91 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op Hensjepensje92
Heeft iemand tips voor avondeten? Nuchter en na lunch en ontbijt zit ik alt ...
Als ik 3 stukken volkorenbrood zou eten zou ik ook pieken, voor mij is dat gewoon te veel. Zelfde met rijst. Pasta kan ik prima hebben maar rijst niet
5 maanden geleden
Ik heb dit ook met tarweproducten. Ik probeer nu vaker aardappels of mais te eten, dan blijven m’n waardes lager. Het is echt gewoon zoeken naar wat jouw lichaam wel kan hebben en wat niet. En soms kan het helpen om een maaltijd meer te verdelen (dus dat je eerst een deel eet en dan twee uur later weer wat). Misschien kun je dit bespreken met je diëtiste? Succes in ieder geval!
5 maanden geleden
Waarschijnlijk prik jij voor het slapen langzame insuline!? Die werken over een groot deel van de dag maar zijn voor het avond eten wel uitgewerkt. Ik spuit daardoor insuline, maar ook dan kom ik er vaak boven, een beetje afhankelijk van wat ik eet.
Je kan proberen koolhydraatarm te eten in de avond. Dus bloemkoolrijst ipv zilvervliesrijst etc. Ik maak bijvoorbeeld graag shakshuka, dan heb je eieren en groente.. met eventueel koolhydraatarm brood etc.
Wel lastig. Maar één keer per dag een piek na het avond eten is dan wat het is. Dat zal zo schadelijk niet zijn als je andere suikers wel binnen de lijnen blijven!
5 maanden geleden
Reactie op Kimb071091
Als ik 3 stukken volkorenbrood zou eten zou ik ook pieken, voor mij is dat ...
Ik bedoel kleine stukjes van een stokbrood hè, geen hele sneden brood:)
5 maanden geleden
Reactie op sunshine2121212121
Ik heb dit ook met tarweproducten. Ik probeer nu vaker aardappels of mais t ...
Ik reageer op alles met koolhydraten, aardappels, rijst , pasta , brood ( alles volkoren) . Maar verdelen vind ik wel een goed idee, kijken of dat helpt!
5 maanden geleden
Reactie op Kells1986
Waarschijnlijk prik jij voor het slapen langzame insuline!? Die werken over ...
Nee ik spuit geen insuline, heeft ook geen zin meer omdat we er pas bij 35 weken achter kwamen. Maar bloemkoolrijst is idd wel een goed idee. Hoewel de diëtiste koolhydraatarm dus afraad maar ik weet niet wat slechter is, koolhydraatarm of steeds boven die waarden.
5 maanden geleden
Nee ik spuit geen insuline, heeft ook geen zin meer omdat we er pas bij 35 ...
Ja, met 35 weken maakt het denk niet zoveel uit.. maargoed als je diëtist dat zegt zal ik naar haar luisteren 😊😊 ik doe het wel vaak maar wissel wel af.. dus soms koolhydraatarm en soms niet, maar dan wel veel volkoren inderdaad!
Je waardes zijn overigens wel te hoog maar echt niet schrikbarend.
Ik zou me niet te druk maken.
5 maanden geleden
Ik bedoel kleine stukjes van een stokbrood hè, geen hele sneden brood:)
Ja dat snap ik. Zou voor mij echt nog te veel zijn, dus ik zou het voortaan proberen vermijden
5 maanden geleden
Ik reageer op alles met koolhydraten, aardappels, rijst , pasta , brood ( a ...
Ah dat is wel echt vervelend! Want dan weet je inderdaad op een gegeven moment niet meer wat je moet/kunt eten. Hopelijk kom je eruit met je diëtiste! (en misschien met deze tips 😊)
5 maanden geleden
Als je instagram hebt en Engels kan, kun je deze volgen.
Fysieke activiteit kan bijvoorbeeld ook juist voor verhoging van je glucose zorgen, dat vertelt niemand je, maar deze dame wel. 🤣 Zelfde geldt voor een warme douche bijvoorbeeld, dat hoor je geen enkele diëtist zeggen... Ik heb persoonlijk meer baat gehad bij dit account en die van Glucose Goddess, dan aan de diëtiste waar ik voor 1 telefoongesprek en 2 mailtjes €200 mocht dokken🥲🥲
Daarbij kan het ook helpen om de volgorde van het eten te veranderen; beginnen met je eiwitten, daarna de groenten en daarna de koolhydraten. Nu is dat mer rijst misschien heel saai om dje rijst dan op t laatst te eten🤣 Maar je kan bijv wel ¾ kip, ¾ groenten en dan de rijst met de rest van je kip en groenten eten. "Coat your carbs", dus eerst een bodem van eiwit/vet/vezels voordat je aan de koolhydraten begint 😊
https://www.instagram.com/gestational.diabetes.nutrition?igsh=MW9jbHVwZHAzZHA2aw==
5 maanden geleden
Nee ik spuit geen insuline, heeft ook geen zin meer omdat we er pas bij 35 ...
Koolhydraten heb je nodig om genoeg energie te hebben voor het "maken" van de baby, dat zal je diëtiste denk ik ook hebben gezegd. Wat ze er niet bij zeggen is dat als je te weinig koolhydraten binnen krijgt, je lichaam die dus zelf gaan vrijgeven om jou wel die energie te geven en daardoor stijgt je glucosespiegel🤷🏻♀️
5 maanden geleden
Reactie op BabyBoertje24
Koolhydraten heb je nodig om genoeg energie te hebben voor het "maken" van ...
En dat is ook weer een theorie. Ik heb al vanaf week 15 zwangerschapsdiabetes en ik eet koolhydraatarm. Wel heb ik een kleine baby maar dat heeft daar niets mee te maken (dat komt door aanleg en bloeddruk). Zolang je maar o.a. genoeg proteïne binnenkrijgt. Je moet het wel compenseren. En niet koolhydraadloos. Maar van minder koolhydraten hou je je suikerspiegel lager. Daarnaast is het ook maar net hoe je alvleesklier werkt. Door hormonen kan het zijn dat je sowieso insuline nodig hebt.
5 maanden geleden
Reactie op BabyBoertje24
Als je instagram hebt en Engels kan, kun je deze volgen.
Fysieke activitei ...
Oh dankje, ik ga deze accounts volgen. Ik eet nu 2 dagen de avondmaaltijd zonder koolhydraten en ik scoor nu gewoon goed, vrij laag zelf (5.0 2 u na de maaltijd). Overdag eet ik wel gewoon koolhydraten in de vorm van volkoren brood, crackers, Granola etc en de baby groeit perfect dus ik denk dat ik dit maar zo volhou tot de bevalling.
1 Vraagje nog, wat doen jullie met uitzonderingen? Mijn vriend en ik willen vrijdag nog een keer samen uit eten voor de baby komt, ik twijfel of ik het dan even een beetje loslaat of heel streng het dieet zal aanhouden. De diëtist is heel streng en zegt dat ze het sterk afraad. Ik vraag me af hoe schadelijk het is als je waarden altijd goed zijn en je het 1 keer loslaat. Helemaal omdat de diabetes bij mij pas in week 35 is ontdekt per toeval. De verloskundige gaf aan dat het anders nooit ontdekt was en we het niet hadden geweten omdat de baby goed groeit en ik zelf ook geen klachten heb. Ben benieuwd hoe jullie met dit soort dingen omgaan.
5 maanden geleden
Oh dankje, ik ga deze accounts volgen. Ik eet nu 2 dagen de avondmaaltijd z ...
Mijn diabetesverpleegkundige zegt dat een keer een suikerpiek geen kwaad kan! Je voelt je daarna wel erg moe.
Ik neem wel altijd iets luchtigs nu zoals een (caesar) salade of iets :)! Dat helpt wel. Verder spuit ik wel insuline dus als ik mij een keer wil laten gaan spuit ik meer.. dat gaat voor jou nu niet op (gelukkig maar).
5 maanden geleden
Gewoon uiteten gaan en dan iets kiezen wat zo goed mogelijk bij ie dieet past. Van 1 verhoogde waarde gaat er echt niets gebeuren
5 maanden geleden
Ja wat ook belangrijk is om te onthouden; je streeft niet naar een zo laag mogelijke waarde he... Je streeft ernaar om onder de 7 te blijven. 5.0 na avondeten is niet per definitie beter dan een 6.5 bijvoorbeeld.
Als ik koolhydraatarm ga eten, trek ik dat echt niet qua energie, vol zijn etc 😅
Maar goed, daarin is ieder lichaam anders. Het wordt vaak mega zwartwit gebracht allemaal... Het is echt een kwestie van uitvogelen wat jij wel en niet kan hebben. Ik kan bijv prima een gesuikerde donut eten, maar een tosti met witbrood niet.🤷🏻♀️
Wat betreft uit eten gaan;
Als je een keer wat hoger piekt, maar de dagen ervoor en erna niet, dan is dat niet zo erg. Vooral als t lukt om onder de 8 te blijven. Dus je kunt het in die zin loslaten, maar zou dan niet gelijk voor pasta gaan ofzo😅 Je kan er ook voor kiezen om een eiwitrijk voorgerecht te nemen en bijv geen broodje kruidenboter erbij ofzo.
Ik heb een x een high tea gedaan, tja toen was die hoog (7.4), maar logisch he! Gingen ze in het zkhs ook zeker niet van steigeren, omdat het 100% verklaarbaar was. Maak een bewuste keuze op t menu, maar wel een waar je van kan genieten 😁
5 maanden geleden
Ik heb absoluut mn cheat momentjes, werd zelf aangeraden door de diëtiste. Om het mentaal beter vol te houden en het een beetje leuk te houden.
Een etentje zou ik dus heerlijk van genieten en nemen waar ik zin in heb. Misschien daarna nog wel een blokje om 😅
4 maanden geleden
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik zit nuchter altijd goed ( rond de 4.7-5.2) maar vandaag ineens 6.0. Enige verandering is dat we een beetje hebben uitgeslapen en ik na het slapen eerst de bedden ging verschonen voor het prikken. Kan dat zo’n invloed hebben op je nuchtere waarde?
4 maanden geleden
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik zit nuchter altijd goed ( rond de 4.7-5.2) ...
Ja hoor, kan komen doordat je langer dan anders niet gegeten hebt, ik zie dat ook terug in mijn waardes. Langere vasttijd: hogere waarde