91 Reacties
6 maanden geleden
Toevallig zit ik een zelfde situatie als jou. Mijn nuchtere waardes en na de maaltijd waren gelijk aan die van jou toevallig 😅. Hierop heb ik het advies gekregen thuis een dagcurve te prikken met een apparaatje van het ziekenhuis maar gebruik meestal de glucose meter op mijn werk. Deze waardes moest ik toen doorgeven aan de diabetes verpleegkundige. Officieel hebben ze het bij mij niet over zwangerschapsdiabetes gehad omdat alleen midden op de dag mijn waardes tussen de 8 en 8.5 liggen. Na het avondeten bijv heb ik een normale bloedsuiker.
Ik heb nu een dieetadvies om te kijken of mijn suiker na het ontbijt en lunch gaan zakken. Wel moet ik voor nu wekelijks 2 dagen een dagcurve blijven bijhouden. Dus bij mij js er geen sprake van medicatie of iets dergelijks
6 maanden geleden
Is dit de suikertest geweest? Ben bang dat het te hoog is… bij mij moest de waarde 2 uur na het drankje onder de 7,8 zijn.
6 maanden geleden
Bij mij was het zo dat deze cijfers diabetes aanwijzen door Indd te hoge waarde na het drankje (moest onder 7,8 zijn). Ik zou gewoon even je VK bellen om te bespreken.
6 maanden geleden
Ik kreeg dit door van de verloskundige zoveel verschillende waardes zijn er dan..
6 maanden geleden
Nuchter is goed. Na het drankje is te hoog :) landelijk worden de volgende waardes aangehouden: na 1 uur 7.8 en na 2 uur 6.7 nuchter onder de 5.3 dus dat is prima. Maar de waardes zijn niet dramatisch hoor dus misschien kan je met koolhydraatarme maaltijden een heel stuk komen!
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Nuchter is goed. Na het drankje is te hoog :) landelijk worden de volgende ...
Dankjewel !!
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Nuchter is goed. Na het drankje is te hoog :) landelijk worden de volgende ...
Volgens mij gaat het niet om koolhydraatarm eten maar juist om langzame koolhydraten eten, dus volkoren, fruit, groente, noten etc. want op deze manier hou je je suikerspiegel (dus je insuline) stabiel..
6 maanden geleden
Reactie op Kellaaa
Volgens mij gaat het niet om koolhydraatarm eten maar juist om langzame koo ...
Ik lees op internet inderdaad ook over koolhydraatarm, ik dacht dat dit juist niet goed was, ook voor de baby en de rest van je hormonen maar daar heeft iedere website weer een andere mening over.
6 maanden geleden
Reactie op Kellaaa
Volgens mij gaat het niet om koolhydraatarm eten maar juist om langzame koo ...
Je moet niet volledig koolhydraadloos eten hoor! Naar wel arm. Dus langzame koolhydraten als volkoren producten. Je hebt wel wat nodig en je baby ook. Maar mensen krijgen heel veel koolhydraten binnen, met suiker is dat lastig. Dus daar moet je een beetje je weg in vinden. Ik praat erover met de (medische) verloskundige en mijn diabetesverpleegkundige. Dat raad ik aan te doen!
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Je moet niet volledig koolhydraadloos eten hoor! Naar wel arm. Dus langzam ...
Serieus? Ik heb in mijn document van de dietiste staan dat ik niet koolhydraat arm hoef te eten, maar wel bewust moet zijn op het goed verdelen van mijn koolhydraten over de maaltijden en tussendoortjes. Als ik kijk naar sommige producten op mijn dieet lijst denk ik oef dat zijn toch wel bommetjes in mijn beleving
6 maanden geleden
Reactie op xsheroon
Serieus? Ik heb in mijn document van de dietiste staan dat ik niet koolhydr ...
Ja overal hanteren ze denk ik weer andere regels. Ik kreeg een koffertje van Bosman en mij werdt vertel op te letten waar ik wel en niet tegen kan. 😉 daar kom je achter door na verschillend eten te prikken (1 uur daarna) want ieder lichaam kan anders reageren. Dus ik heb heel wat vingerprikken gezet inmiddels haha. Zo weet ik wel dat ik bijvoorbeeld heel heftig reageer op brood (ook volkoren) dus die haal ik koolhydraatarm. Maar ik reageer niet op vetten zoals bijvoorbeeld soesjes (wel op cake bijvoorbeeld).
En het is trouwens sowieso goed om de maaltijden te verdelen! Dan heb je niet in 1x alle koolhydraten, maar verdeeld! Ik vind dat wel lastig... :)
6 maanden geleden
Mijn waardes zijn bijna hetzelfde als de jouwe, ik zat op 8.3 na 2 uur. Gister doorverwezen naar het ziekenhuis door de verloskundige en daar heb ik vrijdag een afspraak. Ik wacht het af en hoor wel hoe nu verder🤷♀️. Iig alvast m'n voeding verdelen over 6 eetmomenten per dag en wat regelmatiger. Schrijf nu ook alles op om mezelf bewust te maken van welke producten ik kies
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Ja overal hanteren ze denk ik weer andere regels. Ik kreeg een koffertje va ...
Ik vind het wel fijn om dit te lezen want het klinkt als iets wat echt heel logisch is natuurlijk. Denk dat ik dit wat jij schrijf dan even aanhoud want ik merk dat ondanks ik me echt netjes aan mijn dieet voorschrift houd mijn suikers overdag echt niet zijn wat ze moeten zijn.
Wat jij schrijft loop ik ook tegen aan, ik had 1 keer beetje gesjoemeld met wat mocht omdat ik een boterham met nutella wilde, bloedsuiker was keurig maar met mager beleg is het drama 😂
Het blijft een lastig iets merk ik haha
6 maanden geleden
Reactie op xsheroon
Ik vind het wel fijn om dit te lezen want het klinkt als iets wat echt heel ...
Probeer dan bij de bakker of de supermarkt koolhydraatarm brood te krijgen (hebben ze bij de Albert heijn sowieso!) En van bolletje heb je hele lekkere crackers 🥰 miss dat dat een beetje helpt. Daar zitten wel koolhydraten in alleen in mindere maten!
Ik neem aan dat je medisch in het ziekenhuis loopt ivm je diabetes? Praat er dan ook eens over met je verpleegkundige/verloskundige. Die kunnen ook vaak heel veel informatie geven!! Even los van de diëtist zeg maar.
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Probeer dan bij de bakker of de supermarkt koolhydraatarm brood te krijgen ...
Ik heb toevallig vandaag een consult gehad met de diëtiste en die gaf aan; minimaal 175 gram koolhydraten per dag. Als je koolhydraatarme producten gaat eten kom je daar niet aan!!
6 maanden geleden
Reactie op BabyBoertje24
Ik heb toevallig vandaag een consult gehad met de diëtiste en die gaf aan; ...
Oh ik was nog niet klaar 😂
Voor de baby moet je echt minimaal op 175 gram zitten en ze hebben liever dat je volkorenbrood eet dan koolhydraatarm, als je hier gewoon tegen kan (dat merk je dan aan je waardes)...
Met zwangerschapsdiabetes wordt je niet standaard medisch, zeker niet met deze waardes.
Maar vind t sowieso bizar hoe ver adviezen en toegestane waardes uit elkaar liggen. Echt heel erg vreemd...!!