91 Reacties
6 maanden geleden
Reactie op BabyBoertje24
Oh ik was nog niet klaar 😂
Voor de baby moet je echt minimaal op 175 gram ...
Ik heb zwangerschapsdiabetes vanaf week 15. Ze kwamen er bij mij achter omdat ik vroeg het mee te nemen met bloedprikken (toen ik zwaarder was in het verleden heb ik diabetes type 2 gehad dus het lag in de lijn der verwachting!) Daardoor werdt ik direct medisch en moest van verloskundige naar het ziekenhuis.
175 gram kom ik ook aan met koolhydraatarm brood. Ik reageer daarbij heel heftig op brood. Bij iedereen is dat verschillend :) daarom kies ik daarvoor. Je krijgt ook genoeg binnen met (volkoren) pasta, aardappelen, (zilvervlies) rijst etc. Dan kom ik wel aan mijn portie!!! En op de één of andere manier pakt dat beter uit bij mij.
Maar wat ik schreef; het is persoonlijk! We zijn allemaal anders en reageren ook anders op bepaald voeding. Als ik stokbrood eet prik ik gerust een suiker van 11 na 1 uur. Dat is flink te hoog (aldus mijn diabetesverpleegkundige). Eet ik volkoren lazagne met veel groente, kaas en gehakt dan prik ik na 1 uur onder de 7. Ook met het eten van slagroomsoezen, chocolade etc. blijft mijn suiker normaal! Het is puur en alleen brood, pizzabodem, witte pasta of rijst. Die langzame koolhydraten denk ik.
6 maanden geleden
Ladies, voor wie haar nog niet kennen: check het Instagram profiel van Glucose Godess even op (https://www.instagram.com/glucosegoddess?igsh=MTA0ZHBiMXd2M2I2Nw==)
Heel veel informatie en tips over suiker en glucosespiegels. Je houdt je glucosespiegel bijv. stabieler door je maaltijd altijd te beginnen met groenten. Of om bijv. koolhydraten te combineren met vet i.p.v. het koolhydraatproduct opzichzelfstaand.
Uiteraard is ieder lichaam anders. Maar als je het idee hebt dat het advies wat je vanuit een diëtist hebt gekregen niet helemaal werk, kan het evt helpen om hier wat ‘hacks’ (zoals zij ze noemt) toe te passen 😊
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Probeer dan bij de bakker of de supermarkt koolhydraatarm brood te krijgen ...
Goede tip! Ga ik eens naar kijken! Weet je zo uit je hoofd welke crackers het zijn?
Ik loop gecombineerd met de verloskundige en gynaecoloog al vanaf het begin ivm mijn voorgeschiedenis maar ben nu medisch geworden ivm zwangerschaps cholestase dus het is allemaal wat 🙈
6 maanden geleden
Reactie op xsheroon
Goede tip! Ga ik eens naar kijken! Weet je zo uit je hoofd welke crackers h ...
Deze zijn het! Opvallend is ook dat ze vaak snel weg zijn hier (ik woon in een dorp dus misschien een andere liefhebber). Er zitten er 3 in een pakje en die zal ik dan ook alle drie goed beleggen haha!
Overleg het wel met de artsen hoor want ik lees feedback op mijn reacties dat ze kennelijk in andere ziekenhuizen weer strenger zijn of anders naar koolhydraten en suikers kijken!
Heb je een prikset thuis? Meet dan ook waar je wel en niet tegen kan :)!!
6 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Deze zijn het! Opvallend is ook dat ze vaak snel weg zijn hier (ik woon in ...
Dankje daar ga ik eens naar zoeken 😁
Heb inderdaad een priksetje thuis dus ga eens goed kijken waar ik wel of niet op reageer, js nog allemaal vrij nieuw ben pas sinds vorige week bezig. En goede tip om eens met de behandelend arts te praten, die zie ik volgende week weer gelukkig
6 maanden geleden
Mag ik vragen waarom jullie moesten testen op zwangerschaps diabetes? Doen ze dit bij jullie praktijk standaard of moet er een bepaalde indicatie voor zijn? Bij mij hebben ze het hier niet over gehad maar twijfel laatste weken of ik het niet wil laten testen. Heb best veel dorst en kan me moeilijk beheersen met suiker momenteel, dus als ik het zou hebben zou dit wel heel slecht zijn voor de baby…
6 maanden geleden
Reactie op Liberté
Mag ik vragen waarom jullie moesten testen op zwangerschaps diabetes? Doen ...
Hier testen ze mer 3 redenen: boven de 28, te zwaar of pcos. Ook als je van een bepaalde afkomst bent testen ze omdat het dan meer voorkomt ofzo. Maar je kan het, denk ik, altijd aanvragen als je vermoedens hebt!
6 maanden geleden
Reactie op Liberté
Ik moest hierop testen omdat het in de familie voorkomt !
6 maanden geleden
Reactie op Liberté
Mijn moeder heeft diabetes type 2
6 maanden geleden
Reactie op Liberté
Hier ivm broer met diabetes!
6 maanden geleden
Reactie op Kellaaa
Hai Ladies,
Ik heb vanmorgen de GTT gehad en zal denk ik pas na het weeken ...
Bij mij in het ziekenhuis was alleen nuchter te hoog geweest. Maar ook maar nét. Bij mij in het ziekenhuis moet nuchter namelijk onder de 5.3 zijn. Maar in een ziekenhuis 5km verderop mag het onder de 6,1 zijn. Dus het kan zomaar zijn dat het bij jou gewoon oké is. Heeft je vk niet gezegd welke waarden je mag hebben?