aanvullen met deels flesje.
3 maanden geleden
Reactie op Izzy19
Dat geeft vertrouwen! Dankjewel, ik ga het proberen.
Geef jij nu na je bor ...
Ja precies!
Ik doe 20 min een borst aanbieden en daarna afkolven. (Max 20 om t behapbaar te houden voor me). Ik geef na de borst de baby zoveel melk uit de fles als die wil. Soms is dat 30 en soms zelfs 90.
In de nacht sla ik wel eens de borst over. Laat ik m’n vriend flesje geven en kolf ik ff 10 min om mn borsten te stimuleren.
Bij ons zit er vaak 3/4 uur tussen per voeding. Ik red ongeveer 6x per dag kolven. En 8x per dag borst (overdag komt ie wel eens vaker).
Eigenlijk zou ik om de 3 uur kolven maar ik red t gewoon niet qua tijd.
Gelukkig lijkt wat ik nu doe genoeg. M’n productie loopt volgensmij nog langzaam omhoog.
3 maanden geleden
Hier gaat het goed! Lactatiekundige gaf aan dat zuigelingen t/m 6 maanden ong 800 ml per dag drinken. Dat komen wij nog lang niet aan maar om daar wel een beetje naar toe te komen proberen we nu overdag wel niet langer dan 3 uur tussen voedingen te laten. Soms kom hij zelf al na 2-2,5 uur of leg ik heb tussendoor nog eventjes. Snachts laat ik hem nu zelf komen (want als ik hem wakker maakte op ons schema dan was hij echt niet wakker te krijgen) en hij komt dan na 4 uur ongeveer. We proberen nu telkens 100 ml afgekolfd te geven per keer (tenzij hij al best goed aan de borst heeft gelegen eerst - nog steeds met tepelhoed).
Ik heb ook die Evite kolf en vind hem top! Ik kolfde net 140 ml in 30 min. Ik doe het alleen nu niet regelmatig genoeg merk ik, nu ik ook meer andere dingen bezig ben. Hoe vaak doe jij het en op welke momenten? Hoe gaat het bij jou nu?
3 maanden geleden
Reactie op Naomi.89
Hier gaat het goed! Lactatiekundige gaf aan dat zuigelingen t/m 6 maanden o ...
Ah fijn! Ik geloof dat 800ml wel veel veel is😅 dat haalt deze ook niet.
Drinkt ie die volle 100ml op na een voeding? Wij geven zoveel als die wilt maar zelden drinkt hij echt 90/100ml na. Meestal rond de 50ml.
Ja fijne kolf he. Ik heb een keertje gehad zat er geen melk in… zat ie niet goed ofzo.
Bij mij gaat t best redelijk. Ik vind t voeden + kolven wel intensief 😅 vooral qua tijd. Lastig om dan iets te gaan doen.
Wij voeden hem op verzoek. Met een max van 4 uur tussen voedingen. Vaak moet ik hem nog wakker maken, maar ik durf t niet aan om er langer tussen te laten zitten.
Maandag gaan we weer wegen maar hij heeft meer dan 8 plasluiers en 4 poep per dag dus kan bijna niet missen.
3 maanden geleden
Ik heb ook de Evite kolf, vind het wel nog een gedoe om in de nacht steeds alles schoon te maken voor de volgende sessie. Maar al 1000 keer beter dan de medela symphony.
Mijn melkproductie lijkt wel wat omhoog te gaan, dus dat is fijn maar het blijft alsnog de hele dag door kolven om aan z’n behoefte te voldoen. Ik vind 800 ml ook wel heel veel! Ons kindje weegt nu rond de 3 kilo, dus ik houd voor nu 450 ml per dag aan. Hij drinkt meestal rond de 50/60/70 ml, met uitschieters naar 80/90 en als hij wat sneller komt dan soms ook maar 30. Ik probeer wel om de 3 uur te voeden als hij zich niet eerder meldt en oefen twee keer per dag aan de borst. Dan krijgt hij wel nog een flesje na.
Vind het wel nog lastig hoe uiteindelijk de overgang moet gaan plaatsvinden naar (bijna) volledig borstvoeding. Dat is in ieder geval wel m’n streven.
3 maanden geleden
Reactie op Izzy19
Ik heb ook de Evite kolf, vind het wel nog een gedoe om in de nacht steeds ...
Ik vind t steeds afwassen ook een gedoe. Ik heb t nu routine gemaakt, na t kolven gelijk afwassen, afdrogen en in elkaar zetten zodat ik mn ‘s nachts gelijk kan pakken.
Lukt het je wel om voldoende melk te kolven?
Ik kolf nu na iedere voeding.. 6/7x per dag. Gisteren had ik 750ml als opbrengst voor de hele dag. Das meer dan hij drinkt dus als dat zo blijft ga ik kijken of ik een keertje minder kan kolven.
3 maanden geleden
Fijn om hier wat herkenning te vinden! Mijn dochter vindt de borst nog erg moeilijk, klein mondje met strak bovenste lipbandje en vlakke tepels bij mij. Kolven gaat gelukkig erg goed. Merk wel dat aanleggen me soms tegenstaat omdat het een stap ‘extra’ is naast kolven (6-7 keer per dag) en voeden. Herkennen jullie dit? Verder vind ik de tepelhoed ook nog niet zo makkelijk, maar zonder wil ze helemaal niet, raakt gefrustreerd en dan zijn we beide niet meer relaxt. Lactatiekundige zei dat het echt nog wel kan lukken, ook met 4-6 weken nog wel (mijn dochter is nu 13 dagen), dus ik probeer vertrouwen te houden, maar vind dat soms moeilijk!
3 maanden geleden
Reactie op Ellen765
Ik vind t steeds afwassen ook een gedoe. Ik heb t nu routine gemaakt, na t ...
Ik red het meestal precies met hetgeen ik kan kolven. Bij uitzondering soms wel een flesje kunstvoeding per dag nog, vind dat nog wel lastig maar het moet. Kolf ook na elke voeding en soms tussendoor nog wat extra als het lukt, omdat m’n productie dus nog niet zo hoog is.
Wat goed dat jij al 750 ml per dag hebt! Snap dat je dan een keer minder gaat kolven, de rust die kan nemen is zooo belangrijk!
3 maanden geleden
Reactie op marijn1992
Fijn om hier wat herkenning te vinden! Mijn dochter vindt de borst nog erg ...
Herkenbaar hoor! Hoe fijn ik de bevestiging ook vind wanneer hij toch even aan de borst drinkt, naast het kolven en voeden is het toch weer een extra stap die vaak weer een uur in beslag neemt (in mijn geval tenminste).
Ik probeer het vertrouwen ook niet te verliezen maar heel herkenbaar dat dat soms moeilijk is! Mijn zoontje is nu 11 dagen, merk echt wel al vooruitgang maar zoals ik al zei vind ik het nog lastig in te zien dat het uiteindelijk alsnog volledig borstvoeding zal worden…
3 maanden geleden
Reactie op marijn1992
Fijn om hier wat herkenning te vinden! Mijn dochter vindt de borst nog erg ...
Ja zeker herkenbaar hoor. Soms staan voedingsmoment me echt tegen. Dan denk ik, alweer alles. Daarom doe ik snachts alleen kolven en flesje. Ik trek t gewoon niet om alles te doen.
Ik hoop ook echt dat hij nog terug kan naar volledig borst 🙏 ik vind t soms ook lastig om die weg te zien maar tegelijk probeer ik vertrouwen te houden.
3 maanden geleden
Reactie op Ellen765
Ah fijn! Ik geloof dat 800ml wel veel veel is😅 dat haalt deze ook niet.
D ...
Ja 800ml lijkt me nu ook nog echt te veel ja. Hij kan wel 100ml drinken maar alleen als jij dan niet ook eerst aan de borst heeft gelegen (meestal snachts). Anders ook tussen de 30-60 ml.
Dat heb ik ook een keer gehad ja haha. Dan zat ie niet goed vacuum. Gebruik jij die verkleiners of zonder? Ik ben er nog niet over uit wat beter werkt.
Ik vind het ook pittig hoor. Het neemt zo veel tijd en planning in beslag. Ik vind het lastig om een eigen routine weer op te pakken. Wanneer kolf jij? Voor of na de voeding of juist er tussen in?