17 Reacties

5 dagen geleden

Ik heb het overwogen om weer medicatie te gaan gebruiken want mijn concentratie is niet bestaand sinds de positieve test. Dus heb wat onderzoek gedaan, maar het is heeeeeel wisselend wat gezegd word. Ik zou het overleggen met je psychiater/huisarts (de persoon die je medicatie controleert) en eventueel de verloskundige. Die weten het beste wat er mogelijk is, ook met jouw situatie en lichamelijke reactie op de medicatie.

5 dagen geleden

Zit echt met hetzelfde probleem. Heb die medicijnen echt nodig maar word echt afgeraden
Je kan het ook navragen bij de zwangerschapspsychiatrie (pop-poli) in het ziekenhuis. Die hebben veel verstand van medicatie tijdens de zwangerschap en kunnen eventueel ook met je kijken naar een alternatief of je ondersteunen als je stopt met de medicatie.

5 dagen geleden

Zelf ben ik gestopt met mijn dexafetamine/ tentin toen ik mijn spiraal heb laten verwijderen. Zat al 12 jaar aan de medicatie( eerste ritalin later dexa)toen ik mij er in gaat verdiepen wat voor schade het kan geven aan het kindje , kwam ik tot de conclusie dat ik dat niet op mijn geweten wilde. Is het makkelijk zo zonder medicatie? Nee , maar ik heb aanpassingen aan mijn leven kunnen doen waardoor het nu redelijk te doen is. Maar mocht dat veranderen, stap ik naar de pop poli. Ik jou geval zou ik zeker naar de pop poli gaan! Zij kunnen bij zulke kwesties goede begeleiding geven.

5 dagen geleden

Ik ben gestopt met methylfenidaat vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was. Vooral om dat de berichten over gebruik tijdens zwangerschap zeer wisselend waren. En nee, het is niet makkelijk zonder medicatie, maar wel beter voor m’n zwangerschap

5 dagen geleden

Ik gebruik momenteel nog dexamfetamime. Heb volgende week een afspraak bij de pop poli voor het begeleiden van de afbouw. Zelf al wel de middag dosis gestopt. Zit nu in week 6, en merk duidelijk dat m’n hoofd al weer wat meer op tilt slaat. Beetje bang voor wat gaat komen als alles straks is afgebouwd, naast de vermoeidheid die al komt bij het zwanger zijn!

5 dagen geleden

Reactie op StralendeAzuur423523

Ik gebruik momenteel nog dexamfetamime. Heb volgende week een afspraak bij ...
Succes!!

5 dagen geleden

Reactie op maartje2412

Ik ben gestopt met methylfenidaat vanaf het moment dat ik wist dat ik zwang ...
Ik vind het vooral vreemd om te horen dat er zo weinig over bekend is als je kijkt naar hoe veel mensen deze medicatie slikken..

4 dagen geleden

Reactie op SierlijkeHinde036759

Ik vind het vooral vreemd om te horen dat er zo weinig over bekend is als j ...
Denk dat het nogal lastig is om er achter te komen wat van medicatie komt en wat door de ontwikkeling/fouten in DNA etc komt… Daarnaast laten niet veel artsen je het risico lopen op een afwijking als het niet hoeft. En dit is wel zo’n geneesmiddel waarbij je zelf niet ernstige gezondheidsproblemen krijgt als je het niet neemt, dus dan maar niet. Ik slik namelijk ook totaal andere medicatie en verder dan “doe maar niet” gaat de informatie niet…

4 dagen geleden

Ik ben gestopt.. niet chill maar ik ga mn werk erop aanpassen en niet mn medicatie, mijn gezondheid en die vd baby gaan voor. Maar lastig is t wel…

4 dagen geleden

Ik ben zelf gestopt ik slikte concerta maar het werd mij sterk afgeraden om nog medicatie voor adhd te slikken. Ik ben zelf nu 5 + 3 dagen zwanger.

4 dagen geleden

Reactie op SierlijkeHinde036759

Ik vind het vooral vreemd om te horen dat er zo weinig over bekend is als j ...
Ik ben me er ook in gaan verdiepen.. de richtlijn raad het af, maar deze is verouderd en had in 2020 herzien moeten worden. Daarnaast is er voor een goede onderbouwing te weinig goed onderzoek gedaan. Ik stuitte op een Deens onderzoek, waarbij uiteindelijk het verschil tussen vrouwen die wel of niet medicatie slikte voor AD(H)D, niet significant was in aantal miskramen/ afwijkingen. Artsen kiezen voor veiligheid omdat het niet met 100% zekerheid te zeggen is.. Terwijl je natuurlijk nooit een miskraam of afwijking ergens specifiek aan kan toewijzen.. op korte termijn zal het advies helaas niet worden herzien!

4 dagen geleden

Ik was al langzaamaan begonnen met afbouwen van dexamfetamine en toen in erachter kwam dat ik zwanger was helemaal gestopt. Huisarts gaf ook aan dat ik de dex niet meer mocht slikken. Ben nu 5+2. Vind het geen pretje want merk echt meer chaos enzo maar het is voor een goed doel.

4 dagen geleden

Reactie op Manon793843

Ik was al langzaamaan begonnen met afbouwen van dexamfetamine en toen in er ...
Hoe heb je het afgebouwd, en hoeveel slikte je nog toen je direct stopte?

3 dagen geleden

Ik gebruik Concerta 27mg. Mij werd verteld dat ik het in het eerste trimester kan gebruiken maar daarna wordt afgeraden.

3 dagen geleden

Reactie op StralendeAzuur423523

Hoe heb je het afgebouwd, en hoeveel slikte je nog toen je direct stopte?
Gewoon steeds iets minder geslikt over een paar weken heen, slikte alleen nog m’n ochtenddosis van 10mg en daar ben ik dus in 1x mee gestopt

2 dagen geleden

Ik ben in de maanden voorafgaand van het stoppen met de pil langzaam gaan afbouwen, maar dat stond eigenlijk los van de zwangerschapswens. Ik wilde er sowieso al mee stoppen. Sinds de positieve test meteen gestopt en dat gaat tot nu toe goed. Ben wel wat chaotischer en ik vergeet dingen wat sneller maar dat neem ik dan maar voor lief. Er is een onderzoek van 3 jaar geleden dat heeft uitgewezen dat het slikken van adhd medicatie geen invloed heeft op de gezondheid van je kindje.