21 Reacties
3 maanden geleden
Hier hetzelfde. Manlief gaat om 5.30 de deur al uit voor werk en begint over 3 weken ook weer met reizen. Ik ben dan met de baby (nu 5 weken oud) en dreumes (17 maanden). Helaas moet soms gewoon eentje even wachten, vooral ivm borstvoeding voor de baby. Onwijs wennen en dat zal nog wel even lastig blijven. Ik probeer zo veel mogelijk voor te bereiden: dag ervoor ontbijt klaarzetten, fruit snijden, boterhammetjes smeren, genoeg gezond avondeten in de vriezer dat zo klaar is. Ook probeer ik alles beneden te doen. Dus als 1 wakker wordt neem ik die mee naar beneden en heb ik de avond ervoor alles klaargelegd: kleding, verkleedkussen, luiers, tandenborstel etc. Ook voor mezelf. En af en toe de tv aan voor de dreumes… het is soms echt even heel pittig maar gelukkig tijdelijk. Qua mindset helpt het mij om elke dag sowieso even naar buiten te gaan. Succes!🍀
3 maanden geleden
Ik volg! De oudste zit ook zwaar in de peuterpuberteit en de jongste wilt nagenoeg constant vastgehouden worden/geborgenheid en heeft (denk ik) reflux achtige klachten waardoor hij ook niet snel neergelegd kan worden, dus het is echt heel pittig… huishouden komt echt geen bal van te recht en ik raak er helemaal overprikkeld van🤯
3 maanden geleden
Als je flesvoeding geeft kun je de baby 'zelf' laten drinken; leg hem op zijn zij met een kussen in zijn rug, kussen aan de voorkant van zijn lichaam waar je een fles op legt en die stop je in zijn mondje. Zo drinkt de baby 'zelf' en heb je op dat moment je handen een soort van vrij. (Uiteraard moet je vlak in de buurt blijven, maar op die manier kun je ondertussen wel bijvoorbeeld een huishoudelijk taakje als stofzuigen of de was doen of bijvoorbeeld even een broodje eten.)
3 maanden geleden
Hier hetzelfde. Was dol gelukkig toen mn dochter net ff 40 min sliep waardoor ik als een gek door t huis heb gerend om het huishouden
een beetje bij te werken. Ik doe savonds altijd de vaatwasser legen, alle vaat etc weg. Sochtends zorg ik ervoor dat ik pyjama’s, handdoeken etc klaar leg voor de avond spits. Smiddags snij ik (als het lukt) de dingen voor het avondeten voor. Verder probeer ik alles te combineren en zo snel mogelijk te doen. De eerste was draai ik savonds voordat ik naar bed ga zodat ik sochtends gelijk een was kan ophangen en door. De wasmachine staat de hele dag aan hiero🫨
3 maanden geleden
Hier hetzelfde, voor m’n eigen hoofd en de prikkels de hele dag ga ik elke dag naar buiten met ze.. zet ik m’n was in de avond aan zodat in de ochtend de eerste draai klaar is voor m’n vriend gaat werken. Ook zijn m’n ouders met pensioen dus schakel ik zo nu en dan hulp in en nemen ze beide de oudste van bijna 2 een dag in de week. Fijn voor hem om alle aandacht te krijgen en fijn voor mij om alleen met de baby te zijn (en heel fijn als hij aan het eind van de middag weer thuis komt 🥰) stofzuigen doe ik zodra het kan, tijdens slaapjes etc.. en ik probeer elke middag minimaal 1 uur te slapen / liggen.. een beetje opladen voor zover dat kan 🙈 soms de boel de boel laten, vind ik heel lastig maar soms lukt het gewoon niet.. morgen weer een dag
3 maanden geleden
Ik ken het gevoel. Nu, na 7 weken, begint er eindelijk een klein beetje ritme in te komen. De afgelopen 4 dagen heeft familie mij ontlast met de kinderen zodat ik een hele grote inhaalslag in huis kon maken (grote verbouwing en heel lang lichamelijk niet goed in staat zijn geweest geeft veel chaos).
Inmiddels zorg ik dat ik een gewone draagmand als wasmand in de badkamer heb staan. Wasmand vol is precies 1 was, dus bij een volle mand gaat die gelijk naar de wasmachine.
In de ochtend ga ik eerst naar beneden om een fles in de warmer te zetten en dan haal ik de peuter van bed en geef ik haar ontbijt. Wanneer de fles warm is, haal ik baby van bed en geef ik die de fles bij de peuter aan de ontbijttafel. Zo kan je lekker kletsen met peuter onder het voeden.
Daarna gelijk wassen en aankleden voor iedereen, zodat de peuter daarna kan spelen en de baby even kan slapen. Dit geeft mij ruimte om ecen kopje koffie te drinken en wat huishoudelijke taken uit te voeren :)
3 maanden geleden
Ik snap je. Had geen magie verwacht om ineens beter te zijn maar het voelt alsof er in twee maanden nog niet veel vooruitgang in zit. Ja ik doe echt wel weer iets maar het voelt tegelijk nog als niets ofzo? Dat het niet ineens ia zoals het was heel logisch maar tegelijk voelt twee maanden al ellelang om niet je oude leven terug te hebben? Moeilijk uit te leggen.
3 maanden geleden
Ik sta ik na de laatste nachtvoeding. Daar ben ik rond 5 uur mee klaar. Dan ga ik wassen, opruimen, koffietje drinken en het ontbijt/lunchpakketjes klaarmaken. Dit is eigenlijk het enige moment dat er 100% rust en stilte heerst in huis en daar geniet ik dan (ondanks het tijdstip en de klusjes) wel echt van
3 maanden geleden
Reactie op Vissers
Niet haha en verder mam laten koken, boodschappen laten bezorgen, robotstof ...
👆🏼 dit inderdaad. En we hebben een schoonmaakster. En nee, dat kan bij op financieel eigenlijk ook niet uit, maar betalen we met liefde van spaargeld. Je kan een schoonmaakster ook zien als een tijdelijke investering voor je eigen mentale gezondheid. Of iemand in je netwerk die wil helpen schoonmaken als dit geen optie is. Vragen of mensen voor je willen koken. Typisch voor in de kraamtijd maar daarna vaak niet meer. Maar veel mensen willen echt heel graag helpen.
Wat voor mij echt een life safer is:
- een strakke dagplanning met foto’s zodat onze peuter zelf precies kan zien wat we gaan doen
- time-timer zetten: nu ga je zo lang spelen dan gaan we fruit eten
Onze peuter vertoont al maanden aan het einde van de middag baldadig gedrag en dit verdween als sneeuw voor de zon. Ook voor mijzelf geeft het rust. De dag wordt dan opgedeeld in kleine momentjes ipv zo’n eindeloze lange sleur die je weer moet overleven 😅
3 maanden geleden
Reactie op LiekeA
Heeft iemand toevallig tips voor een handig wasmanden sorteer systeem? Ik h ...
Klinkt echt vreemd maar wij hebben die 4 laagse van temu, op bol.com heb je alleen maar een 3 laags systeem en de andere vonden we te groot/onhandig. Deze is echt top maar snap dat mensen niet via temu willen/durven te bestellen😂 https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChsSEwj0zMCWuL6PAxUUzkQHHYyhMC4YACICCAEQIRoCZWY&co=1&gclid=Cj0KCQjwzt_FBhCEARIsAJGFWVl91EV40OX3flEpo-zhc2peoytE1Ru03QJJ7ZXe2OvPpb9dEZVe6zoaAmpXEALw_wcB&ohost=www.google.com&cid=CAESxAHg9jscnT6wKvrB6jFmGipQqNxUn-aTa7Y3F78c6agSetLG3hBIqySuH3ZtzL2d_BrC410k_88kZ28DGL22oPv0dSoCs2-34y5vHTFSO_ah03ry-Q17swuAarqX2Z_jWUYO8NLoFp9paaHM72BbZHGEC0GtDWktI0j5VnTcUfRWgYZat7JOa3GUZxd0SnRGp3B8oidfqrU-i4P-EqhoZ3miz49-yfiBaEV4EuXypRghOHphEdFafhIsCmfZLhRoV_XB03ji&sig=AOD64_3PdRIpdaMeQeq5uLDPpSkNcbiKSA&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwiIk7uWuL6PAxUy_QIHHabqEaQQwg8oAHoECAoQTw&adurl=
3 maanden geleden
Heel stom klinkt het misschien want het is o zo moeilijk weet er alles van maar let it go!
Niemand gaat dood als de was even blijft liggen of niet opgevouwen/gestreken is. Stof gaat niet weg (helaas was het maar zo’n feest) en probeer je daar niet te druk om maken. Niemand is perfect en het lijkt altijd bij een ander beter te gaan maar dat is heel vaak maar schijn en achter de deur denken ze hetzelfde. Hoe doet iedereen dit terwijl ik het niet kan??
Pak even je momentje ookal ligt die was er of mogen de ramen gewassen worden of gestofzuigd. Als je even kan opladen is dat belangrijker echt waar!
Verder zou een robotstofzuiger kunnen helpen, als je het financieel kan betalen een schoonmaakster die het grote werk doet (ik kan niet meer zonder haar) en boodschappen laten bezorgen. Succes aan alle mama’s, we can do this💪🏻
3 maanden geleden
Ja lastig sommige dagen. Gister hele dag niet gedoucht. Vanmorgen zei papa, ik ga zo weg. Peuter lag nog op bed en baby huilend bij mij nog in bed. Toen werd ik gek🤣
Gelukkig heeft hij toch nog even de peuter geholpen aankleden ed. Anders had ik het niet gered zonder gek te worden hoor!
3 maanden geleden
Baby in draagdoek tijdens 1 of 2 slaapjes, één van de twee is dan op stap met de andere kinderen, de ander is of huishoudelijk werk waarbij peuter helpt of alvast koken/ eten klaar zetten waarbij peuter snackt en helpt met dingen als boontjes doppen.
Tijdens een Voedings moment zit ik rustig met koffie en snacks met de peuter op de bank, zodat ik ook tot rust kom.
Ander Voedings moment is twee boekjes aan peuter lezen en daarna mag hij even zelf spelen terwijl ik de baby zittend op de bank in slaap wieg (of in m’n armen of de wagen wiebel met m’n voet)
en een eigen boek lees, als baby slaapt lees ik nog zo’n tien minuten door om daarna weer met peuter te spelen/ schoon te maken/ samen was op te vouwen etc.
Wij maken ‘s avonds na het eten alle broodtrommels zetten al het beleg op tafel, oudste twee doen alles zelf, jongste peuter snijd komkommer of pakt dingen als nootjes voor iedereen om over alle trommeltjes te verdelen.
Als baby wakker en “fussy” is heb ik hem in mn armen en doen peuter en ik samen zijn brood, hij houd het brood vast ik smeer het beleg of andersom zo heb ik maar 1 hand nodig. Als alle kinderen op bed liggen en m’n man thuis is ga ik alle dieren langs/ douche / pak een uurtje voor mijzelf
3 maanden geleden
Niet! Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je kids zijn het belangrijkste en echt de rest (lees huishouden) komt later wel. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk, het is allemaal al pittig genoeg met 2 kleintjes. Ik probeer op drukke dagen makkelijke maaltijden in te plannen/iets van te voren te maken. Op de dagen met 2 kids doe ik absoluut geen huishouden of sport. Je hoeft niet alle ballen hoog te houden he, dat is iets wat je jezelf oplegt. Ze zijn maar zo kort klein 🥹