16 Reacties
vorige week
Het is inderdaad denk ik een beetje de leeftijd. Mijn zoontje hangt ook de hele tijd aan me als ik even ga zitten of even naar de keuken loop. Hij speelt ook wel even alleen maar zodra ik even wegloop, komt hij achter me aan. Ik heb ook alles op dezelfde verdieping. Als ik wil douchen dan zet ik hem even in zijn bed met allemaal knuffels die in zijn kast liggen. Ik houd hem dan in de gaten via de Babyfoon. En iets met licht en geluid vind hij ook heel leuk en is hij wel even druk mee. Misschien kan je haar nog in een wasmand met speelgoed zetten? En dan bij je in de keuken als je bijvoorbeeld wil koken? Dan is ze wel bij je maar kan ze hopelijk ook even zichzelf vermaken. En ook betrekken bij het schoonmaken. Geef haar wat wasgoed om te ontdekken terwijl jezelf aan het opvouwen bent. Een doekje om schoon mee te maken als jij even de wc doet? Überhaupt iets geven wat ze niet kent werkt hier vaak goed. Dus bijvoorbeeld een wc rol, pollepel etc. Succes. Het is even pittig. En respect voor je hoor dat je het nu 3 maanden alleen doet. Misschien kun je nog familie/vrienden vragen of even te helpen met wat klusjes of je dochter even mee op pad te nemen?
vorige week
Ik zet vaak muziek op. Dan is er ook iets om haar heen. En even helpen met starten.
vorige week
Wat Miepfer hierboven zegt is bij ons ook. Ik heb ervaren dat als ze mag meehelpen, hoe klein ook, ze best op zichzelf kan spelen. Als ik ga wassen/vouwen neem ik haar mee ( wij hebben aparte verdiepingen) en dan gaat ze de kleren in de machine doen of proberen aan te trekken of ermee poetsen, haha.
De badkamer schoonmaken doe ik als ze in bad zit of onder de douche.
Als ik ga koken doe ik dat soms al tijdens haar slaap of vroeg in de ochtend omdat ze dan het beste alleen kan spelen, ' savondsclukt dat vaak niet meer.
Als ik wel s' avonds kook dan zet ik haar in de leertoren erbij en dan vermaakt ze zich met wat water of ze helpt met koken( lees: alvast komkommers eten etc.).
Wij hebben ook veel muziek op, nijntje vooral, dan gaat ze ook dansen en rondlopen, en ze rijd ook op dr driewieler loopfiets.
Succes! En mama, je doet het sws goed, ook als de tv nu wat meer aan staat. Je kan niet alles 100% doen, wees mild naar jezelf!
vorige week
Ik zet vaak muziek aan via de box (dus telefoon). Maar verder inderdaad meenemen met alles wat je doet. Als ik in de badkamer bezig ben loopt ze daar rond (of ik parkeer haar even in een leeg bad met wat speelgoed haha). Als ik de was doe dan geeft ze soms was aan, of ze ontvouwt mijn gevouwen was, maar ik ben sneller met opvouwen dan zij net uitvouwen haha. In de keuken vaak in de trip trap er naast. Met poetsen loopt ze met een doekje achter me aan en aait dingen. Nu kost het extra tijd ipv als je het alleen doet, maar het is ook meteen vermaak voor je kind. En ze leren ook, en op een zeker punt kunnen ze het zelf! (Oke dat duurt nog wel even, maar lange termijn hoef je het ooit niet meer zelf te doen en zijn ze goed voorbereid op zelf wonen). En eerlijk is eerlijk, soms lukt het niet en hangt je kind wel aan je been/op je arm. Vooral als ze moe zijn. Maar zelfstandig spelen is op deze leeftijd vaak gewoon nog heel beperkt.... Vooral als mama de kamer uit gaat.
vorige week
Mijn zoontje is ook dol op kleuren. Even klaarzetten en laten krassen. Het liefste gebruikt hij de dikke raam kleurpotloden. Ook nog eens gezellig.
vorige week
Wij hebben een leertoren die je ook kan gebruiken als glijbaan. Door de leertoren kijkt ze soms mee bij het koken. Maar zelf van de glijbaan, of autootjes, ballen enz van de glijbaan vind mijn dochter ook heel leuk. Dat + een muziekje waarop we wat dansen tijdens het eten maken werkt hier heel goed
vorige week
Reactie op Mama❤️
Jaa ik hoor veel daarover ik ga er denk ook eentje halen omdat ze graag wil ...
Een eigen stoeltje met kussentjes eronder tegen krassen op de vloer, kan ook!
vorige week
Onze zoon heeft afgelopen week van zijn tante een stofzuigertje van action gekregen.. alle hoekjes van de kamer zijn nu "spik en span" 😂😂.
Ik laat hem ook vaak meehelpen.. mama een poetsdoekje en emmer en hij ook.. of mee helpen was uit de wasmachine en in de wasdroger of ophangen.
Ik merk hier dat hij graag mee wil helpen met alles.. en soms duurt het inderdaad langer dan dat je het alleen doet..
En ook hier gaat soms de tv eventjes aan als ik echt even iets moet doen wat echt niet kan met hem in de buurt.. ik zou me niet schuldig voelen deze generatie is nou eenmaal van schermen.. zolang het af en toe is lijkt me dat geen probleem.. maar goed dat is natuurlijk een afweging die je zelf alleen kunt maken.
5 dagen geleden
Wat ik heb gelezen is dat tv kijken het zelfstandig spelen daarna extra moeilijk maakt. Dus misschien de tv gewoon helemaal uitzetten? En dan ook geen speelgoed met licht/geluid want dat zorgt ook voor passief speelgedrag waardoor ze snel klaar zijn. Je eens zoeken op open einde speelgoed dan kom je leuke tips tegen. Dit prikkelt meer de fantasie waardoor ze langer kunnen spelen. Een bak pasta en een lepen/kleine bakjes bijv geven. Ik zie bij mijn kinderen in ieder geval duidelijk verschil! En dan speel ik eerst even mee en na een paar minuten loop ik weg en spelen ze zelf verder