21 Reacties

2 jaar geleden

Ik ben al vanaf 15 weken ziek thuis, wordt doorbetaald via uwv ipv werkgever en heb gewoon al die tijd 100% gekregen.. en dat krijg ik vanaf deze maand met verlof ook. Maar uwv kijkt zover mij bekend in mijn geval naar het gemiddelde van de afgelopen paar maanden en betaald dat uit. Wij gaan normaal in juni of juli ook omhoog met salaris maar zover ik dat nu vooruit kan kijken krijg ik dat niet betaald

2 jaar geleden

Gaat allemaal via je werkgever. Die betaald jou gewoon loon wat je hoor te krijgen. Zij krijgen via uwv het geld. Of je moet zzper zijn dan moet je het zelf aanvragen

2 jaar geleden

Ik heb dit ook en geloof dat UWV inderdaad kijkt naar 1 jaar terug tot 1 maand voor je verlof, maar dat je werkgever je salarisverhoging niet mag weigeren. Weet niet precies hoe dat dan werkt, of je dat met terugwerkende kracht krijgt wanneer je weer begint met werken. Dat zou je misschien bij je manager of anders HR na kunnen vragen.

2 jaar geleden

Bedoel je de 9 weken betaald ouderschapsverlof (70%) na je zwangerschaps-/bevallingsverlof(100%)? Ik heb een variabel salaris en krijg het rechtstreeks uitbetaald van UWV. Vorige keer hebben ze mijn uitkering inderdaad berekend door te kijken naar 6 maanden voor ingang van mijn verlof, dus in dat geval zouden ze je oude salaris gebruiken. Maar als je het via je werkgever krijgt dan wordt gewoon je salaris van dat moment uitbetaald.

2 jaar geleden

Ik zit in de ziektewet voor 70 procent maar tijdens je bevallingsverlof krijg je 100 procent. Dit moet je zelf aanvragen door te bellen omdat het systeem dit niet toelaat. Je kan dan doorgeven of je 4 of 6 weken van tevoren het wil laten ingaan.

2 jaar geleden

Reactie op SilvanaBobMilouNoah

Ik ben al vanaf 15 weken ziek thuis, wordt doorbetaald via uwv ipv werkgeve ...
Als je ziek bent door zwangerschap krijg je tijdens je normale ziektewet uitkering 100 procent, dus dat zal jouw reden dan zijn. Voor alle andere ziektebeelden krijg je 70 procent. En mocht je zwanger raken tijdens de ziektewet dan krijg je 100 procent betaald tijdens het bevallingsverlof

2 jaar geleden

Reactie op meidenmoeder

Ik zit in de ziektewet voor 70 procent maar tijdens je bevallingsverlof kri ...
Als het goed is regelt je werkgever toch je zwangerschap/bevalling verlof? Alhoewel mij is niks verteld dat ik dat zelf moet aangeven bij het uwv.. ik zit 100% in de ziektewet en moet sowieso ook 6 weken van te voren met verlof.

2 jaar geleden

Reactie op Romyyyyyyy

Als het goed is regelt je werkgever toch je zwangerschap/bevalling verlof? ...
In de volgende situaties is uw Ziektewet-uitkering 100% van uw dagloon: U wordt voor of direct na uw zwangerschapsverlof ziek door de zwangerschap of bevalling. Dit zegt het uwv. Alle overige ziektes is 70 procent. Maar alleen met je zwangerschapsverlof krijg je wel weer tijdelijk 100 procent.

2 jaar geleden

Reactie op Romyyyyyyy

Als het goed is regelt je werkgever toch je zwangerschap/bevalling verlof? ...
Ik werd ziek tijdens me zwangerschapsverlof en het uwv dacht daardoor dat ik ziek was door zwangerschap maar dat was niet zo, ik had een andere reden. Dus het stond toen een week op 100 procent en dit is toen naar 70 procent gezet. Als het verkeerd staat moer je het terugbetalen

2 jaar geleden

Ik ben geen expert trouwens dus sorry als ik wat verwarring schep.

2 jaar geleden

Reactie op meidenmoeder

In de volgende situaties is uw Ziektewet-uitkering 100% van uw dagloon: U w ...
Ja klopt, ik weet dat ik ook gewoon 100% uitbetaald krijg omdat het door de zwangerschap is. Maar ik vraag me af hoezo jij zelf bij het UWV moet aangeven of je met 4 of 6 weken met verlof gaat? Als het goed is regelt jou werkgever dit toch

2 jaar geleden

Als je nu een uitkering hebt kun je een wazo uitkering aanvragen, daar kun je aan geven wanneer je bent uitgetekend en of je 4 of 6 weken van te voren met verlof wil.

2 jaar geleden

En dat is wekelijks betaald 100% van je dagloon

2 jaar geleden

Reactie op Romyyyyyyy

Ja klopt, ik weet dat ik ook gewoon 100% uitbetaald krijg omdat het door de ...
Ik ben niet meer in dienst bij me werkgever. Die heeft me contract niet verlengd tijdens me zwangerschapsverlof

2 jaar geleden

Reactie op meidenmoeder

Ik ben niet meer in dienst bij me werkgever. Die heeft me contract niet ver ...
Oh sorry! Dan had ik het verkeerd begrepen, wat een vervelende situatie zeg.

2 jaar geleden

Hee meiden, de topic starter heeft tussen haakjes *9 weken 70 %* dat gaat dan toch om aanvullende verlof regeling? Niet om ziekte? Voordat hier verschillende vormen van verlof en regelingen door elkaar heen gaan?

2 jaar geleden

Ik zie nu dat de ts en de vraag van ‘niet meer in dienst’ twee verschillende mensen zijn, denk dat daar de verwarring vooral zit 😅

2 jaar geleden

Mijn vraag gaat om 9 weken 70% ouderschapsverlof! En niet ziekte idd

2 jaar geleden

Reactie op Babyiscoming2024

Mijn vraag gaat om 9 weken 70% ouderschapsverlof! En niet ziekte idd
Dan zou ik in ieder geval aanhouden wat de website van het UWV aangeeft, dus 70% van je salaris 12 maanden geleden tot 1 maand voor je verlof. Ik weet niet hoe het zit met je salarisverhoging, ik geloof dat je werkgever dat gewoon door moet voeren. Maar ik weet niet hoe je dat dan eventueel met terugwerkende kracht krijgt. Misschien is het een telefoontje naar het UWV waard en anders naar je eigen HR afdeling. Ik heb in ieder geval precies dezelfde situatie, dus ik ga het binnenkort wel even uitzoeken! Volgens mij mag je werkgever je namelijk niet benadelen m.b.t. salarisverhoging omdat je verlof hebt.

2 jaar geleden

Je salarisverhoging zal je moeten ontvangen over je gewerkte uren. Over betaald ouderschapsverlof (9 weken) mogen ze kijken naar je gemiddeld salaris van een jaar. Je werkgever is niet verplicht om over je betaald ouderschapsverlof ook de loonsverhoging door te voeren.